ZETApress

hírportál

Aranycsótány az M0-ban

Goldenroach az M0-banKiss Miklós: Goldenroach Unlimited című kiállítása nyílik meg ma este 19 órakor a Műcsarnokban. Az M0-ban március 30-án, vasárnapig látható kiállítás kurátora Zsinka Gabriella, kurátorasszisztense Reischl Szilvia volt. A megnyitót 22 órától afterparty követi a Dob utca 3-ban. Zene: SEX, Éder Krisztián, Tatlin ? tudtuk meg a délelőtti sajtóbejáráson.

Kiss Miklós designer, képzőművész 1981-ben született Dunaújvárosban. A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola elvégzése után a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tanult képgrafika majd festő szakon. 1996 óta él és dolgozik Budapesten. Vacsora című videóinstallációjáért ? Szigeti Gábor Csongorral ? 2004-ben Ludwig-díjjal jutalmazták, majd 2007-ben Trunks (Ládák)című diplomamunkájával elnyerte az Essl Museum különdíját. Tervezőként 2011-ben hg.hu Design Díjat kapott.

Kiss Miklós képzőművész akciósorozatának rendhagyó hazai állomásaként a Műcsarnok projektterme, az M0 ad otthont a Goldenroach Unlimited című installációnak. A Goldenroach (Aranycsótány) nevű akcióval ‒ melynek során Kiss Miklós arany svábbogarakat csempészett Európa rangos kiállítótereibe ‒ 2011 óta találkozhatnak külföldön a múzeumlátogatók. A bécsi MuMoK-ba, a londoni Saatchi Gallery-be és a Tate Modernbe, a berlini Hamburger Bahnhofba vagy a párizsi Louvre-ba, illetve a Centre George Pompidou-ba ?belopott? bogarakat a művész az intézmény aktuális kiállítási arculatához illeszkedő műcédulákkal az éppen látogatható tárlat részévé tette. Később a múzeumi ajándékboltokban is hasonló módon jelenítette meg saját aranycsótányos szuvenírjeit.

Az idők folyamán a Goldenroach-projekt folyamatosan csiszolódott, így a kezdetben még aranyfestékkel lefújt csótányok helyébe értékes, aprólékos kidolgozású, aranyozott ötvösmunka került, miközben a csempészés módszerei is fejlődtek. Az illegális behatolás és túlélés nagymesterét, a svábbogarat a rovarvilág egyik legellenszenvesebb képviselőjének tartják, noha 4500 ismert faja közül csupán harminc kártevő. Ennek ellenére a kortárs képzőművészeti alkotások gyakran tematizálnak undort vagy ellenszenvet keltő élőlényeket.

Ma már legendásnak számítanak David Wojnarowicz nyuszifarokkal és fülekkel felvértezett cockabunny-jai vagy Joey Skaggs emberiséget gyógyító csótányvitaminjai. Ugyanakkor Jake és Dinos Chapman a kilencvenes évek végén készült gyermekandrogün-szobra inkább az ember csótányvoltát hangsúlyozza, Catherine Chalmers 2003-as Execution című művében mintegy kínpadra kényszeríti a csótányt és megfosztja az örök élet lehetőségétől. Jan Fabre és Fabian Pena az elhullott állatok tetemeit, csótányszárnyakat és végtagokat is felhasználnak munkáikhoz.

Kiss Miklós aranycsótányai a képzőművészet nemzetközi szentélyeibe becsempészve rövid időre ?isteni? rangra emelkednek, akár az egyiptomi kultúrában szakrális jelentésük nyomán a ganajtúró bogarak. Ezzel szemben a Műcsarnokban a fröccsöntött műanyagból ‒ kézzel készített szerszám segítségével ‒ készült hamis aranycsótányok első pillantásra a játékipar igénytelen, nagy szériában gyártott, olcsó figuráihoz hasonlóan minden eredetiséget vagy nemességet nélkülöznek, miközben ezeket a darabokat is az akciósorozatban részt vett valódi aranycsótány prototípusa után gyártották le, ezért szemmel láthatóan megejtő hasonlóságot mutatnak színarany társukkal.

AranycsótányA tér közepén összesereglő, több mint tízezer darabból álló rovararzenál a szerveződés erejéről, a reprezentáció hatalmáról is tanúságot tesz. Míg a külföldi helyszíneken csótányként feltűnő művész természetesen igyekszik kikerülni a kamerákat és a biztonsági embereket, addig az M0-ban megvalósuló kiállítás alanyaiként az aranycsótányok ezúttal mint legális behatolók jelennek meg, megistenülésük és identitásuk ezzel kérdésessé válik. Sorsukat pedig élő stream-közvetítésen lehet figyelemmel kísérni.

Az M0 a több éve tartó projekt rendhagyó hazai állomásának helyszíne. Ez alkalommal ugyanis 12 ezer fröccsöntött, aranyozott műanyag csótányból készít installációt a művész a Műcsarnok projekttermében, és itt és most éppen a látogatók ?csempészhetnek ki? egyet-egyet a megszólalásig hasonlító műanyag hasonmásokból. A kiállítás pikantériája, hogy az illegális behatolás és túlélés nagymesterének egy eredeti, 14 karátos színarany mintapéldánya is ott rejtőzik a tömegben, és várja, hogy rátaláljon egy szerencsés látogató. Az anyaghasználatban tetten érhető szélsőségesség, az undort és a túlélést egyszerre szimbolizáló ízeltlábú művészettörténeti szempontból is érdekes jelensége, valamint az értéktelennek tűnő installáció játékos feszültsége jellemzi Kiss Miklós Goldenroach Unlimited című munkáját. A művész hamarosan a tengerentúlon folytatja három éve tartó akciósorozatát.

1 hozzászólás

  1. A múlt héten megtalálták azt a színarany svábbogarat, melyet alkotója, Kiss Miklós rejtett el az M0-ban hadrendbe állított 12 ezer fröccsöntött aranycsótánya közé. Az eredeti kihalászása IGAZI CSAPATMUNKA volt: a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika tanszékének három hallgatója együtt határozta el és közösen találta meg a 14 karátos eredeti példányt. Bár erősen fogyatkozik, az installáció továbbra is megtekinthető! A látogatók egy-egy fröccsöntött aranycsótányt magukkal vihetnek. Aki saját facebook oldalán posztol egy aranycsótányos fotót és a szövegbe beírja a #mygoldenroach hashtaget, az részt vehet a kiállításhoz kapcsolódó heti nyereményjátékban, amelyben értékes ajándékcsomagokat lehet nyerni. Hashtagre fel!