ZETApress

hírportál

London-fotók a Sajtóházban

A MÚOSZ Székházának legújabb kiállítását tegnap este 6-kor Keleti Éva, Prima Primissima-díjas fotóművész nyitotta meg, köszöntőt mondott Kornis Mihály, József Attila-díjas író. London Katalin fotói szeptember 21-én, péntekig hétköznap 8-tól 19 óráig díjmentesen látogathatók a földszinti Mikszáth-teremben.

A megnyitón közreműködött Kovács Gerzson táncművész és Lukács Miklós cimbalomművész, a jó hangulatról Djdaybreak gondoskodott. A kiállítás kurátora Szarka Klára, a Magyar Fotótörténeti Társaság elnöke. A tárlathoz magyar és angol nyelvű színes katalógus készült Bárd Johanna tervei alapján.

Fotográfusként London Katalin eddig inkább mint enteriőrök, épületek és portrék készítője volt ismert. Két évtizede vezető hazai építészeti és lakberendezési magazinokban publikál írásokat és képeket. Ezúttal másik oldaláról is megismerheti a közönség. Árnyaltan című kiállításán elégikus hangulatú táj- és városképeket, különös enteriőröket, elgondolkodtató portrékat állított ki.

A félszáznyi alkotás a világ számos pontján készült New Yorktól Párkányig, Korzikától Szentendréig, de az utazások során szerzett vizuális élmények csak a megörökítés apropójául szolgáltak. Akár az amerikai nagyváros kőrengetegében megbújó magányos embert, akár a pusztuló tiszai gőzhajót, akár a velencei biennále rejtett mozzanatait találta rögzítésre érdemesnek, a lényeg nem a téma, hanem az a koherens alkotói szemlélet, amelyik egységbe fogja a nagyon is különböző képeket.

Katalin fotói nemcsak a témájukat és készítésük helyét illetően változatosak, hanem műfajilag és formailag is. Vannak fekete-fehér és pasztelles hangulatú színes kompozíciói, s akad néhány kép, amelyik vegyíti a kettőt. Akadnak olyan fényképek, amelyek inkább a távlatokkal, mások az apró részletekkel operálnak. S néha ugyanaz a téma inspirálja arra, hogy megmutassa az egészet és a benne rejtőzködő részleteket is.

Az emberábrázolások esetében is megtapasztalható a sokféleség: a fegyelmezett rendet sugalló színes portré a festőművész Bak Imréről, a Makk Károly filmrendezőről készült intim monokróm kép, vagy akár a Parti Nagy Lajos költőt ábrázoló meglepő kompozíció különféle fotográfiai magatartást mutatnak. Egy valami azonos minden képben s London Katalinnak a fényképezéshez való alapvető viszonyában. ? Fényképezés közben ma is ugyanazt a felszabadult boldogságot érzem, mint gyermekkoromban, amikor Pajtás gépemmel mindent lefényképeztem, hogy megmutathassam, mi van az árokparton vagy az utca túloldalán ? vall erről a tárlat katalógusában.

Szóljon hozzá!