ZETApress

hírportál

Kátrány a Műcsarnokban

New York, Versailles, Budapest címmel nyílik meg a Műcsarnokban ma este Bemar Venet március 25-ig látható kiállítása. 71 éves, nem szereti, ami antik, de legalábbis 1950 előtti, s egy teljesen üres, fehér hálószobára vágyik ? mondta róla Alexandre Devals, a kiállítás kurátora a délelőtti sajtóbejáráson.

Franciaországban született, gyerekként misszionáriusnak készült a kortárs francia képzőművészet idén 71 éves doyenje, világszerte nagy hatást kiváltó szobrász, festő és teoretikus. A nizzai művészeti iskolában egy hétre eltiltják, mert diáktársaival szemben Picassót védi. A ?60-as évek elején lábbal festette padlóra műveit, első megörökített performanszaként szemeteskukák között fényképezteti le magát. Miután New Yorkba költözött, a Sohóban lakott, s az utcán talált furnérlemezekből készítette a bútorait. Volt színházi díszlettervező, majd költő, festő, szobrász, írt vertikális színpadtechnikára épülő balettet.

Egyenes?görbe?törött?végtelen csövei, rúdjai bejárták a világ kiállítótermeit és parkjait. 1983-ban film készült róla. Vénet ars poeticája, hogy kockázatot vállalva lehet csak eljutni oda, amit érdemes megmutatni. Ezért performanszai, kiállításai a közízlést is provokálva tömegeket képesek megmozgatni. így például a Versailles-ban idén ősszel felállított ? nyársapáti műhelyből származó ? 60 tonnás rozsdásvasrúd-csoportja is, mely egy fémlény csupasz bordáiként bekeretezte XIV. Lajos szobrát. Indulatosan Mona Lisa fülébe tett piercingnek nevezték, miközben megvalósításáról elismerően állapították meg, hogy oiyan szaktudás és mérnöki teljesítmény kellett hozzá, mint a millaui völgyhíd építéséhez.

New York-i loft-lakásából nyaranta provence-i birtokára költözik, ahol a magyar származású Szálai László a segítője. A hajdani csirkeólak és gyárműhely helyén van a galériája, itt önti ki faldomborműveit, melyeket a spontán firkák és nyers érzelmek inspirálnak. Művészeti hitvallásához híven performanszai, kiállításai a közízlést is provokálva tömegeket képesek megmozgatni. A versailles-i kastély kertjében felállított művét tavaly csaknem hatmillióan látták. Elismerései magukért beszélnek: 1989-ben megkapja Párizs városának Nagydíját, 2005-ben a francia Becsületrendet.

A Műcsarnokban ma este 7-kor nyíló retrospektív kiállítás egy, a minimalista és konceptuális mozgalmak élvonalába tartozó művész bámulatosan koherens életművéről ad átfogó képet. 1961-ben készítette első, kátrány alapú monokróm képeit, a hagyományos festészetben megszokottnál szegényesebb alapanyagok és festékek ? kátrány, ipari festék, kartonpapír ? felhasználásával. Korai szobrászatét hasonlóan egyszerű megközelítés, szén- és kavicsrakások alkalmazása jellemzi.

1966-os New York-i letelepedését követően, bár művészete új irányt vesz, továbbra is elutasítja a táblaképfestészet hagyományait: mechanikusan reprodukált, felnagyított matematikai képletek, ipari rajzok, természettudományos tételek ihletik a képeit. Négyéves program keretében (1967-1971) dolgozza fel a természettudomány fő területeit, majd ezt követően felhagy az alkotómunkával, hogy művei kiállításának és ? a világ számos pontján tartott előadások keretében ? magyarázatának szentelje magát, miközben művészetelméletet tanít a Sorbonne-on.

1976-ban a kasseli Dokumentán tér vissza alkotóművészként a Deux Angles de 60° et 120° (60°-os és 120°-os szög) című, most is kiállított, művészettörténeti jelentőségű művével, amely aztán az egyszerre festészeti és szobrászati értéket képviselő, minimalista, shaped canvas jellegű alkotások sorát vezeti be. A különböző formáiban megjelenített, egyenes, megtört (szögek), görbe (ívek) és szabad (meghatározatlan) vonal témájából kiinduló fali reliefeket, szobrokat később világszerte kiállítják. A szobrászat mellett, matematikai megközelítésű alkotásmódja radikális kifejezéseként, 2000 óta vásznon vagy ? színes háttér előtt ? falon jeleníti meg a matematikai képleteket.

A fémszobrok minden bemutatáson más alakzatot vesznek fel, nincs olyan koncepció hogy stabil, állandóan ugyanolyan formában álljon össze ? tudta meg a művésztől Lantai József, aki a felvételeket is készítette. Hasonló a helyzet a szenes alapanyaggal is. Nagyon egyszerű dolog kölcsönkérni egy kereskedőtől a megfelelő mennyiséget a kiállításra, aztán visszavinni. Ráadásul egyszerre több helyen is be lehet mutatni.

Szóljon hozzá!