ZETApress

hírportál

A józan ész temetője

Ed Templeton: The Cemetery of Reason kiállítását nyitotta meg tegnap este Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója az Ernst múzeumban. Kurátor: Thomas Caron. Az egyes képeken meztelenség, szex, vagy ezekre utaló magatartás látható, ezért megtekintésük 18 éven aluliak számára nem ajánlott!

A profi gördeszkás, festő, fotós, videó-művész, grafikus és szobrász Ed Templeton (sz: 1972) az utóbbi években Európába berobbanó alkotóinak egyik legérdekesebb figurája. Ez a San Franciscó-i külvárosban nevelkedett művész közvetlen, nyílt személyiség, egészséges Amerika-kritikával, aki elkötelezett vegetáriánus, a sport, az értelmes időtöltés, a kreativitás hirdetője.

Talán meglepőnek hangzik, de a kortárs képzőművészet e nem mindennapi alakja Magyarországon is ismert, legendás személyiség, akinek budapesti látogatását sokan türelmetlenül várják. Igaz, széleskörű ismertségét elsősorban nem művészetének, hanem a profi gördeszkázásnak, az általa alapított cégével, a Toy Machine-nel gördeszka lapokra készített közkedvelt grafikáinak és ?utcastílust? követő ruhaipari cégekkel való együttműködésének köszönheti.

Ed Templeton művészetét nehéz lenne bárhova is besorolni. Sikerét fotóinak és akvarell technikával készült festményeinek őszinte hangvétele, napjaink fiataljainak a világon mindenütt tapasztalható kiábrándultságát átütő erővel érzékeltető képei és az azokon található szöveges kommentárjai adják. Nem mindennapi módon installált kiállításai ellentmondanak a ma megszokott kiállítási gyakorlatnak, igazi különlegességek, egy újszerű látásmód lenyomatai.

A menyezettől a padlóig szőnyegszerűen felrakott fényképek, rajzok és festmények nagyon erős, intenzív élményt nyújtanak. Ed Templeton képi nyelve, rajzai és szövegei olyan módon jelennek meg és szólalnak meg képzőművészeti alkotásain, kiállítási installációiban éppúgy, mint gördeszkáinak felületén és az általa tervezett ruhákon, ami a legfiatalabbakat is megragadja. A március 20-ig látható The Cemetery of Reason kiállításon a művész saját életéről ?mesél?, családjáról, barátairól és mindazokról, akikkel profi gördeszkásként találkozik a városban és a versenyeken. Ez az önéletrajzi ihletettségű óriás-installáció mégis túlmutat a személyesen, és fontos szociális és társadalmi jelenségeket érint.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Elköszönt a főigazgató | ZETApress

Szóljon hozzá!