ZETApress

hírportál

Oldtimerek csarnoka

Eddig ki nem állított kincsekkel érkezett a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) az Oldtimer Show-ra. A SYMA Csarnokban egy 1925-ből való metszetelt Harley Davidson motorkerékpár és egy 103 éves magyar autó is látható.

A múzeum összesen hat motorkerékpárral és két autóval vesz részt a kiállításon: olyan darabokkal, amelyek nem szerepelnek a múzeum állandó tárlatán, eddig a közönség csak a Csonka postaautóval találkozhatott. A tegnaptól holnapig tartó show-n a múzeum által kiállított legfiatalabb jármű is öregebb 70 évesnél, míg a legidősebb 103 éves!

A motorok

Moto Guzzi 500 (1924) ? A ma is létező, és sikeres Moto Guzzi egyik első típusa volt az 500-as, még egyhengeres motorral. A jármű tömegközéppontjának alacsonyabbra helyezése érdekében a vázban a motort vízszintesig előre döntötték.

Harley-Davidson J 1000 (1925) (metszetelt) ? Ezzel a típusú motorkerékpárral 1928-36-között Sulkowski Zoltán és Bartha Gyula 178 ezer kilométeres világ körüli utat tettek meg.

Puch 800 (1937) ? Dinoszaurusz ? Ez a típus volt a Puch valaha épített legnagyobb motorkerékpárja.

Zündapp K 800 (1936) ? K 800-as típus a Zündapp legnagyobb hengerűrtartalmú széria-motorja volt. A nagy nyomatékú, csendes járású motorkerékpárt halk baritonnak is nevezték.

Méray Jap 500 (1928) ? 1926-tól a külföldről vásárolt fődarabok (motor, váltó) felhasználásával a Méray testvérek tervei alapján a Magyar Acélárugyárban állították össze a Méray motorkerékpárokat.

BSA (1927) ? A Birmingham Small Arms (Birminghami Fegyvergyár) motorkerékpárokat is gyártott. Fegyvergyárként márkajeléül a gúlában egymáshoz támasztott puskákat választotta, amely logot a motorkerékpár minden ? saját készítésű ? alkatrészében feltüntettek.

Az autók

Csonka postai csomagszállító (1907) ? A Magyar Királyi Posta pályázatára Csonka János tervei alapján 1905-ben készült el az első csomagszállító gépkocsi, amely 2000 km-es próbautat teljesített. Kitűnő konstrukciójának köszönhetően a köznyelv Doxaként emlegette. (Ez az egy jármű szerepel a múzeum kiállításában is.)

Steyr 200 (1937) ? Az osztrák fegyvergyár az első világháború után kezdett gépkocsikat gyártani. A gyár négyhengereseinek legnagyobbja volt a 200-as ? már áramvonalas ? típus. Az eredetileg nyitott karosszériás változatot egy korábbi tulajdonosa zárt karosszériásra alakította.

Szóljon hozzá!