ZETApress

hírportál

Csuklósok a Városligetben

CSUKLÓSÍTÁS ?50 címmel kiállítás nyílt a csuklós busz születéséről ma délután a Városligeti körúti Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban, melyet 2011. február 16-ig látogathatunk. Címe arra utal, hogy 50 éve készült el az első magyar csuklós busz.

Európában másodikként Magyarországon fejlesztettek ki csuklós autóbuszt, a cél a járművek rendkívüli zsúfoltságának csökkentése volt. Az ?50-es években az iparosítás miatt megnövekedett az utasforgalom, amelyet az akkori buszok már nem bírtak kiszolgálni.

Az IKARUS sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem ? a BKV egyik előd-vállalata ? részére, azonban azok nem mindenben váltak be a városi használatban, elsősorban kis befogadó képességük miatt. A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká, azonban a járművek nem voltak teljesen biztonságosak.

A pótkocsis üzem kiváltására csuklós busz építésére kapott megbízást az Autóbusz Főműhely. Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval. A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök-triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen ?házi? kivitelben ? két másik jármű: egy IK 60 és egy TR 5 típusú autóbusz ?, illetve a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével épült meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében, tehát nem is az IKARUS gyárában.

A motort egy IK 620-as típusról ?importálták?. A tervezők a rajzasztali skicceket a Főműhely falára másolták, és a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a ?falfirkák?, mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján ? az első busz elkészülte után.

Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA-12-00 rendszámmal állt forgalomba a már megszűnt 1-es viszonylaton. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben akár 200 utast is szállíthattak rajta. A kiállítás ezt a ?házilagos? építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket, a sorozatban gyártott csuklós IKARUS-buszokat idézi fel. A tárlaton ? mobiltelefonra letöltve ? meghallgatható az egykori alkotó-triumvirátus visszaemlékezése is a hazai csuklós busz születéséről.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Záróra hosszabbítás | ZETApress

Szóljon hozzá!