ZETApress

hírportál

Ca Mau a Nyugati téren

Egy hajótörés porcelánjait láthatjuk mától a Nyugati téri WestEnd City Centerben június 8-án, péntekig. A csúcstechnikával készült Budapesten debütáló nemzetközi vándorkiállítást Szőcs Géza nyitotta meg. Mivel a NEFMI kulturális államtitkára 12-én még külföldön volt, a tervezetthez képest két napot késett a megnyitó.

Imitált tengeri ásatás, több méteresre vetített minták, kreatív installációk és számos vizuális effekt között láthatóak azok a porcelánok, amik majd háromszáz évig feküdtek a hullámsírban, hogy aztán Budapesten mutatkozzanak be újra. Vietnami gyöngyhalászok találták meg 1998-ban azt a hajót, amely majd háromszáz évvel ezelőtt süllyedt el a Dél-kínai-tengeren.

A Batáviába tartó, egzotikus árukkal teli dzsunka a fedélzeten kitört tűz miatt veszett oda a dél-vietnami Ca Maunál (ejtsd: Kámau). Az elveszettnek hitt hajóhoz egy tengeri régészeti expedíciót indítottak vietnami kutatók és felszínre hozták az 1725 és 1732 között hullámsírba szállt 130 ezer darabos rakományt. De nem csak porcelánok és kerámiák kerültek elő, hanem a legénység személyes tárgyait is megtalálták. Csonttűket, lámpákat, lakatokat a hozzájuk tartozó kulcsokat, pénzérméket hoztak fel, vagy például a kiállításon is látható bronz vízforraló-üstöt.

A tudományos feldolgozást követően a leletek egy része a Vietnami Nemzeti Történeti Múzeumba került, a többit pedig két árverésen értékesítette Vietnam. Zelnik István az első pillanattól szisztematikusan kezdte el összegyűjteni szerte a világban a Ca Maunál elsüllyedt hajóról származó tárgyakat. így mára ő rendelkezik a legteljesebb és legnagyobb magánkollekcióval a világon. A kínai dzsunka rakományának szinte valamennyi tárgytípusa megjelenik a gyűjteményében az ecsettartóktól, a kanalakon, ólommázas edényeken, füstölőkön, szeladonmázas tárgyakon át a bravúros módon gyártott, máz alatti kék és vörös festéssel készült vázákig és kis emberfigurákig.

Egy csúcstechnikával készült, víz alatti világot idéző kiállítás keretében pedig most a hazai közönség előtt mutatkoznak be először a hajótörés porcelánjai. A tárlaton számos vizuális effekt hozza közelebb a látogatóhoz a mesés történeteket hordozó tárgyakat. Hol a tengervíz által lemosott mintákat vetítik vissza, hol több méteres méretben jelennek meg apró minták, máshol csészék lebeg, vagy használati és ásatási szituációban jelennek meg a kerámiák. Olyan ritkaságok is láthatóak, mint a majom alakú kőedény korsó, a vörös korallokkal benőtt csészék, vagy a fedélzeti tűzben összeégett és deformálódott porcelánok.

A fehér arany

A porcelán magas hőfokon (1200-1400°C) kiégetett, kaolint tartalmazó fehér színű kerámia. Kínában már a Shang-dinasztia idején (i.e. 1600-1046) megjelent az úgynevezett proto-porcelán, a mai értelemben vett porcelánok azonban a Tang-korra (618-907) terjedtek el. Európába elsőként a mesés szépségű kék-fehér porcelánok jutottak el a Ming-korban (1368-1644). Ezek a máz alatti kékfestéssel készült darabok alkotják a Zelnik-féle Ca Mau gyűjtemény egyik nagy csoportját.

Szóljon hozzá!