ZETApress

hírportál

Stereoid és Masked

Gyarmati Zsolt: Stereoid és Dobos Tamás: Masked című kiállítása nyílt meg a héten a Király utcában. A G13 Galéria falain ezen a nyáron számos különleges teremtménnyel találkozik a látogató: vannak köztük vérfagyasztóak és vérforralók, költőiek és ábrándosak egyaránt.

Gyarmati Zsolt képzőművész évek óta fejlesztett démon-ikonjainak legfrissebb hadát állítja elénk. Ezek az ál-lények, anti-lények a korunkat nagyban meghatározó Erőszakot személyesítik meg. A digitalizáltság és elgépiesedés, a fétisizmus, a ránk zúduló képi káosz áradata, a bizonytalanságban tartottság, mint jelenünk jellemző faktorai olvadnak össze egységes vizuális nyelvvé e képeken.

A festmények sokszorosan átfestett felületét lyukszegecsekből előtüremkedő kötelek, majd különböző plasztikus elemek nyitják fel, így hangsúlyozva az ábrázolt tartalmak agresszióját, támadó jellegét. A stereoid új szó, s egyben kifejezi a mesterséges fölizgatást, amely kitakarhatatlanul, minden irányból jön. Mindennapi észlelési kalandjaink folyamatos, kíméletlen vizuális edzéssel érnek fel, amely azonban mindvégig figyelmünk hátterében zajlik. Gyarmati képeinek szemlélésekor ez a folyamat válik tudatossá.

Dobos Tamás fotográfus operatőri tevékenységével számos nemzetközi sikert ért el, divatfotósként szintén kiváló eredményeket tudhat magáénak. Fotóművészként most jelentkezik első ízben önálló tárlattal a galériában. Masked címmel bemutatott anyagát tekinthetjük úgy is, mint egy bensőséges vallomást, amely a filmes csapatmunkával ellentétben kizárólag az eddigi tapasztalatai alapján leszűrt, saját vízióit tárja föl a világról, s leginkább szereplőiről, az emberről és sorsáról. Mintegy a maszkokról és lehullásukról szól tárlata.

Megszoktuk, hogy a fotó közvetlenül a valóságot képezi le egy négyszögletes papírra, s könnyen esünk e megszokás csapdájába. Vajon tényleg mindenképpen a valóság egy darabja az, amit egy fénykép megmutat? Vajon elhiggyük-e, amit egy lencsevégre kapott arc mond nekünk? Honnan tudjuk, hogy nem értjük-e félre üzenetét, vagy e félreértés éppen nem szándékos-e? A fekete-fehér, barnított, megsérült fotók bizonyára régen halott emberek arcmásai ? gondolhatnánk. Lassan azonban rájövünk, egytől egyig kortársaink.

Szóljon hozzá!