ZETApress

hírportál

Gáz van, babám!

A fővárosi gázszolgáltatás 150 éves. 1856. december 23-án karácsonyi ajándékul kapták a városi gázt a fővárosi lakosok. Az évforduló kapcsán a Fővárosi Gázművek emlékalbumot adott ki. Az elmúlt másfél évszázadra ebből emlékezünk.

Az első gázgyár a pesti oldalon, a mai Köztársaság téren épült fel. Az utcai lámpákba vezették a gázt, a közvilágítást állították át olaj helyett gázüzeműre. A Józsefvárosi Gázgyárban kőszén lepárlásából nyerték a világító anyagot. A városi gáz jóval veszélyesebb volt a mai földgáznál, mert a benne lévő szénmonoxid könnyen okozhatott fulladást.

Budán csak évek múltán épült fel az első légszeszgyár a Városmajorban, s Pesthez hasonlóan itt is kiépítették a csőhálózatot. 1871-től innen látták el Óbudát is, majd egy év múltán Újpesten épült meg a társaság harmadik gyára. Újabb egy év, hogy Pest, Buda és Óbuda egyesült, de Újpest ? több mai peremkerülethez hasonlóan ? 1950. január elsejéig önálló település maradt.

A csőgyártás fellendülése mellett a lámpagyártás is reneszánszát élte. Szebbnél szebb utcai lámpák készültek, s ezzel a városkép is javult, s az ipar is fejlődött. Az utcákról a gázvilágítás a lakásokba is bekerült, de kívül-belül konkurenciát jelentett a petróleum-, majd később a villanyvilágítás. A gáz ezután a háztartási készülékekbe került. Fűtöttek vele, majd később vasaltak is, de használták hűtőgépbe is, kiváltva ezzel a korábbi szárazjeget.

Egyre nagyobb igény merült fel újabb gázgyárra, s 1914. június 14-én ? az I. Világháború kitörésének évében átadták az Óbudai Gázgyárat. A beszállításra kerülő szénhez évi húszezer, a kiszállítandó kokszhoz évi tízezer vasúti kocsira volt szükség. A vasúti berendezések egy hatvágányú, ötszáz méteres állomásból, tíz kilométernyi vasúti vágányból, nyolc vasúti hídmérlegből, négy kocsibuktatóból és számos váltóból álltak.

Fizess, ha gázt akarsz!

A lakossági gázfelhasználást gázmérőkkel ellenőrizték. Egy kezdeti megoldásnál ezek télen elfagytak, s amikor a legnagyobb volt a fogyasztás, akkor nem jeleztek semmit. Ezen gyorsan változtattak, kijavították a hibát. Később olyan gázmérők is elterjedtek, melyek csak az előzetesen kifizetett gáz mennyiségét engedték átáramlani. Ha ezt a fogyasztó kimerítette, addig maradt gázszolgáltatás nélkül, amíg újabb egységet nem vásárolt.

1950-ben az immár Budapest részévé vált Csepelt is bekapcsolták a szolgáltatásba, majd tíz évvel később Albertfalván, újabb öt év múlva Kőbányán is felépült a gázgyár. 1969-ben megkezdték az átállást a jóval veszélytelenebb földgázra. Ehhez minden lakásba be kellett menni, minden készüléket át kellett állítani a városi gáznál nagyobb nyomás elviselésére. Ezért is tartott a teljes folyamat majd? két évtizedig. 1988-ra az átállított fogyasztóhelyek száma meghaladta a háromszáznegyven-ezret.

A Fővárosi Gázművek Köztársaság téri központjában tíz éves a Gázmúzeum. A jubileumi kiállítás naponta látogatható. Termeiben sok értékes emlék, falain sok érdekes fotó látható az elmúlt 150 év eseményeiből.

Szóljon hozzá!