ZETApress

hírportál

Időhúzás a MODEM-ben

Megnyílhat-e megnyitó nélkül egy kiállítás? S ha online megnyílik,kinek, ha utána is zárva az ajtók? Nyilvánosság-e az online, és közönség-e a telefonon, laptopon követő? Egyáltalán: kiállítás-e így egy kiállítás? – kérdezi Szabó Dániel sajtóreferens. Fotóink Czeglédi Zoltán felvételei.

Régóta dolgozunk a legújabb tárlatunkon, olyan régóta, hogy már alig emlékszünk a kezdetekre. Még a nyugodt, véget nem érőnek hitt időben indult a munka, és a nyitást is hónapokkal, fél évvel ezelőttire terveztük. Nagy közönséggel, Budapestről induló tömött busszal, performansszal, tárlatvezetésekkel, katalógusbemutatóval, sok-sok kísérőprogrammal. A vége belenyúlt volna a múzeumok éjszakájába, több ezer látogatóval. És mi maradt? Egy remek kiállítás egy zseniális életmű nyomán. Egy remek életmű, egy zseniális kiállítás nyomán.

Valójában nem sokáig gondolkoztunk azon, megnyissuk-e online az Időhúzást. Kicsiny Balázs eddigi legteljesebb kiállítását, Bódi Kinga kurátorságával, a MODEM legnagyobb terében, a ’80-as évek szenes munkáitól egészen a 2020-as Végső vágásig. Úgy döntöttünk, hogy most szombaton, a tervek szerint, november 14-én 16 órakor kezdünk: megnyitjuk online az Időhúzást.

Csatlakozzatok minél többen, hogy igazán kiállítás lehessen: egy életmű bemutatása, a nagyközönség számára. És aki többet szeretne: a megnyitóra kijön a nyomdából az Időhúzás katalógusa is. Igazi papíron, offline.

Kicsiny Balázs az egyik legsokoldalúbb, nemzetközileg is elismert kortárs magyar képzőművész. A MODEM-ben 2020-ban megrendezett Időhúzás című kiállítása az első olyan tárlat, amely életműve valamennyi korszakának átfogó bemutatására vállalkozik. Egymás mellett láthatjuk a korai, az 1980-as évek második felében készült sötét festményeket az 1990-es évek jellegzetes szenes munkáival és a 2000-es évek óta készített hol sokalakos, hol egyalakos emberszabású műalkotásaival. Kicsiny néhány videómunkája is helyet kapott a kiállításban, illetve az installációkból ismert figurákat burleszkszerű szituációkba helyező színezett rajzaiból is széleskörű áttekintést kap az befogadó.

Kicsiny alkotásaiban különféle foglalkozások és emberi helyzetek allegorikus dimenziójának vizsgálatára fókuszál. Eltérő időrétegeket sűrít össze egy-egy műalkotásban, így mutat rá az idő- és térbeli távolságok illékonyságára, illetve arra, ahogy a különböző korok egymásra épülve párbeszédben állnak egymással. Emberi jellemeket, filozófiai kérdéseket, nem egy esetben művészettörténeti toposzokat egyesít abszurd ikonográfiájú, figurális pózaiban, amelyek a befogadó szeme láttára válnak élethelyzetekké.

Szóljon hozzá!