ZETApress

hírportál

Design: megéri!

Mit gondolnak a magyar KKV-k a design-ról? A hazai kis- és középvállalkozások döntő többsége még nem tekinti a design-t cégük életét meghatározó tényezőnek ? derült ki a Magyar Formatervezési Tanács megbízásából végzett friss felmérésből.

Pedig a design alkalmazásával jelentős előnyre tehet szert egy vállalkozás. Az idén Magyar Formatervezési Díjjal, illetve Design Management Díjjal kitüntetett alkotások, eredmények között is számos jó példát látunk erre; elég csak az edzéshez használt homokzsákra, a háromlábú retró-kandallóra vagy a logikai játékkockára gondolni. A Díjjal elismert alkotások november 13-ig láthatók az Iparművészeti Múzeumban.

Egy friss, a Magyar Formatervezési Tanács felkérésére elvégzett kutatás arra kereste a választ, hogy létezik-e designszemléletű üzleti gondolkodás a hazai kis- és középvállalkozások körében. A felmérés főként arra irányult, hogy egy-egy vállalat sikerességében mekkora szerepet játszik a design. A kérdésre átlagban öt pontot adtak a válaszadók egy tízes skálán, míg a válság előtt alakult középvállalkozások erre magasabb értékkel válaszoltak. Ez azt mutatja, hogy egy nehezebb időszakot túlélt cég már látja, hogy üzleti szempontból döntő jelentősége lehet a design tudatos alkalmazásának, ez a versenytársakhoz képest is előnyt jelenthet.

A hazai kis- és középvállalkozásokon belül a döntéseket előkészítő alkalmazottak és a diplomás középvezetők arról számoltak be, hogy meg vannak győződve a formatervezés jelentőségéről. Az egész vállalkozás terhét vállukon viselő menedzserek azonban szkeptikusabbak: jellemzően olyan értéknek tekintik a design-t, amelyre a válság idején nem lehet költeni. A valóság azonban az, hogy nagyobb eséllyel lesz sikeres egy portéka a fogyasztók körében, ha design-többlettel bír.

Például a vizuális megjelenés tekintetében a felmérésben vizsgált három design-elem ? névjegykártya, logo, honlap ? illetve a teljes arculat közül a cégek 94 százalékában használnak legalább egyet, azonban csak 53 százalékuk tervezteti ezeket az elemeket szakember közreműködésével. ? Ez utóbbi értéknél legalább 75 százalékot kellene elérnünk, ha az Európai Design Management Díjban tapasztalt osztrák, portugál vagy cseh jelenléthez szeretnénk közelíteni ? mondja Dr. Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke és az Európai Design Vezetőtestület tagja. ? A design alkalmazása, mint minden területen, így a KKV-k esetén is, nem díszítő elemeket jelent, hanem egyfajta ergonómiai és érzelmi többletet, belülről táplálva a tárgyat, szolgáltatást. Az a tapasztalat, hogy ez nagyon gyorsan, akár 12-18 hónap alatt, a teljes technológiára fordított költségekkel együtt megtérül ? folytatta. Ezzel szemben a most vizsgált vállalatok csak közel negyede vélte úgy, hogy a designra fordított költségek valóban rövidtávon megtérülnek.

A Magyar Formaterveséi Tanács örömét fejezte ki, hogy évről-évre nő a pályázati aktivitás, és egyre magasabb a megvalósult, piaci megrendelésre készült pályamunkák száma. A nemzetgazdasági miniszter által meghirdetett és a Tanács által kezelt Díjat többek között egy edzéshez használt, homokkal tölthető súlyzózsák; egy háromlábú, piros retró-kandalló; egy, az ellazulást segítő wellness-kabin; egy készségfejlesztő játékcsalád és egy, a legszűkebb fürdőszoba falára is felszerelhető mini-mosógép kapta.

A Design Management Díjat a design vállalati kultúrába emeléséért a főleg belsőépítészettel foglalkozó Mobilia-Artica Kft. érdemelte ki. A Magyar Formatervezési Díjjal és a Design Management Díjjal ebben az évben elismert, valamint a Díj pályázatra beérkezett legkiemelkedőbb pályaműveket november 13-án, vasárnapig lehet megtekinteni az Iparművészeti Múzeumban.

Szóljon hozzá!