ZETApress

hírportál

Magas szintre emelt hobbi

Wolf Géza újságíró, a FilmHome film- és színikritikusa egyenesági leszármazottja Rejtő Jenőnek, a zseniális ponyvaregény írónak. A kisautók végigkísérték az életét, elmondható róla, hogy a makett- és modellkészítés nagymestere lett.

Tudjuk, hogy Rejtő Jenő, a zseniális ponyvaregény író egyenesági leszármazottja vagy. Milyen emlékek élnek róla családotokban? Mi az a személyes emlék ami számotokra meghatározó? – kérdezte tőle Koroknay Klára.

W.G: Nagymamám mesélte, hogy összejártak. Ez tehát a családi legendárium része volt de sosem tulajdonítottam neki különösebb figyelmet. Mígnem Thuróczy Gergely barátom noszogatására, aki vérmes Rejtő-kutató, bele nem ástam magam a családfa-kutatásba. Wolf Ilona, Rejtő édesanyja 1879. március 16-án született Budapesten, az ő apja Wolf Vilmos napszámos (Rejtő anyai nagyapja), anyja Glaser Paulina (Rejtő anyai nagyanyja). A szülők 1901. május 5-én kötöttek házasságot Budapesten, és az erzsébetvárosi Wesselényi utca 54-ben laktak. Wolf Ilona 1945 körül halhatott meg (állítólag nem mondták meg neki, hogy Jenő odalett) – tudniillik Reich Lipót ekkoriban már özvegy volt.

Nemcsak Rejtő Jenő rokonaként lehetsz ismert, hanem a tévé képernyőjéről is. Egy időben a Magyar Televízió felelős szerkesztőjeként a Híradó adásait vezetted és jelenleg is újságíróként tevékenykedsz.

W.G: A fő pénzkereset az újságírói munkából származott. 1991-től másfél évtizeden át híradóztam, mindig büszke voltam rá, hogy független szerkesztőként túléltem rengeteg tévéelnök- és híradó-főszerkesztő-váltást, azután egyszer engem is utolért a végzet. Talán ezért is lett elegem a politikai újságírásból és mentem el a kulturális irányába. Ahol azután egy kulturális csatornánál (d1tv) egészen a szerkesztőségvezetőségig vittem.

Mint sokan mások, te is korán elkezdted a Matchbox autók gyűjtését, azonban a későbbiekben több lettél az egyszerű gyűjtőknél: saját magad tervezted és építetted makettjeidet és modelljeit.

W.G: Azért kezdtem magam is építeni ilyeneket, mert Matchboxokból szinte csak olyanok voltak, amik idehaza alig fordulnak elő: Iso Grifo, Monteverdi Hay, Lola T… lehet, hogy nemcsak a kisautó-tervezők fantáziájában léteznek, de tuti, hogy sosem találkozunk velük élőben. Ha pedig saját modellek készülnek, akkor nyilvánvalóan valami igazán magyarral kellett előrukkolni. Így esett a választás először az Ikarusokra, ami azután bővült a teljes hazai közösségi közlekedési palettára: más típusú buszokra, villamosokra, trolikra, metróra, földalattira.

Mitől vált legendássá a WUMM kiadvány?

W.G: Az talán túlzás, hogy legendássá vált, mindenesetre a maga nemében máig egyedi: a WUMM Modell néven kiadott járműmodellek újdonságairól szól, általában nem lehet megvásárolni, csak a kiállítások alkalmával megjelenő különszámokat. Mivel kis példányszámban készül, egy-egy lappéldány előállítási ára nagyon magas, így alighanem a legdrágább kiadvány címével büszkélkedhet: volt olyan száma, amely több mint másfél ezer forintba került, de egyetlen darab sem maradt a nyakunkon.

2016-ban önálló makettkiállítással jelentkeztél Újbudán a Bartók Béla úti Zipernowsky Tudományok és Művészetek Házában. Tervezel-e további kiállításokat? A kézimunkával készült modellek megvásárolhatóak-e?

W.G: Kiállításokat én magam sosem tervezek, mindig a tervezők találnak meg azzal a kéréssel, hogy ilyen vagy olyan tematikában jó lenne, ha tudnék vinni modelleket. És mivel a WUMM-ok a tömegközlekedés témakörét ölelik fel, én magam pedig villogós járműveket (elsősorban rendőr-, mentő- és tűzoltóautókat) gyűjtök, mindig van miből válogatni az egyes bemutatókra. Ami azt illeti, egy állandó kiállítás viszont nagyon jól jönne, annál is inkább, mert az otthoni garázsokat már rég kinőtte a gyűjtemény.

Mivel a modelljeink abszolút kézi munkával készülnek, mindig versenyt futunk az idővel. Örülünk, ha annyit sikerül megcsinálni, amennyi éppen kell. Az, hogy boltokban is kapható legyen, hiú ábránd. Így is hónapokra előre be vagyunk táblázva. A modellek megrendelhetőek a +36-30-410-7525 mobilszámon vagy a wumm.modell@gmail.com emailcímen.

Szóljon hozzá!