ZETApress

hírportál

Félmeztelenül a Hősök terén

FélmeztelenülEli CortiĂąas: Félmeztelenül / Partial Nudity című kiállítása nyílt meg tegnap este a Műcsarnok alagsorában. Ismert képsorok vallomássá meztelenednek, nyugtalanító telefoncsörgések közepette bontakozik ki egy lány és az anyja viszonya ? Eli CortiĂąas videómunkáinak szereplői magassarkúban gyalogolnak a végtelenbe, vagy lassan, kézen fogva tűnnek el a téli horizonton, most a Mélycsarnokban.

A spanyol származású, jelenleg Berlinben élő képzőművész első budapesti kiállításán olyan mozgóképből építkező műveket mutat be, amelyek tulajdonképpen idézetek, hiszen kizárólag talált felvételek kisajátításán és újrafelhasználásán alapulnak. A november 17-én, vasárnapig látható tárlat kurátora: Rózsás Lívia.

A talált film (found footage) fogalma, ahogy a kisajátítás művészete (appropriation art) is, önálló irányzattá vált az utóbbi évtizedek film- és képzőművészetében. Eli CortiĂąas ikonikus rendezők (mint François Truffaut, Luis BuĂąuel vagy John Cassavetes) filmjeiből származó képsorai, az 1960-as és ?70-es évek játékfilmjei ennek szellemében új értelmet nyernek a boncolási folyamat, majd az ezt követő kompozícióépítés és kontextusváltás révén.

CortiĂąast, úgy tűnik, nem a film vagy a mozi valósághoz fűződő viszonya érdekli, és nem is a képi ábrázolás megújítására törekszik. Ehelyett az idézetként működő képsorok narratíváját lebontva ? szigorú formai analízissel ? álomszerű atmoszféraként teremti újra a képkompozíciót. A művész eszköztárában a lassítás és a felhasznált film hanganyagának újraszerkesztése az egyes képkompozíciók festészeti előképeit és tableau vivant (élőkép) jellegét is hangsúlyozza. CortiĂąas munkái ? a sajátos, sokszor repetitív képi és hangnyelv felhasználásával ? nemi és társadalmi szerepeket, viszonyokat és szociális kliséket vázolnak fel, s így az ismert minták újra átélését segítve a művész olyan alkotásokat hoz létre, amelyek képesek kiragadni nézőjüket a valóságból.

A művész a videóművek mellett installációkat, objekteket és papírkollázsokat is készít, melyek a mozgóképekhez hasonlóan többnyire szintén önéletrajzi ihletésűek, gyakran már-már intim hangvételűek. CortiĂąas Dániában, az Európai Film Főiskolán kezdte tanulmányait, majd a kölni Médiaművészeti Főiskola (KHM) diákja volt. Világszerte szerepelt már egyéni és csoportos tárlatokon és mutatta be filmjeit, többek között a párizsi Centre Pompidouban és a Los Angeles-i Guggenheim Galériában.

Meztelenül az Akácfa utcában

Koller Renáta: Test / Body című kiállítása nyílt meg szerda este az Akácfa utcai Magyar Műhely Galériában. A szeptember 20-án, péntekig látható tárlatot Szombathy Bálint nyitotta meg. Koller Renáta a női test és korunk meghatározó ideológiai szimbólumainak viszonyára reflektál munkáiban. Az újvidéki művésznő tevékenységének terepasztala saját teste, illetve személye, melyet műtermi környezetben pozicionál szigorúan körülhatárolt, világosan fogalmazott megnyilatkozásokba. Ez az első magyarországi kiállítása, az MMG-vel most kétéves együttműködésre vállalkozott.

Szóljon hozzá!