ZETApress

hírportál

Teddy maci Terézvárosban

Teddy mackó nem csak vasal. Tegnap este nagyszámú érdeklődő jelenlétében nyílt meg Kelemen Károly Munkácsy-díjas festőművész több mint 30 év munkásságát felölelő tárlata a Nagymező utcai Ernst Múzeumban. Fotóink Vegel Dániel felvételei.

Kelemen esetében az újraértelmezés fogalma olyan központi kategória, amely a játékosságtól az érzelmekig, a politikától a művészettörténetig mindent áthat. Che Guevara, Picasso, Cézanne, Warhol, David Bowie, vagy Fassbinder, csak néhányat említve a művész nagy ikonja közül, olyan magától értetődően válnak a festő vibráló mitológiájának részévé, ahogy azt csak a legnagyobbak képesek megtenni.

Az Ernst Múzeum újraszabott terében, a hosszú évek után ?kiszabadított?, nagyvonalúan kialakított kupola alatt tegnap este Újrafestette ikonok címmel nyílt meg Kelemen Károly egyéni kiállítása. Rényi András megnyitóbeszédében emlékeztetett rá, hogy a kelemeni életművet nem a különböző stílusok-koreszmék bűvölete, váltásai jellemzik, sokkal inkább a tradícióra való rákérdezés folytonossága és az alkotó szellem játékos szabadsága.

A mintegy száz művet, a radírrajzokat, az átdolgozott digitális fotókat, festményeket, installációkat, festményszobrokat Gulyás Gábor kurátor koncepciója szerint az ikonokhoz fűződő viszonyrendszer alapján lehet tematizálni, így a különböző, más-más színű termekben hol a személyes, hol az uralhatatlan, vagy éppen az elvesző és megtalált hagyomány lenyomataira ismerhet és csodálkozhat rá a látogató.

Teddy mackó motívuma ebben a művészettörténeti labirintusban olyan vezérfonal, amely felszabadító játékossággal vezet át az 1981-ben Aranypaletta díjat nyert képzőművész munkásságának legjaván. A kiállításhoz, immár hagyományosan, számos kísérőprogram, így Medvék és más történetek címmel irodalmi estek, harsona-kvartett és improvizatív zenei koncert, filmválogatás és múzeumpedagógiai foglalkozások is kapcsolódnak.

Szóljon hozzá!