ZETApress

hírportál

A Coca-Cola kontúrpalack

Coca-Cola kultúrpalackHazai tervezőket inspirált a százéves kontúrpalack. Formatervezők és dizájnerek adtak második életet az idén 100. születésnapját ünneplő Coca-Cola kontúrpalacknak. A Design Terminál közreműködésével öt különböző művészeti területről érkező magyar alkotót kértek fel, hogy álmodjanak új funkciót az ikonikus palacknak és készítsék el egyedi alkotásukat.

Salvador Dali, Andy Warhol, Ray Charles, Marc Jacobs, Clive Baker, Howard Finster, Carlos Vergara. Néhány név azon művészek, zenészek és dizájnerek közül, akik számára a palack igazi múzsa volt. 1915-ös megszületése óta a Coca-Cola egyedi kontúrpalackja íveivel és jellegzetes vonalvezetésével összetéveszthetetlen lett, az egész világon ikonná vált és inspirálóan hatott egy évszázad film-, képző- és iparművészetére, valamint társadalomtörténetére ? tudatta Telek Dóra, WELL PR Ügynökség.

Régi idők nagyjai után a jelen fiatal kreatívjaira várt az a feladat, hogy új életet adjanak a palacknak: Baróthy Anna és Tóth Bálint ? Szövetség?39, Pataki Dávid ? PDSIGN, Antal Balázs ? Baantal Design, Veszprémi Gabriella és Lévai Zsófia ? KOMOD és Toronyi Péter ? Papr!kum egyedi stílusukkal átszőve alkották meg elképzeléseiket a Coca-Cola kontúrpalack második életéről. Milyen utóéletet szántak a tervezők a Coca-Cola kontúrpalacknak? Interaktív csillár (Szövetség?39), állólámpa (Pdsign), sakkfigurák (Baantal Design), neon üzenőfal-madzaglámpa (KOMOD) és üzenőpalack (Papr!kum) született a Coca-Cola kontúrpalackjának 100 éves születésnapja alkalmából.

Az interaktív, a környezet hangjára reagáló, fényváltó kontúrpalack-csillár a Szövetség?39 munkája. Az alkotócsoport tíz éve foglalkozik komplex művészeti tervezéssel, munkáik legtöbbször a téralkotás valamely formájához kapcsolódnak, legyen szó tárgytervezésről, művészeti tervezésről vagy köztéri művészetről. A csoport állandó tagjaihoz meghívott művészek, építészek, egyetemi hallgatók kapcsolódnak projektről projektre.

? Amikor megkaptam a felkérést, hogy készítsem el a saját tárgyamat, rögtön tudtam, hogy lámpát fogok összeállítani a kontúrpalackokból. Több lehetséges variáció után a hajlongó nád buzogányok képe jelent meg előttem, ez kellően inspiráló volt és a továbbiakban meghatározta a munkát. Az elkészült tárgy 16 palackból, gőzölt akác és sárgaréz alkatrészekből áll össze, mindegyik szár végére 1-1 darab színváltó rgb LED került, kihasználva a víztiszta üveg optikai játékát. Az apró, pontszerű fényforrások derengő finom fénnyel töltik fel a palackokat és mivel egymással nincsenek szinkronban, pulzálva váltanak a színek között. A LED-ek egy elrejtett akkumulátorról működnek, amelyet egy usb kábellel tudunk tölteni ? ismertette Pataki Dávid, a PDSIGN tervezőstúdió tervezője az általa tervezett állólámpát.

