ZETApress

hírportál

Dani és Leonar3Do

A világ első személyi számítógépen használható interaktív asztali 3D-s virtuális valóság terméke a múzeum Űrhódító ? a számítógépes játék (r)evolúciója című kiállításán látható a Városligetben, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban ? tudtuk meg Domokos Csabától.

A gyártott késztermék mellett egy igazi high-tech hungaricum, az eredeti, hurkapálcikából, karácsonyfaizzókból, szívószálból és egyéb háztartásban jelen lévő eszközökből épített működő prototípus is megtekinthető.

Az Űrhódító kiállítás a múzeum május vége óta látogatható, nagy sikerű tárlata a számítógépes játék történetéről és kulturális hatásairól, amely november 21-ig várja a látogatókat. A tárlatzáró eseményen november 21-én, vasárnap a Leonar3Do feltalálója, Rátai Dániel interaktív bemutatót tart a Leóról.

A ?Leo? egy olyan ? nemzetközileg is nagy sikert kiváltó ? magyar találmány, amely forradalmasítja a számítógépes interakciót, elérhetővé teszi az idáig többnyire csak sci-fi filmekből ismert virtuális valóságot. Várhatóan nagy jelentősége lesz az oktatásban, a legkülönbözőbb szakmai területeken és a szórakoztató elektronika világában is.

A Leonar3Do (ejtsd: leonardo) legfontosabb hardverelemei: a madár (azaz a rajzeszköz), a 3D-s szemüveg és a monitor tetejére elhelyezhető szenzorok. A madár a síkbeli egér funkcióit látja el térben, a speciális 3D-s szemüveg fejpozíció-követéssel lehetővé teszi, hogy a monitor síkjában megjelenő sztereó képet térbeli valóságként érzékeljük.

A szenzorok folyamatosan nyomon követik mind a madáron, mind a szemüvegen elhelyezett LED-ek pozícióját, a központi egységen keresztül információkkal látják el a számítógépre feltelepített Leonar3Do rendszerszoftvert. A rendszer nyílt platformja lehetővé teszi, hogy a bárki számára hozzáférhető SDK (Software Development Kit) segítségével alkalmazások ezrei születhessenek meg a világ szoftverfejlesztői által.

A később Leonar3Dónak keresztelt asztali 3DVR berendezés első deszkamodelljét 2004. június 10-én mutatta be legelőször nyilvánosság előtt az akkor még alig 19 éves Rátai Dániel. Az Ősleó elkészítéséhez a feltaláló a háztartásokban fellelhető, legközönségesebb anyagokat használta fel ? hurkapálcika, karácsonyfaizzók, szívószál, kerítésdrót, szigetelőszalag, CD-doboz, lámpaállványok, stb. ? természetesen a testi valóhoz hozzáadva a lelket is, a saját fejlesztésű szoftverét.

Egy év múlva, 2005 májusában ugyanezzel a deszkamodellel hat első díjat nyert Arizonában, a 21 éven aluli tudósok és feltalálók legnagyobb nemzetközi versenyén, az Intel?ISEF világdöntőn. A további évek fejlesztői munkájának eredményeképpen a hardvermegoldások alapelvei szinte teljesen lecserélődtek, de tény, hogy már ez a deszkamodell is együtt tudta mindazt, amit mások korábbi próbálkozásai legfeljebb csak részelemekben voltak képesek produkálni: valódi virtuális valóság létrehozása asztali környezetben.

Szóljon hozzá!