ZETApress

hírportál

Utolsó múzeumi órák

Utolsó órákUtolsó órák címmel az időmérő eszközök történetét, azok jellegzetes típusait, valamint a magyarországi óragyártás történetét mutatja be a Közlekedési Múzeum ma megnyitott időszaki kiállítása, amely az utolsó a felújítás előtt álló Közlekedési Múzeum régi épületében. A kiállítás április 15-én szerdáig, a múzeum bezárásáig látható.

A magyar mechanikus órák érdekes és szép darabjait bemutató kiállításon láthatók lesznek fali és állóórák, különleges, egyedi óraszerkezetek. A kiállítás a hazai óragyárakat is bemutatja, köztük a szentgotthárdi Nemzeti Óragyárat és a Pesterzsébeti Óragyárat. A Közlekedési Múzeum épületének utolsó kiállításával kívánnak tisztelegni minden egykori és jelenlegi közlekedési múzeumi munkatárs előtt, ezért az egyik vitrinben a kollégák által rendelkezésünkre bocsátott egy-egy óra tekinthető meg. Olyan óra, amelyhez valamilyen ok miatt személyesen kötődik, fontos emléke fűződik hozzá ? akár még egy bizonyos időpontot is jelez vele. Ezek az órák eltérő fajtájúak és méretűek, más márkájúak és más-más korúak: különfélék ? ahogy emberként is eltérő tulajdonságokkal rendelkezünk ? így láthatóak, az utolsó kiállítás beszédes részeként?

Az Utolsó órák című tárlat a magyar ipari szintű óragyártás fénykorát villantja fel. A kiállításon látható az a légvédelmi lövedék 1935-ből, amelynek itthoni gyártása a magyar óragyártás alapjának tekinthető. Magyarországon pár évtizeddel ezelőtt még nagyipari óragyártás folyt, tömegével exportáltuk az órákat. A kiállításban megismerhetjük a magyar óragyártás történetének fejezeteit a kisipartól a nagyiparig: Hoser Viktortól a szentgotthárdi Nemzeti Óragyáron keresztül a pesterzsébeti Óragyárig, de a nagyipari termelést képviselő Magyar Optikai Művek és a Danuvia gyárak órái sem maradhattak ki a kiállításból.

A tárlat újdonsága, hogy beemeli a köztudatba a feledésbe merülő szentgotthárdi Nemzeti Óragyárat, valamint hogy láthatóvá válik a raktárfiókban tárolt légvédelmi lövedék, mely Junghans S30 típusú óraművel rendelkezik. A légvédelmi lövedék óraműve a magyar finommechanikai ipar szempontjából jelentős darabnak mondható, mivel a hazai óragyártás e légvédelmi lövedék óraművének önálló gyártásával indult. A kiállítás be kívánja mutatni a különböző típusú magyar órák teljes vertikumát: ébresztőóra, iskolai- és beléptető-óra, falióra, toronyóra, stb. Ebben a vitrinben látható órák eltérő fajtájúak és méretűek, más márkájúak és más-más korúak: különfélék ? ahogy mi mindannyian is eltérő tulajdonságokkal rendelkezünk ? így láthatóak óráink kiállítva, a jelenlegi épület utolsó kiállításának beszédes részeként.

A kiállítás létrehozásában a múzeum segítségére volt Máthé István magángyűjtő, aki a múzeum rendelkezésére bocsájtotta jelentős, MOM és Danuvia-gyártású óragyűjteményének egy-egy darabját. A tárlathoz egy tablókiállítás is csatlakozik, amely az időmérő szerkezetek történetét mutatja be a kezdetleges, külső energiától függő napóráktól, a torony- és ingaórákon keresztül egészen a kvarckristállyal működő modern órákig. A tablókiállításon jól nyomon követhető az az út, amelyet az emberiség több ezer év alatt járt be, míg eljutott a napóráktól a mai modern időmérő szerkezetekig.

A tablókon a bemutatott óratípusokon kívül megemlékeznek a jelentősebb órásmesterekről is, akik elmés újításaikkal járultak hozzá az időmérő szerkezetek fejlődéséhez. Így a látogatók megismerkedhetnek Jacopo di Dondi, Galileo Galilei, John Harrison és még sok más neves mester munkásságával. Hazai kuriózumként megemlékezünk Hell Miksa belső napórájáról is, amely az egri Líceum épületében, a Csillagvizsgáló toronyban csodálható meg eredetiben. A tablókiállítást a múzeum a jövőben vándoroltatni szeretné. Magyarország és a határon túli területek általános és középiskoláiban szeretnék kiállítani.

Forradalmi járművek, a járművek forradalma

Családi nap a Közlekedési Múzeumban a forradalom évfordulóján március 15-én vasárnap 10-től 12 óráig. A programon érvényes belépőjeggyel bárki részt vehet. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc eseményeiből indulunk ki, készülünk a járművek forradalmára és a kor megidézésére. Szavazunk és összeállítjuk a 12 pontot, amely tartalmazza a látogatók ötleteit, elképzeléseit az új Közlekedési Múzeumról. Nyomdába megyünk és ott saját pecsétet készítünk, elképzeljük és megpróbáljuk lerajzolni a szabadságot, keressük a példaképeket, a mindennapok hőseit, és foglalkozunk a korabeli jármű-újdonságokkal ? tudatta Domonkos Csaba, az MMKM kommunikációs referense.

Szóljon hozzá!