ZETApress

hírportál

Összeomlás Velencében

Sikeresen lezárult a kétfordulós pályázat és megszületett a zsűri döntése az 54. Velencei Képzőművészeti Biennále alkalmával a Giardiniban található Magyar Pavilon kiállítására ? tudtuk meg Csejdi Rékától.

A zsűri Peternák Miklós kurátori pályázatát választotta a benyújtott 12 pályázat közül a 2011. június 4-e és november 27-e között megrendezésre kerülő nemzetközi kiállítás alkalmával; Németh Hajnal: Összeomlás ? Passziv Interjú / Crash ? Passive Interview című projektje lesz látható a pavilonban.

A zsűri a Nam June Paik-díjra jelölt, Berlinben élő médiaművész Németh Hajnal Összeomlás ? Passzív interjú multimédiás installációját javasolja megvalósításra a 2011-es Velencei Biennále Magyar Pavilonjában. A művet 2010 tavaszán először a Kiscelli Múzeum templomterében lehetett látni, majd módosított verzióját a debreceni MODEM-ben. Jelenleg az Aviva Díj 2010 kiállításon szerepel a Műcsarnokban.

A mű egyik központi eleme egy összetört személyautó, amely színpadi megvilágításban, emblematikus ?főszereplőként? jelenik meg a kiállítótérben. A balesetet felidéző talált tárgy erőteljes látványához egy a teret betöltő akusztikus élmény kapcsolódik. A narráció egy opera-jellegű zenedarab, amely balesetek elszenvedőinek élményeit beszéli el három énekes előadásában. A zenemű szövege passzív interjú formájában jelenik meg (a kérdezettek eldöntendő kérdésekre válaszolnak igennel vagy nemmel), és kottatartókon olvasható az installáció további térbeli elemeként.

A tervek szerint a Magyar Pavilonba készülő mű kiegészül az autó ?életéből? vett, videóra rögzített jelenetekkel, a gyártástól kezdve az árusításon át a javításig. Míg a baleset esetében az énekes formában előadott történet az esemény felidézésében játszik szerepet, a filmen a gyár, az autószalon és a szerviz válnak az operadialógusok előadásának helyszíneivé és nyújtanak újfajta akusztikus környezetet az előadandó operához.

Németh Hajnal munkáira már a kezdetektől jellemző a tömegkultúra és a hétköznapiság erős, tematikus jelenléte. Ez az elsősorban vizuális tartalom az utóbbi évtizedben kiegészült egy audio-elemmel. Németh a velencei projektben korunk egyik legmeghatározóbb kultusztárgya, az autó emberhez való viszonyán keresztül egzisztenciális kérdéseket feszeget. Az autó mint az egyén számára a mobilitást lehetővé tevő technikai vívmány az ember életében betöltött szimbolikus szerepét vizsgálja. Így az autóbaleset esettanulmánya kapcsán a mulandóság véletlenek által meghatározott rendeltetését kutatja. Az autóhoz kapcsolódó egyéb helyszínek az autóvásárlás és választás dilemmáját, illetve a vezetéshez vagy a sebességhez fűződő rajongást vagy szorongásokat elevenítik fel.

Németh korábbi műveinek hanganyagához képest itt egy kifejezetten színpadias, magas művészeti formához, az operához nyúl, amely az érzelmi azonosulás kérdésében játszik a mű esetében alapvető szerepet. Egyfajta távolságot teremt a néző számára az átélésben, ugyanakkor paradox módon mégis mély érzelmeket fejez ki. A zsűri egybehangzó véleménye szerint a mű komplexitása révén alkalmas az egzisztenciális tartalmak élményszerű kifejezésére, amely egy izgalmas kiállítást eredményezhet, és számíthat mind a szakmai, mind a szélesebb közönség érdeklődésére ? olvasható a zsűri záróközleményében.

Az 54. Velencei Képzőművészeti Kiállítás főkurátora Bice Curiger, aki az ILLUMInations / ILLUMInazioni címet választott a jövő évi nemzetközi kiállításnak. A zsűri értékelése a tizenkét beadott pályázatról és a pályázati anyagok idekattintva olvashatók.

Szóljon hozzá!