ZETApress

hírportál

Szombathelyi irodanyitó

Megújult a szombathelyi Tourinform Iroda. Ma újra megnyitotta kapuit az országos Tourinform-hálózat egységes arculatához illeszkedően felújított szombathelyi Tourinform Iroda – tudatták sajtósaik.

A Magyar Turisztikai Ügynökség Kisfaludy programjának támogatásával megújult iroda korszerű, barátságos környezetben, kibővített szolgáltatási palettával fogadja a turistákat és segíti a turisztikai szakma képviselőit. A hivatalos megnyitón Juhász Szabolcs, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmus szakmai igazgatója, dr. Nemény András, Szombathely polgármestere és Grünwald Stefánia, a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. ügyvezetője köszöntötte a sajtó képviselőit.

A hazai Tourinform-hálózat évente 1,8 millió megkeresést kezel. A Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. által meghirdetett Tourinform irodák és információs pontok felújítását célzó pályázati fejlesztések célja, hogy a térségek fogadószobájául szolgáló Tourinform irodákban korszerű, barátságos, XXI. századi körülményekkel találkozzanak a vendégek. Ezt a célt szolgálta a szombathelyi iroda felújítása is.

A megnyitón Juhász Szabolcs, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmus szakmai igazgatója elmondta: a magyarországi Tourinform hálózatnak kiemelt szerepe van a turizmus újraindításában. Szombathely az egyik kiemelt települése a Bük-Sárvár turisztikai térségnek, amely az ötödik legnépszerűbb úti cél a volt tavaly, a külföldiek körében pedig a Balatont, valamint Debrecen és térségét követően a harmadik.

A Tourinform irodáknak a jövőben még fontosabb szerep jut, ők ismerik legjobban hazánk turisztikai kínálatát. A forgalom élénkítésében a Magyar Turisztikai Ügynökség is minden eszközével segíti a desztinációkat, májusban a Magyarország újraindult! szlogennel találkozhatunk országszerte.

Dr. Nemény András, Szombathely polgármestere hangsúlyozta, hogy a Tourinform Irodák szerepe elvitathatatlan, amikor a turista megérkezik egy számára ismeretlen térségbe. Ezért nem mindegy, hogy milyen fogadtatásban részesül, milyen ajánlatokkal, kínálati elemekkel szólítják meg az információs irodában. Ezért is örül a támogatásból megújított irodának, ami nemcsak arculati átalakulással, hanem jelentős szolgáltatás-bővítéssel indítja el a COVID utáni időszak új turisztikai szezonját Szombathelyen. Végre lehet ajándékként helyi termékeket, például vaskeresztesi bort, vagy neves képzőművészek kézműves munkáit vásárolni egy helyen, a helytörténeti kiadványok, könyvek, térképek mellett.

Szombathelyen 1995-ben nyílt először városi turisztikai információs iroda a Király utca közepén, a város kezdeményezésére. Az iroda később különböző konstrukciókban és különböző helyeken nyújtott turisztikai felvilágosítást az ügyfeleknek, majd 2000-ben csatlakozott a Tourinform hálózathoz. Összesen nyolcszor költözött az iroda, melynek történetéről részletesebben is olvashat cikkünk végén. Az irodában most két munkatárs dolgozik, a mai nyitást követően az iroda minden nap, hétvégéken és néhány kivételtől eltekintve ünnepnapokon is várja majd szombathelyieket és városba látogatókat.

A közel húszmillió (19.992.065) forintos beruházást a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. teljes egészében a Kisfaludy Program pályázati forrásából finanszírozta. A projekt leglátványosabb része az iroda teljes belső terének megújítása és bútorzatának cseréje volt. A korábban sötét tónusú vendégtér világos, modern külsőt kapott, a világítást ma nagyobb fényerejű, de energiatakarékos LED-lámpák adják és a beépített klímának köszönhetően nyáron is kellemes hőmérsékletű a helyiség. Az infrastrukturális fejlesztéseknek köszönhetően számos új digitális eszköz szolgálja a munkatársakat és az ügyfeleket. A Tourinform iroda ügyfél-szolgálati munkatársainak napi tevékenységét két új, számítógépes munkaállomás, új raktárkészlet-nyilvántartó szoftver és modern pénztárgép segíti. Az iroda belső terében és kirakatában elhelyezett monitorokon kisfilmek, reklámspotok és fotók mutatják be a város, az ország és a térség turisztikai értékeit.

A helyi vállalkozások, kézművesek és őstermelők támogatását szolgálja az irodában elsősorban turisták számára forgalmazott termékek körének bővítése is. A szombathelyi kistérségben, Vaskeresztesen termelt borokat, Vas megyei mézet, szombathelyi kézműves cukrászati termékeket, textiltáskákat és csokoládét is tudnak mostantól vásárolni a szombathelyi szuvenírre vágyók. A helyi művészeti élet képviselőinek munkái is megjelennek a kínálatban. Rónaszéki Linda már korábban is kapható grafikái mellett Stekovics Horváth Ildikó rézkarcai és Tobischka Katalin üvegékszerei is megvásárolhatók az irodában.

A szolgáltatások körét is bővítette az iroda: korszerű mobil idegenvezető rendszert állítanak szolgálatba, ami kisebb szemináriumok, konferenciák, képzések alkalmával akár tolmácsgépként is használható. A már meglévő 4 city-bike mellett 2 új túrakerékpárt is bérelhetünk itt, és 4 kerékpár-tárolóval, valamint a vendégek részére ingyenesen igénybe vehető wi-fi hálózattal is bővült a szombathelyi Tourinform iroda kínálata. Az iroda munkatársai német és angol nyelven biztosítanak tolmácsolást, rendezvénytechnikai eszközöket adnak bérbe és kerékpáros túravezetést és túraszervezést is kínálnak a VELOREGIO projekt keretein belül, képzett túravezetők segítségével. Havi rendszerességgel garantált tematikus városnéző túrák indulnak a helyiek és a turisták számára egyaránt. A projekttől függetlenül rövidesen gyermeksarkot és telefontöltő pontot is kialakítanak az irodában, és kerékpáros önkiszolgáló szervizpont is nyílik májusban.

