ZETApress

hírportál

Mozdonylegendák Kőbányán

Legendás mozdonyokkal nyitotta meg új időszaki kiállítását leendő otthonában a Közlekedési Múzeum. Ma délben megnyílt a látogatók előtt a Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik című időszaki kiállítás.

Öt év után újra önálló tárlattal jelentkezik az intézmény, új otthonában, a vasúti járműgyártás egykori bázisán, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Kiállítási fotóink Nyitrai Dávid/KM felvételei. Látványtervek: Diller Scofidio + Renfro.

A kiállításon színes rendezvényekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal és tematikus sétákkal várják az érdeklődőket október 31-ig, még a csarnok MÁV által hátrahagyott mai állapotában, a múzeummá történő átépítés előtt. A kiállítást Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója nyitotta meg sajtó-nyilvános eseményen, tegnap 13 órakor.

A kiállításon a nagyközönség betekintést nyerhet az építkezés előtt álló érintetlen ipari környezetbe, mielőtt megkezdjük a munkálatokat a múzeum új otthonának kialakításához. A látogatók megismerkedhetnek a magyar vasúttörténet legendás mozdonyaival. A kiállítás vasúti nagy járművei már januárban megérkeztek a Dízelcsarnokba, ahol hamarosan a közönség is találkozhat velük.

Az arzenál tagjai egy ikonikus 424-es gőzmozdony, a vasút-villamosítás kiemelkedő alakja, a Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, egy a Szellem becenévre hallgató 242-es, a gőzmozdonyok sebességrekordere Magyarországon, két M44-es tipikus MÁV-os dízel tolatómozdony, egy Cmn személykocsi és az 1935-ös Árpád gyors-sínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. A járművek szorosan kötődnek a helyszínhez, hiszen többségüket itt javították az Északiban.

Az ikonikus vonatok és az izgalmas családi programok mellett a Közlekedési Múzeum az Északi Járműjavító történetét is bemutatja. Célunk, hogy a látogatók megismerjék az egykori járműjavító és környezetének múltját, jelenét és jövőjét, kontextusba helyezve, hogy miért itt épül meg az új múzeum. Azt is megmutatják, hogy fog kinézni az új Közlekedési Múzeum és a szintén megújuló környék, amin gőzerővel dolgozik az intézmény.

Ez a mostani múzeumépítés egészen új lehetőségeket nyit meg az intézmény számára: lehetőséget arra, hogy újra elfoglalhassa a múltjához és a gyűjtemény rangjához méltó helyét a világ közlekedési múzeumainak sorában – mondta el Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a megnyitó eseményen.

A kormány az ehhez szükséges támogatást meg fogja adni, az Eiffel központtal összefonódva így jöhet létre egy olyan új kulturális központ, amely Kőbánya és tágabb értelemben az egész főváros számára, sőt, az ország egésze számára is komoly előrelépést hoz – tette hozzá Gulyás Gergely.

Múzeumpedagógiai programokban sem lesz hiány a kiállításban. A nyári szünet idején hetente változó tematika szerint játékos módon ismerkedhet a kiállítással az ifjúság. A múzeumpedagógusok a színes témát kreatív alkotó folyamatok, játékok során dolgozzák fel a gyerekekkel és családokkal.

Az időszaki kiállításunk gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt izgalmas és teljesen egyedi program. A megújuló Közlekedési Múzeum a budapesti belföldi és külföldi turizmus újraindításában, a kulturális élet járvány utáni fellendítésében is szerepet kíván vállalni a rendezvénnyel – mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója a július 15-i megnyitón.

Vasúti jármű-javítóból Közlekedési Múzeum

Az Északi Járműjavító 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa volt. A hazai vasúti járműjavítást, járműgyártást megtestesítő, ipari örökségi helyszínben a Közlekedési Múzeum azonnal meglátta a lehetőséget. A mintegy 150 éves ipari terület és a környék magában hordozza a járműgyártás és javítás, valamint az egész magyar vasút örökségét, hiszen az Északi Járműjavító közvetlen közelében helyezkedett el a Ganz gyár és a Józsefvárosi pályaudvar is, amelyek mára mind bezártak. A kiállításon az egész környék történetét megismerheti a publikum. A múzeum kiemelt célja a helyszínen ma látható, ipari múltat idéző állapot megőrzése és világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítése.

A Kormány néhány éve döntött arról, hogy az Északi Jármű-javítóban leljen új otthonra a Közlekedési Múzeum. Az új Közlekedési Múzeum terveinek elkészítésére 2019-ben a szakmai zsűri egyöntetű döntéssel a New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész irodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát választotta ki győztesnek. A tervezés zajlik, 2021 végén megkezdődik az építési engedélyezés és 2022 végére a kiviteli tervek is rendelkezésre állnak majd.

Városligetből az Északiba

A Közlekedési Múzeum városligeti kiállítóhelye sajnos komoly helyhiánnyal küzdött, így a Múzeum kiterjedt gyűjteményét régóta nem tudta már teljes-körűen bemutatni a látogatóknak, ráadásul a városligeti épület igen rossz állapotú és azbeszttel szennyezett volt. 2017 decemberében született meg a döntés, hogy az egykori Északi Járműjavító területén, barna-mezős beruházás keretében épüljön fel az új múzeum. Az új helyszínen a korábbinál lényegesen nagyobb állandó, időszaki és szabadtéri kiállításokra is lehetőség nyílik.

Az új múzeum helyszínéül az Intézmény olyan területet keresett, amely kötődik a járművek múltjához, és közlekedési csomóponton, jól megközelíthető helyen fekszik. Az Északi Járműjavító az 1-es, a 28-as, 28A és 62-es villamossal, valamint a 9-es autóbusszal is kényelmesen megközelíthető, és a projekt keretében új vasúti megálló is épül itt.

Több év után a Közlekedési Múzeum újra állandó kiállítóhellyel fog rendelkezni. Az új épület a jelenlegi tervek szerint 2026-ra készül el, addig viszont – amíg erre az építkezések megkezdése lehetőséget ad – folyamatos időszaki kiállításokkal és számtalan programmal várja a múzeum a látogatókat.

Megközelítés, jegyvásárlás: a kiállítás csütörtöktől vasárnapig 12 és 19 óra között tart nyitva a X. kerületi Kőbányai út 30-ban. Jegyet a honlapon és a helyszínen lehet venni. Mivel az eseményen biztonsági és járványügyi okokból létszámkorlátot vezetett be az intézmény, javasoljuk, hogy jegyét vegye meg elővételben, aki teheti! Szponzorok, arany: MÁV, BKV, Főmterv, MTÜ, Budapest Airport. Ezüst: A Híd, Speciálterv, Swietelsky Vasúttechnika, Thales és Trenecon. Bronz: GYSEV, CAF, ITK, Stadler, ÉPKAR és Siemens.

Szóljon hozzá!