ZETApress

hírportál

Felelősségre oktattak

EAThink2015Fenntartható élelmezést oktató munka zárul le. A Fogyassz lokálisan, gondolkozz globálisan! mottóval zajló, hároméves projekt célja az volt, hogy a diákok, mint aktív globális állampolgárok figyelmét a fenntartható élelmezés kérdésén keresztül felhívja a társadalmi felelősségükre és lehetőségeikre.

A munka hazai koordinátora az Anthropolis Egyesület volt ? tudatta Bőhm Kornél, a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója. Magyarországon mintegy 250 tanárt, hatvan workshopon keresztül pedig 1500 diákot szólított meg a projekt, amelyben országszerte 25 iskola vett részt aktívan. Emellett az ország kilenc helyszínen vándorkiállítást is rendezett az Anthropolis Egyesület a globális élelmezéssel összefüggő problémákról. Az EAThink2015 nevű, az Európai Unió támogatásával 12 európai és 2 afrikai ország általános- és középiskoláit megcélzó projekt során a különböző országok diákjai és tanárai elmélyíthették a kritikai gondolkodással és a globális fejlesztés kihívásaival kapcsolatos ismereteiket, elköteleződésüket, különös tekintettel az élelmiszer-biztonságra, a fenntartható élelmiszer-termelésre és a családi gazdaságok szerepére.

A hároméves (2015-2017) projekt keretein belül többek között a globális élelmezés témájában nemzetközi fotóesszé pályázat és videóverseny, iskolai kertek/dobozkertek kialakítása, diák web-újságíróképzés, nemzetközi tanulmányutak és workshopok, multimédia applikáció és interneten is elérhető ingyenes oktatási anyagok létrehozása valósult meg. Az oktatásnak és az oktatóknak egyre fontosabb szerep jut abban, hogy a fiatalok számára segítsenek a saját kritikus véleményalkotás és cselekvés kifejlesztésére, ahhoz, hogy globális társadalom aktív polgárai legyenek. A bevont tanárok és osztályok segítségével olyan új oktatási anyagok érzékenyítő workshopok jöttek létre, amelyek a fenntartható élelmezés dilemmáját állítják középpontba, körüljárva a lokális és globális szintek összefüggéseit, a különböző regionális lehetőségeket, a környezeti és társadalmi hatásokat, illetve alternatív, a helyi forrásokra támaszkodó megoldásokat kínálnak.

A projekt során több száz célzott oktatási anyag (globális nevelés a fenntartható élelmezésen keresztül), óravázlat született különböző nyelveken, illetve hazai tanárok segítségével 10 újabb magyar óravázlat született, amit a hazai iskolákban teszteltek. A magyar óravázlatokból és a külföldiekből válogatva valósult meg a Has, alkoss, gyarapíts! ? iskolai foglalkozások a fenntartható élelmezésről 6-18 éveseknek címmel jól strukturált, konkrét oktatási segédlet, amit sok iskolába juttattak el a szervezők, és ezeket a tanárok nagyon pozitívan vették.

A szervezők diákcsoportok számára meghirdettek egy, az élelmezés és a környezet összefüggéseihez kapcsolódó 3-5 fényképből álló fotóesszé pályázatot is. A nyertes csoport 2 tanár kíséretében 2015. szeptember-október folyamán 3 napra a milánói Expo 2015 vendége volt, képeik megjelentek az Expó kiállításán és hazai bemutatókon. Öt tanár vett részt a milánói világkiállításon megrendezett nemzetközi tanári workshopon, és két tanár utazhatott tanulmányútra Burkina Fasóba, majd pedig négyen vettek részt a bécsi nemzetközi képzésen.

Burkina FasoA projekt során 23 iskola kapott iskolakert építéshez, fejlesztéshez támogatást országszerte, 20 különböző tanulmányi kirándulást tehettek különböző osztályok (helyi méhészetbe, a hortobágyi bio-halgazdaságba, ősgyümölcsösbe, kenyérsütésre, gazdasági gyakorlatra). Néhány helyi közösségi eseményt is szerveztek a településen élők bevonásával, valamint a projekt megjelent a Múzeumok Majálisán 2017 nyarán. A szervezők több mint 60 workshopot tartottak tanároknak, diákoknak országszerte a fenntarthatóságról, az élelmezésről, a kritikai gondolkodásról, a globális szemléletről, 15 workshopot tartottak diákok számára az internetes újságírásról is, valamint elkészült a témában egy diákoknak szóló mobil applikációs játék.

Diákok számára hirdették meg azt a videópályázatot is, amelyen a fiatalok bemutathatták, ők miként fogalmaznák meg egy 30 mp hosszúságú társadalmi célú hirdetésben a projekt alapgondolatát. A nyertes, kondorosi kisiskolások filmjéből profi verzió készült, amellyel egy átfogó, komplex kampány során igen sokan találkozhattak.

Az EAThink projekt

A Fogyassz lokálisan, gondolkozz globálisan! mottóval induló, az Európai Unió támogatásával megvalósuló három éves projekt célja, hogy a diákok, mint aktív globális állampolgárok figyelmét a fenntartható élelmezés kérdésén keresztül felhívja a társadalmi felelősségükre és lehetőségeikre. Az EAThink2015 projektben résztvevő országok (Ausztria, Burkina Faso, Ciprus, Franciaország, Horvátország, Lengyelország, Málta, Magyarország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szenegál, Szlovénia) tanárai és diákjai hasonló programot valósítanak meg a 2015 és 2017 közötti periódusban.

A program célja a kritikai gondolkodás, a társadalmi felelősségvállalás érzékenyítése a fenntartható élelmezésen és mezőgazdaságon (különös tekintettel a globális, lokális különbségekre, összefüggésekre, a helyi termékekre és -gazdaságokra, az élelmiszer-biztonságra) keresztül. A projekt teljes neve: EAThink2015 ? globális nevelés a változásért a fejlesztés európai évében (2015) és azon túl: a fiatalok elköteleződése az iskolai kertektől a fenntartható élelmezési rendszerekig.

Szóljon hozzá!