Az iroda verseny-semleges alaptevékenységének megfelelően a munkatársak továbbra is nyújtanak információkat szálláshelyekről, vendéglátóhelyekről, közlekedésről, programokról, látnivalókról, eseményekről és szolgáltatásokról magyar, német és angol nyelven. A turisztikai kiadványok jelentős része ingyenes, de vásárolhatunk térképeket, ajándékkönyveket, képeslapokat és Szombathelyre jellemző ajándékokat is. A járványügyi korlátozások feloldása után rendezvényekre, helyi és budapesti koncertekre és a Haladás labdarúgó mérkőzéseire is árulnak majd jegyet az irodában, de lefoglalhatunk itt szálláshelyeket, idegenvezetést, és akár sétarepülésre vagy élménylövészetre szóló ajándékkártya is beszerezhető. Jelentős forgalmat várnak a nemzetközi diákigazolványok, turisztikai kedvezményekre jogosító városkártyák forgalmazásától és utasbiztosítások értékesítésétől, ezen felül mostantól pénzváltással is foglalkoznak.

Az iroda 2019-ben 12.835 személyes, telefonos vagy elektronikus megkeresést kapott, és nemcsak a turistáknak nyújt információkat, hanem az idegenforgalmi szektor szereplőinek munkáját is segíti. Az iroda munkatársai a Kisfaludy Turisztikai Fejlesztési Programban a Magán-szálláshelyek és egyéb szálláshelyek fejlesztése című alprogramban több mint száz helyi és térségbeli projekthez nyújtottak szakmai tanácsadást a pályázóknak.

A Tourinform ügyfeleinek körülbelül harmada Szombathelyről kerül ki. Az idelátogatók között túlsúlyban vannak a belföldi turisták, de sok az osztrák és német látogató, a közeli fürdővárosoknak köszönhetően pedig egyre több a cseh és lengyel vendég is. A Magyar Turisztikai Ügynökség minden évben minősíti az iroda tevékenységé, amely a határidős feladatok elvégzésében és a mystery shopping (próbavásárlás) ellenőrzéseken rendre jól teljesít.

A Tourinform Szombathely rövid története

A Tourinform eredetileg telefonos szolgáltatásként indult az Országos Idegenforgalmi Hivatal kezdeményezésére 1981-ben. Az első iroda Budapest belvárosában, a Sütő utcában nyílt meg 1986-ban. Szombathelyen 1995-ben a Grünwald-házban létrejött Kulturális Menedzseriroda indította el a városi turisztikai információs iroda működtetését. A Király utcában nyitott kis üzlethelyiséget azóta a Weöres Sándor Színház használja jegyirodaként. 1999-ben, a Kulturális Menedzseriroda Művészetek Házává szervezésével a turisztikai feladatok háttérbe szorultak, ezért a Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztályán belül jött létre az Idegenforgalmi és Rendezvényszervező Csoport, amely 2000-ben alapította a szombathelyi Tourinform irodát.

Érdekesség, hogy az iroda akkori vezetője, Grünwald Stefánia számos izgalmas pozíció betöltése után ma a Tourinform Irodát is fenntartó Savaria Turizmus Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, az iroda akkori egyik munkatársa, Szabadfi Zoltán pedig ugyancsak számos érdekes feladat ellátása után 2018-óta a szombathelyi Tourinform Iroda vezetője.

Az iroda eredetileg a Polgármesteri Hivatal Bejczy utcai Okmányirodájának emeletén működött, majd visszakerült a Király utcába. Innen 2002-ben a Városháza földszintjére költözött. A Tourinform Iroda fenntartása 2007-ben az AGORA Szombathelyi Kulturális és Turisztikai Központ kezelésébe került, az ügyfélszolgálat pedig átköltözött az egykori Savaria Tourist üzlethelyiségébe, a Legáth-sarokra, ahol jelenleg is működik. Ezen a helyen már évtizedekkel ezelőtt is utazási és turisztikai információs iroda működött a Megyei Turisztikai Hivatalhoz tartozó Savaria Tourist részeként.

A Savaria Turizmus Nonprofit Kft., a város TDM-szervezete, 2011-ben jött létre, azóta ez a cég működteti a Tourinform irodát. A kft. tulajdonosa 85%-os tulajdonrésszel Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata, valamint a Szombathelyi Turisztikai és Testvérvárosi Egyesület 15%-os tulajdonrésszel. A kft. 2011 novembere óta a Nemzetgazdasági Minisztériumnál regisztrált TDM (Turisztikai Desztináció Menedzsment) szervezetként működik. Közel 100 TDM taggal áll együttműködésben, akik a turizmusban közvetlen vagy közvetett módon érdekelt szolgáltatók, szakmai és civil szervezetek és magánszemélyek. A kft. Szombathely városát és a környező, kistérségi településeket magába foglaló turisztikai desztináció területére vonatkozóan látja el turizmusfejlesztési feladatait: hazai és nemzetközi turisztikai pályázatok benyújtásán és megvalósításán dolgozik annak érdekében, hogy Szombathely és térsége hosszútávon fenntartható és versenyképes turisztikai desztinációvá váljon.

Szóljon hozzá!