ZETApress

hírportál

Kádár György a Pontonban

Kádár György festőművész (1912-2002) tervezőgrafikai anyagából rendezett kiállítása nyílik meg február 10-én, szerdán 18 órakor a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Ponton galériájában. Megnyitja: Töreky Ferenc grafikusművész, egyetemi tanár. A kiállítás február 27-ig tekinthető meg.

Az alkalmazott grafika, mint sokak számára a két világháború közötti időszakban, Kádár György esetében is elsősorban a megélhetés miatt volt lehetséges és szükséges választás, ugyanakkor lehetőséget nyújtott sokféle kifejezésmód kipróbálására. Az örvendetes módon teljességében megőrzött hagyaték egyik izgalmas vonatkozása éppen az, mennyire tudatosan és fáradhatatlanul élt ezzel a lehetőséggel a művész.

Mikor az egyes feladatok szinte összes fennmaradt tervvariációját tanulmányozzuk ? a gyufaskatulya méretű első ötlettől a megvalósult nyomattal azonos léptékű kidolgozott tervekig ? azt tapasztaljuk, hogy nem egyszer jóval többről van szó, minthogy a tervező kötelezően több változatot terjeszt elő a megbízónak. A voltaképpen kis plakátnak tekinthető könyvborító, mely a figurális vagy az absztrakt képalkotás és a tipográfia elemeit vegyíti magában különböző arányban, s gyorsan változó új feladatot jelentett nap, mint nap, koncentrált és fegyelmezett munkára késztette a fiatal tervezőt.

Jól láthatóan a művész törekedett arra, hogy a feladatok minden felvetődő lehetséges megoldását azonos színvonalon oldja meg és dolgozza ki. Ez az ötletbőség folyamatos ujjgyakorlatot, néha ?stílusgyakorlatot? jelentett, ami mintegy tudatos önképzésként segítette a művészt az önálló hang megtalálásában a festészet területén. Az alkalmazott grafika tanulságai minden más területen gyümölcsöztek a későbbiek folyamán, a műfaj sommázó jellege és dekoratív potenciálja jól érvényesült a murális munkákban, a falikárpitokban és a plasztikákban.

Kádár György nyilvánvalóan a többi műfajjal egyenrangúnak, fontos alkotásoknak tekintette alkalmazott grafikai munkáit, erre vall, hogy gondosan megőrizte valamennyit. A könyvborítót önálló kompozícióként kezelve esetenként, kiállítási céllal, paszpartúba illesztette, mellé helyezve a kisméretű ötlettervet. Az ofszetnyomású borítón elsősorban az ötlet, a kompozíció érvényesül, az eredeti rajzokon a faktúra, a kolorit, a tempera, kréta, toll technikák mesteri kezelését élvezhetjük.

Ritka lehetőség, hogy együtt láthatjuk ezeket textiltervekkel, kirakatfotókkal, reklám kisnyomtatványokkal, plakátokkal és azok számtalan terv variánsaival. Eddig csupán Káldor László és Gönczi Gebhardt Tibor egy-egy kiállításán tapasztalhattuk a szisztematikus tervezőgrafikusi munka folyamatát szemléltető tervek és nyomtatványok, e többségében efemernek tekintett tárgyak esztétikai értékének ilyen megbecsülését ? írta Bakos Katalin művészettörténész Tervek ecsettel című tanulmányában.

Re-Üveg a Gödörben

A magyar designerek számára meghirdetett Re-Üveg design pályázat legszebb kiállítási darabjait tekintheti meg, ha február 21-én, vasárnap ellátogat a Gödör Klubba, a WAMP ? WAsárnapi MűvészPiacra. A különleges alkotások legalább 70%-ban hulladéküvegből készültek.

Az ÖKO-Pannon a WAMP vasárnapi design vásárával párhuzamosan mutatja be a különleges alkotásokat. Látható lesz borosüvegből készült csillár, fényüveg, üveg-re fonal és még sok érdekes és izgalmas használati tárgy. A legötletesebb alkotásokat szakmai zsűri díjazza, az eredményhirdetés február 21-én 11 órakor a Gödör Klubban lesz.

Szóljon hozzá!