A Műcsarnoké az első díj
Hétfőn délután az Iparművészeti Múzeumban 30. alkalommal osztották ki a designszakma legrangosabb hazai kitüntetését, a Magyar Formatervezési-díjat. A három évtizedes múltra visszatekintő elismerés mellett most először mutatkozott be a Design Management-díj, mellyel a formatervezést céltudatosan alkalmazó intézményeket mutatja be a Díj alapítója, azaz a Magyar Formatervezési Tanács.
Az első alkalommal kiosztott Design Management-díjjal az alapítók azt kívánják elérni, hogy olyan hazai vállalkozásokat és intézményeket mutassanak be és ismerjenek el, akik a designt stratégiailag alkalmazzák, és szakszerűen igénybe veszik a szervezet céljainak eléréséhez. A debütáló Díjat ? úgy, mint a Magyar Formatervezési-díjat is ? a Magyar Formatervezési Tanács kezeli.
A Design Management-díj alapítása szellemében olyan szervezeteket díjaz, amelyek ? az esztétikai és formai szempontból kifogástalan design teljesítmény mellett ? képesek arra, hogy a design-t szervesen integrálják működésükbe. E vállalatoknál a jó design nem esetleges teljesítménytől függ, hanem előre tervezett vezetési eszköz, amely segít a szervezet versenyképességének erősítésében, az érdekeltek igényeinek mind tökéletesebb kielégítésében és a hatékonyabb gazdálkodásban. A menedzsment részese a design folyamatnak, természetesen nem az alkotási szakaszban, hanem olyan rendszereket épít fel, hogy azok a design folyamat irányítását, mérését lehetővé tegyék.
A rangos hazai szakemberekből álló bírálóbizottság az 58 jelölt közül idén egy vállalat és egy intézmény neve mellé tette le a voksát. Az előbbi a TUNGSRAM Schreder Zrt., akinek a neve nem ismeretlen a nagyközönség számára: elég, ha csak a Szabadság híd világítási projektjét említjük. A cég elismerését többek között az indokolta, hogy belső designereket és külső designer stúdiókat is foglalkoztat a tudatos formatervezési stratégia jegyében. A Műcsarnok az intézményi kategóriában bizonyult a legjobbnak. Az Ernst Múzeumot és a Dorottya Galériát úgy integrálták az intézmény arculatába, hogy az eltérő pozícionálású szervezetek karaktere érvényesül a designban is.
A bírálóbizottság indoklása szerint a Műcsarnok tevékenysége jelentősen bővült az elmúlt években az Ernst Múzeum és a Dorottya Galéria Műcsarnokhoz való csatlakozásával. A befogadó design lehetővé teszi, hogy az eltérő pozicionálású szervezetek karaktere érvényesülhessen. Az intézmény számára a design értékalkotó, versenyelőnyt biztosító tevékenység, amelyet ugyan projektjelleggel kezelnek, de a designstratégia része a szervezet filozófiájának és üzleti tervének.
A szervezet jelentős figyelmet szentel a designfolyamatnak, melynek irányításában a vezetőkön kívül a kurátorok is részt vesznek. A kiállítási design jellegzetessége, hogy annak tartalma állandóan változik, ezért erős és egységes irányítás és vezetői figyelem szükséges ahhoz, hogy hosszabb távon konzisztens maradjon.