ZETApress

hírportál

Maradtak a tankok

Mégsem kapcsolták a nyolc pőre kocsit a Szabadság vonatához a Ferencvárosi pályaudvaron. A múzeumvonat ma délelőtt negyed 11-kor csak három kocsival indult el Salgótarjánba. A haditechnikai eszközök azért maradtak le a vonatról, mert tegnap a Városház téren az egyik tüntető beindította az ott kiállított T-34-est. Azóta már elfogták, s a rendőrség vendégszeretetét élvezi.

Mint szombaton beszámoltunk róla, a vonat nyolc pőre kocsin vitte volna a haditechnikai eszközöket. Felsorolásukat mára tartogattuk. Egy T-34 és egy T-54 közepes harckocsi, egy D-44 85 mm-es páncéltörő- és egy 1939M 85 mm-es légvédelmi ágyú, egy BTR-152 páncélozott harci jármű, egy PT-76 úszó harci kétéltű jármű, valamint egy ZiL-157K és egy Csepel D-344 teherautó utazott volna a vagonokon. A HM és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum vezetése úgy határozott, hogy a Kecelről és a Bólyai János Katonai Főiskoláról származó eszközöket mégsem utaztatják végig az országon a tegnapi tüntetések miatt.

A miniszteri útbaindító szavak után Székely Tamás, a MÁV nyugalmazott mérnöke beszélt, aki ’56-ban a rádiólabor vezetője volt. Mint elmondta, a vasutasok több mint 90 százaléka állt át a felkelők oldalára. A MÁV infrastruktúráját is a forradalom szolgálatába állították. 17 adóállomásuk volt az országban, s mivel csak kevesen tudtak távírászkodni akkoriban, nagy megbecsülésnek örvendtek.

Olyan jól konspiráltak, hogy a nyakukra ültetett szovjetek sem tudták megakadályozni tevékenységüket. Voltak helyek, ahol a vasutasok sínfelszedésekkel gátolták a szovjet inváziót, míg Miskolcon több kollégája is áldozattá vált a harcokban, mert a karhatalom megtorolta az ellenszegülést.

Az idős mérnök édesapjától örökölte a hazaszeretetet. Erdélyből jöttek Magyarországra, mert az ugyancsak mérnök apa nem tette le a hűségesküt a román kormánynak. Idehaza a műszakiak és a híradósok mindig jó barátságban álltak egymással, s a megtorlás sötét éveiben is sokat tudtak egymásnak segíteni.

Az útra kelt szerelvény mozdony utáni hálókocsijában lakik majd a vontató-, a forgalmi- és a múzeumi személyzet, valamint a biztonsági őrség. A második kocsiban plazmatévén nézhetik az érdeklődők az eseményeket, míg a harmadik a tulajdonképpeni múzeum kocsi. Minden városban egy-egy félnapot töltenek majd. Ma délután Salgótarjánban mutatkoznak be, majd a hatvani éjszakázás után szerdán Eger és Miskolc pályaudvara következik.

Szóljon hozzá!