ZETApress

hírportál

Záróra hosszabbítás

Egy hónappal, március 20-ig meghosszabbítja a Csuklósítás ?50 kiállítást a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ? tudtuk meg Domonkos Csabától. Az első magyar csuklós busz megalkotásának 50 évfordulóján megnyílt kiállítást eddig 21 ezren látták és több mint hétezren töltötték le mobiltelefonjukra.

Az első magyar csuklós busz rendhagyó körülmények között épült meg, ugyanis nem egy buszgyár gondosan megtervezett prototípusa volt, hanem a Fővárosi Autóbusz Üzem mérnökei és szakemberei két kiselejtezett járműből építették meg a buszt. A jármű Európában másodikként készült el, de forgalomba elsőként a hazai jármű állt.

Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett az utasforgalom, amelyet az akkori buszok már nem bírtak kiszolgálni. Az IKARUS sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem ? a BKV egyik előd-vállalata ? részére, azonban azok nem mindenben váltak be a városi használatban, elsősorban kis befogadó képességük miatt. A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká, azonban a járművek nem voltak teljesen biztonságosak. A pótkocsis üzem kiváltására csuklós busz építésére kapott megbízást az Autóbusz Főműhely. Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval.

A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök-triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen ?házi? kivitelben ? két másik jármű, egy IK 60 és egy Tr 5 típusú autóbusz ?, illetve a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével épült meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében, tehát nem is az IKARUS gyárában. A motort egy IK 620-as típusról ?importálták?. A tervezők a rajzasztali skicceket a Főműhely falára másolták, és a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a ?falfirkák?, mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján ? az első busz elkészülése után.

Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00 rendszámmal állt forgalomba a már megszűnt 1-es viszonylaton. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben akár 200 utast is szállíthattak rajta. A kiállítás ezt a ?házilagos? építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket idézi fel. A tárlaton ? mobiltelefonra letöltve ? meghallgatható az egykori alkotó-triumvirátus visszaemlékezése is a hazai csuklós busz születéséről, amelyet eddig több mint hétezer alkalommal töltötték le a kiállítás látogatói. A kiállítást az MMKM március 20-ig meghosszabbította.

Szóljon hozzá!