? Leginkább kerámiával és porcelánnal foglalkozom, de nagyon sokféle anyag érdekel. Tervezéseim során többször alkalmaztam különböző anyagok párosítását. A Coca-Cola kontúrpalack második élete projekt pont emiatt volt izgalmas. A tervezési folyamat elejétől kezdve érdekelt, hogyan tudnám a palack formáját kiemelni úgy, hogy az általam ?hozzátervezett? elemek is önállóak, mégis egységesek tudjanak maradni. Ezért döntöttem úgy, hogy a palackhoz egyáltalán nem nyúlok, inkább ?csak? ráépítek. Innen jött a sakkfigurák ötlete. A figurák karaktereinél pedig az alapformák ? kocka, kúp, gúla ? alkalmazásával értem el, hogy mind a palack, mind pedig a tervezett formák összességében harmonikus képet mutassanak ? mondta el Balázs Antal (Baantal Design) formatervező.

A KOMOD ?Light Message? elnevezésű, nappal üzenőfalként, sötétben pedig fluoreszkáló lámpaként funkcionáló tárgyat tervezett. ? Célunk egy olyan tárgy elkészítése volt, ami 2015 tavasz-nyári kollekciónk koncepciójába is illik. Nappal egy játékos színekben és variálható formával, saját egyéniségünkre alakítható díszítő eleme a lakásnak. Azonban ahogy a fényviszonyok változnak és besötétedik, a speciális festékkel bevont kötél elkezd világítani és megnyugtató fényével egy biztos pontot jelent a sötétben is ? mondták a KOMOD-os lányok a sajtórendezvényen.

? Formatervezőként és szobrászként úgy látom, hogy ha már adott egy szép forma, ami jelen esetben a Coca-Cola kontúrpalackja és ezt a formát színben egységesítjük, akkor egy szép arányokkal rendelkező egységes szoborszerű monolit tárgyat kapunk, amit használhatunk vázának, fűszertartónak vagy akár gyertyatartónak is. A Coca-Cola boldogság-filozófiáját követve úgy terveztem meg a kontúrpalack újrafelhasználást, hogy a felületén bárki ki tudja fejezni kreativitását és az egyéniségét a rajz erejével ? mondta el a Red Dot-díjas Toronyi Péter formatervező ? Papr!kum, aki üzenőpalackként hívta új életre az ikont.

Az elmúlt hetekben egyébként bárki nevezhetett a saját Coca-Cola kontúrpalack-alkotásával a Coca-Cola kontúrpalack utóélete elnevezésű játékon. Az hétfős zsűri, amely a szakma (designerek és formatervezők) és a Coca-Cola képviselőiből állt, a legjobbnak egy kontúrüvegből készült folyékonyszappan-adaglót, egy homokórát és egy kisállat-itatót tartott. A legjobb ötlet-tulajdonosok örömét pedig remek ajándékok fokozták.

The Coca-Cola Company

A Coca-Cola Vállalat a világ legnagyobb üdítőital-gyártója, több mint ötszázféle szénsavas és mentes italt kínál a fogyasztóknak. A világ egyik legértékesebb márkájának tartott Coca-Cola-val együtt a vállalat portfoliójába húsz, milliárdos értékű márka tartozik, egyebek mellett a Diet Coke és a Coca-Cola light, a Fanta, a Sprite, a Coca-Cola Zero, a Vitaminwater, a Powerade, a Minute Maid, a Simply, a Georgia, a Dasani, a FUZE TEA és a Dell Valle. Világszinten első a szénsavas italok, dzsúszok és gyümölcslé italok, a palackozott teák és kávék piacán. A világ legnagyobb üdítőital-értékesítési rendszerén keresztül a fogyasztók több mint 200 országban élvezhetik a vállalat termékeit, amelyekből naponta 1,9 milliárd pohárnyit adnak el. A cég ugyanakkor tartós elkötelezettséget vállal a fenntartható közösségek építésében, folyamatosan törekszik ökológiai lábnyomának csökkentésére, támogatja az egészséges, aktív életmódot, törekszik a biztonságos és befogadó munkakörnyezet kialakítására, valamint a gazdasági fejlődés előmozdítására azokon a piacokon, ahol jelen van. Palackozó partnercégeivel együtt a Coca-Cola Vállalat a világ tíz legnagyobb munkáltatója közé tartozik több mint hétszázezer munkatársával.

Szóljon hozzá!