ZETApress

hírportál

Kopár a tengeren

Elrajtolt a 2018-as Golden Globe Race. Kopár István Föld-körüli útra indult ? tudatta Jónás Petra, Well PR Ügynökség. Kopár István nem kisebb kihívásra vállalkozott, mint hogy megállás nélkül hajózza körbe a Földet ? ráadásul mindezt egyedül a fedélzeten.

A Golden Globe Race szabályainak megfelelően kizárólag hagyományos, fél évszázaddal ezelőtt használatos eszközök segítségével hajózhat. A magyar származású szólóvitorlázó július elsején indult útnak további 17 versenytársával együtt Les Sables d?Olonne városából, és mintegy harmincezer mérföldnyi kihívás elé néz.

Az erőt próbáló, jelenleg egyetlen kikötés nélküli földkerülő verseny vasárnap indult a franciaországi Les Sables d?Olonne városából, és várhatóan körülbelül 300 napig fog tartani. A 2018-as Golden Globe Race nehézsége abban rejlik, hogy a versenyzők kizárólag régi stílusú navigációs eszközöket, azaz szextánst (kéttükrös szögmérőt) használhatnak, illetve papír alapú térképet vihetnek magukkal a fedélzetre. A 30 ezer mérföldnyi keleti irányú útvonal során a félelmet nem ismerő 18 szólóvitorlázó öt nagy hegyfokot érint majd.

A résztvevőket műholdas nyomkövető rendszeren keresztül követik, de maguk a hajóskapitányok ehhez nem férhetnek hozzá. Kötelezően át kell majd haladniuk egy úgynevezett kapun Tasmania közelében, ahol igény szerint kamerafelvételeket és leveleket adhatnak át családtagjaiknak, vagy a média munkatársainak, azonban nem érinthetik a partot, és nem fogadhatnak el semmilyen kiegészítő tartalékot. Arra is szigorú előírások vonatkoznak, hogy a 13 különböző országot képviselő versenyző milyen típusú járművet használhat, ugyanis kizárólag 1988 előtt tervezett, 32?-36? hosszúságú hajóval szállhatnak vízre. István egy Tradewind 35 típusú hajóval fog versenyezni, amelynek a Puffin nevet adta.

Az első ilyen szóló, kikötés nélküli földkerülő kihívást Sir Robin Knox-Johnston teljesítette 50 éve, méghozzá 312 nap alatt. Ennek fél évszázados évfordulójára indul a mostani megmérettetés, amelyre csak a legprofibb vitorlázók nevezhetnek. A Golden Globe Race-en való részvétel előfeltétele ugyanis, hogy a jelentkezőknek legalább 8000 mérföldnyi óceáni vitorlás tapasztalattal kell rendelkezniük, valamint további kétezer mérföldnyi szóló vitorlázást kell maguk mögött tudniuk. Istvánnak ez nem akadály, hiszen már évekkel ezelőtt teljesítette ezeket a követelményeket, eddig több mint 60 ezer tengeri mérföldet tett meg teljesen egyedül.

Amit Kopár Istvánról érdemes tudni, hogy szinte egész életét a vízen töltötte. Budapesten született 1953-ban, és már egészen fiatal korától kezdve hajóskapitánynak, földkerülő vitorlázónak készült. Tengerésztisztként, vitorlás versenyzőként, és oktatóként is tevékenykedett, karrierje során beutazta a világot. Amire a legbüszkébb, hogy 1990-1991-ben a magyarok közül elsőként, mindössze egyetlen kikötéssel vitorlázta körül a Földet, amelynek során saját maga építette hajóját, ráadásul GPS, robotpilóta, radar és fűtőkészülék nélkül indult útnak. Hazaérkezése után hajóját kiállították a spanyolországi Sevilla-ban megrendezett 1992-es világkiállításon, és kalandjáról könyvet írt. Azóta felvette az amerikai állampolgárságot, Floridában él, és most, 65 évesen döntött úgy, hogy újra nekivág egy kihívásokban bővelkedő földkerülő útnak.

István úgy érzi, ez a verseny kifejezetten testhezálló számára. Véleménye szerint a természet és annak használói között napról-napra egyre nő a szakadék. A Vendée Globe vagy a Volvo Ocean Race során a versenyzők például egyre inkább függnek az ember által előállított eszközöktől, ezzel párhuzamosan egyre kevesebb figyelmet fordítanak a természetre. A magyar származású szólóvitorlázó hozzáteszi, hogy a vitorlásversenyzők lassan úgy néznek ki és úgy viselkednek, mint az űrhajósok, egyre inkább elszigetelve a természettől. Úgy gondolja, hogy éppen ezért van szükségünk olyan különleges versenyekre, mint a GGR, hogy fenntarthassuk örökségünket és tengerészeti jártasságunkat, továbbá növelhessük az önellátó, független, és ebből következően boldog emberek számát a világon. A lehetetlent nem ismerő szólóvitorlázót a több mint 140 éves vitorlás múltra visszatekintő norvég technikai márka, a Helly Hansen támogatja élete legnagyobb kalandja során. István így többek közt a márka egyik legújabb fejlesztését, az Ægir Offshore kollekció darabjait ? például a díjnyertes Ægir H2Flow kabátot ? viseli a fedélzeten, amely több ezer kutatással és fejlesztéssel töltött óra eredménye.

A Helly Hansenről

A Helly Hansen márkát 1877-ben, a norvégiai Moss-ban alapították, és azóta segíti azokat, akiknek munkájuk vagy kalandjaik során az elemekkel kell megküzdeniük. A ruházatokat a skandináv dizájnnak és a legszélsőségesebb időjárási viszontagságoknak megfelelően tervezték, hogy magabiztosságot nyújtsanak a profiknak, amikor munkájuk során szembeszállnak a természet erejével. A vállalat készítette el az első vízhatlan anyagot a világon, 140 évvel ezelőtt, majd az 1960-as években bemutatta az első Propile? fleece középső réteget. Az 1970-es években bemutatta az első LIFA? StayDry technológiával készült technikai alá-öltözetet, napjainkban pedig a díjnyertes H2Flow hőmérséklet-szabályozó technológiával rukkolt elő. A Helly Hansen vezető a technikai vitorlásruhák forgalmazásában. Emellett a márka öltözeteit a világ száznál is több síterepén dolgozó több mint 50 ezer hivatásos szakember viseli, illetve a hegymászók, válogatott versenyzők, olimpikonok és a kifinomult ízlésű kirándulók kedvelt viselete is. A Helly Hansen felsőruházatai, alá-öltözetei, sportruházati termékei és cipői jelenleg a világ több mint 40 országában kaphatók.

Szóljon hozzá!