ZETApress

hírportál

Légszennyezésről az A38 Hajón

A részecskeszennyezés veszélyeiről és a lehetséges megoldásokról nyílt kiállítás délután az A38 Hajón. Az augusztus 20-ig látható kiállítást rendező Levegő Munkacsoport a kisméretű szálló por (PM10) csökkentés ágazatközi intézkedési programjának fontosságát mutatja be az érdeklődőknek.

A program végrehajtását elősegítő kiállítás megrendezését a hegyvidéki és az újbudai bemutatók után az A38 Hajó támogatta annak érdekében, hogy a látogatói képet kapjanak róla: milyen sokrétű feladat a szállópor-szennyezés visszaszorítása, és hogy ők maguk mit tehetnek ennek érdekében. Ilyen lehetőség a tömegközlekedés és kerékpár használata az egyéni gépjármű-közlekedés helyett, valamint az energiafelhasználás csökkentése az épületekben.

Ez utóbbi érdekében sok esetben javítani kell a szigetelést és korszerűsíteni a fűtőberendezéseket, és hogy olyan anyagokkal és olyan módon fűtsenek, ami alacsony porkibocsátással jár. Fontos felhívni a figyelmet, hogy műanyag és egyéb hulladék égetése rendkívül egészségkárosító és jogszabályba ütközik. Az avarégetés helyett ? ami már szintén tiltott a fővárosban ? pedig a komposztálás ajánlható.

Magyarországon évente 16 ezer ember veszti idő előtt az életét a levegő részecskeszennyezése (PM10) miatt. Továbbá több mint tízmillió napot töltünk évente betegen a finom porként belélegzett különféle káros anyagok miatt. A rendkívül apró méretű szemcsék elsősorban a közlekedés ? mindenekelőtt a dízeljárművek ?, a fűtés és az ipari tevékenységek következtében kerülnek a levegőbe. A részecskeszennyezés ? amit szálló pornak is szoktak nevezni ? felelőssé tehető többek között szív- és érrendszeri, légúti, illetve daganatos megbetegedésekért.

A legnagyobb veszélyben a gyerekek vannak, hiszen az ő immunrendszerük még kevésbé fejlett, mint a felnőtteké, de érzékenyek a részecskék hatásaira az idősek, a tüdő- és szívbetegek is. Már régóta ismert, hogy amennyiben a születés körüli időszakban kerülnek a szervezetbe ezeknek a részecskéknek egyes összetevői, akkor az felnőtt korban súlyos, nemegyszer visszafordíthatatlan betegségekhez vezethet.

A kormány tavaly októberben programot fogadott el a PM10-szennyezés csökkentésére, amely szinte minden olyan intézkedést tartalmaz, amelyek bevezetését a Levegő Munkacsoport már évek, évtizedek óta szorgalmazza. Példák sora bizonyítja, hogy a kiállításon is bemutatott intézkedések viszonylag rövid idő alatt jelentős változást eredményezhetnek. Széles körben javítják az emberek életminőségét, és növelik városaink, hazánk gazdaságának versenyképességét. A szálló por veszélyeiről és csökkentési lehetőségeiről szóló kiállítás tablói idekattintva letölthetők.

Telekocsival a légszennyezés és a dugók ellen

Az utakon egy személyautóban átlagosan több mint két üres hely van. Különösen azokban, amelyekben reggel munkába mennek az emberek. Ha az autók egy részét otthon hagynák, és vezetőik beülnének egy-egy üres helyre a többiben, kevesebb autó lenne az utakon. A Lélegzet Alapítványnak a Levegő Munkacsoporttal együttműködve indított kampánya a telekocsizást, mint eszközt népszerűsíti, amivel az autósok maguk tehetnek a dugók és a környezetszennyezés ellen, miközben pénzt takarítanak meg. A kampány részleteit ma ismertették az A38 Hajón a szálló por elleni küzdelemről szóló kiállítás megnyitója alkalmából.

Magyarországon sem új a közvetítőkkel segített stoppolás. Ami megkülönbözteti a klasszikus változattól, az a tervezhetőség. Nem kell órákat állni az út szélén, leszólítani 20-30 sofőrt a benzinkútnál, mire akad egy fuvar, és közben szorongani, hogy ott ér az éjszaka. Tudom, hogy a jövő héten mondjuk, Prágába kell mennem, hát keresek valakit, aki autóval megy Prágába a jövő héten, és bekéredzkedem hozzá. Minél szélesebb körben tudok keresgélni, annál könnyebben találok fuvart. Ez, a széles kör a telekocsi-szolgáltatás lényege. A ?90-es évek elején a józsefvárosi Kőfaragó utcai kis üzlethelyiségben még egy apró utazásközvetítő cég tábláján, idén pedig már különféle internetes honlapokon gyűltek, gyűlnek az utast keresők és az utasnak jelentkezők.

A nemzetközi és a vidéki utazások tekintetében a telekocsizók száma már régen elérte a kritikus küszöböt. Mostanára jött el az elővárosok és a munkahelyek közötti utazások ideje, amihez gyorsabb információáramlásra van szükség, mint a jól előre tervezhető utazásokhoz. Tavaly év végén már több mint kétmillió okos-telefon volt Magyarországon. Ha ebből csak százezren kezdenek el az interneten egyeztetni, egymást itt-ott ? például, ahogy Pilisszentlászlón csinálják, a Waldorf iskolánál ? fölvenni, az máris érezhető lesz a forgalmon.

Májusban a Lélegzet Alapítvány megbízásából a Policy Solutions politikai elemző intézet felmérést készített egy 1200 fős mintán arról, mi az autósok véleménye a telekocsizásról. Az eredménye lelkesítő, hiszen az autóval munkába járók 49 százaléka mondta azt, hogy elvinne mást is biztosan vagy talán, és az összes megkérdezettnek a 49 százaléka válaszolt hasonlóan arra a kérdésre, hogy beülne-e máshoz, amikor munkába megy.

Ismert tulajdonsága a telekocsizásnak a közösségteremtés, a barátságok kialakulása. Fontos érv ez az agglomerációs telekocsizás mellett, ahol a befogadó és a befogadott csak az első alkalommal idegenek egymásnak, viszont nagy az esélye, hogy többször is utaznak együtt. ? A nagyváros környéki telekocsizás zsúfoltságcsökkentő szerepe Budapesten a tervezett dugódíj szempontjából sem elhanyagolható. Ha az autósok maguk, a dugódíj kényszere nélkül úgy szervezik az életüket, hogy csökkenjen a fővárosban az autóforgalom, az a dugódíj bevezetését is elkerülhetővé teheti ? jelentette ki Vargha Márton, a telekocsi kampány vezetője.

A járművek sokkal több szennyezőanyagot bocsátanak ki a dugókban, mintha folyamatosan haladnának. Ezért különösen fontos a telekocsi használatának minél szélesebb elterjesztése ? állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke az egészségkárosító szálló porral kapcsolatos kiállítás megnyitóján az A38 Hajón. A közvélemény-kutatás anyaga elérhető a honlapon, ahol további információk találhatók a telekocsizásról.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Szálló por a Belvárosban | ZETApress

Szóljon hozzá!