ZETApress

hírportál

Bezárt az Északi…

Hatalmas érdeklődés övezte a Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik című időszaki kiállítást, amelyet a Közlekedési Múzeum új otthonában, az Északi Járműjavítóban rendezett meg. A látogatók megnézhették a múzeum új otthonát és a magyar vasút-történet emblematikus járműveit.

Három és fél hónap alatt összesen 31.522-en voltak kíváncsiak az új kiállításra, nem ritkán ezernél is többen néztek meg naponta. A kiállítást várhatóan jövő tavasszal újra megnyitják. Július 16-án megnyitotta kapuit a Volt egyszer egy Északi.. a történet folytatódik című tárlat, ami október 31-ig várta az érdeklődőket. Öt év után először jelentkezett új önálló kiállítással a Közlekedési Múzeum – tudatták sajtósaik. A kiállítás eredményeiről Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója az alábbi videóban beszélt:

A Volt egyszer egy Északi? a történet folytatódik című kiállítás főszereplői a vonatok voltak: egy ikonikus 424-es gőzmozdony, a vasút-villamosítás kiemelkedő alakja, Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, a Szellem becenévre hallgató 242-es mozdony, amely a hazai gőzmozdonyok sebességrekordját tartja, illetve két M44-es tolatómozdony, egy Cmn személykocsit és az 1935-ös Árpád gyors-sínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. Ezen kívül a közönség találkozhatott még 10 kerékpárral és 4 motorral, amelyeket egykor a dolgozók vittek be a járműjavítóba, és egy 1 versenyautóval is, ami a hajdani népligeti autóversenyek emlékét őrzi.

A bemutatott járműveken és tárgyakon kívül összesen 38 tárlatvezetést szervezett az intézmény és számos múzeumpedagógia programon vehettek részt az érdeklődők. A legnépszerűbb augusztus utolsó hétvégéje volt, amikor pár napra a legendás Ikarus buszok is beköltöztek az Északiba. Az Ikarus mini fesztiválon mutatkozott be a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programja keretében frissen restaurált Ikarus 66-os, vagyis népszerű nevén a Faros. Ezen a rendhagyó programon háromezernél is több látogatót köszönthetett az intézmény.

Az új kiállítással az volt a célunk, hogy bemutassuk ennek a páratlan ipari emléknek és a környéknek a közlekedéstörténetét, hiszen az egész környék ezer szálon kötődik a vasúthoz. Szerettük volna, ha láthatják az érdeklődők az egykori Északi Járműjavítót még ezen romantikus valójában, mielőtt megkezdődnek az építkezések, illetve és abba is betekintést szerettünk volna nyújtani, hogy milyen lesz az új Közlekedési Múzeum. Ezen a nyáron és ősszel adtunk egy kis ízelítőt az új múzeumból. Az intézmény továbbra is folyamatosan dolgozik az új múzeum megvalósításán, de annak megnyitásáig hátralévő időben is izgalmas időszaki kiállításokkal és programokkal várja a múzeum a látogatókat – mondta el Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az alábbi videóból kiderül, hogyan épült a Volt egyszer egy Északi… című kiállítás januártól, az első vasúti járművek érkezésétől a július 16-i megnyitóig:

Az érdeklődés, amely a 31.522-es összlátogatószámban is megmutatkozik, azt bizonyítja, hogy nagy az igény egy állandó közlekedéstörténeti kiállítóhelyre. Ennek az igénynek fog eleget tenni az új Közlekedési Múzeum, amely a tervek szerint 2026-ban, teljesen új, a mostaninál sokkal nagyobb tárlattal fog újra nyitni.

A kormány júniusi határozatában összesen hatmilliárd 674 millió forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programját. A korábban soha nem látott mértékű támogatás lehetőséget ad a magyar ipar- és közlekedéstörténet kiemelkedő értékeinek, többek között a Ganz és az Ikarus gyár produktumainak megmentésére, amelyeket az új Közlekedési Múzeumban nézhetnek meg a látogatók. Összesen mintegy háromezer műtárgy kerül majd az új kiállításba. A nyitásig hátralévő időben további időszaki kiállításokkal és izgalmas programokkal készül a múzeum, úgyhogy jövőre is érdemes lesz ellátogatni az Északiba!

Szóljon hozzá!