ZETApress

hírportál

Doberdóval az Isonzóhoz

Felavatták az Isonzó Expressz Doberdó nevű új kocsiját délelőtt a Tatai utcai Vasúttörténeti Parkban, az így bővült különvonat július 17-21-én ötnapos körutazásra megy az I. világháború centenáriuma alkalmából az isonzói és doberdói emlékhelyekre. Fotóink Lantai József felvételei.

A kocsit felavató Lezsák Sándor parlamenti alelnök arról beszélt, a magyar vasút reneszánsza kell, hogy legyen az elkövetkező jó néhány esztendő, és ebben fontos szerep jut az olyan egyedi, az emberek nemzeti önismeretét és a népek barátságát is erősítő, történelmi időket felidéző vonatoknak, mint amilyen az Isonzó Expressz. Felidézte, hogy éppen száz évvel ezelőtt volt az ötödik isonzói csata, amelyben 6300 olasz és 4100 magyar katona halt hősi halált. ? Minden nemzedéknek vissza kell hódítania a múltat. Az expressz utasai is ezt fogják tenni azzal, hogy dédapáik, ükapáik emlékét idézik fel az utazás során ? közölte. A szalagátvágáskor elmondta még, hogy választókörzetében a Bugaci kisvasutat is szeretnék mielőbb felújítani. (Mint szombaton megírtuk, Felcsúton átadták a Pancho Aréna és az alcsúti Arborétum közötti kisvasutat, ahol a miniszterelnök elmondta, hogy mindig is szeretett volna hajtányozni. Mivel a Vasúttörténeti Parkban több motoros- és kézihajtány is van, így itt is kielégíthette volna gyermekkori vágyait!)

Maria Assunta Accili, Olaszország budapesti nagykövete angolul elmondta, hogy a háború őrültségének mementója a vonat, amely arra is emlékeztet, hogy az I. világháború óta milyen nagy utat tettek meg a szomszédos népek: osztrákok, szlovénok, magyarok és olaszok mind egy oldalon állva európai közösséget alkotunk. Az olaszországi temetőkben fekvő mintegy kétszázezer magyar katona áldozata előtt úgy tiszteleghetünk a leginkább, ha nem engedjük gyermekeinknek, hogy megismételjék nagyapáink hibáit ? jelentette ki hozzátéve, hogy nagyapja is harcolt Doberdónál.

Utána Ksenija Skrilec, Szlovénia budapesti nagykövete magyarul közölte: azért fontos az ilyen és ehhez hasonló közös megemlékezés, mert ez a legjobb, leghatásosabb módja annak, hogy gyermekeinket békés együttélésre neveljük. Január 20-án Sinkó Szabina Mura-vidéki festőművész Járókelők című kiállításának megnyitóján ugyancsak magyar nyelven köszöntötte egykori iskolatársát a Teréz körúti Forrás Galériában

Dr. Téglás Gyula alezredes, a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok Hivatala centenáriumi programirodájának vezetője kiemelte, hogy Doberdó és Isonzó fogalma nem egyenlő pusztán egy földrajzi hellyel vagy csatatérrel, hanem a különböző korokban folyamatosan megnyilvánuló magyar hősi áldozatvállalás jelképe is. Ezért fontos, hogy közösen emlékezzünk erre az áldozatra! ? tette hozzá.

Schvéd Norbert, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője felidézte, hogy a világháborús centenárium alkalmából tavaly nyáron közlekedett először az Isonzó Expressz. A négynapos utat 550-en tették meg. A Doberdó kocsival bővült vonat az idén július 17-e és 21-e között új útvonalon, a Semmering-hágón keresztül ? a világ első magashegyi vasútvonalán ? halad, immár ötnapos körutazás során járva be a világháború egykori olasz frontjának hadműveleti területeit. Az emlékúton új elem a cerjei kilátó felkeresése, ahonnan páratlan kilátás nyílik az egykori csatatérre.

A visintini magyar kápolna meglátogatása után, a Doberdó-fennsíkon a Monte San Michele és San Martino del Carso magyar vonatkozású háborús emlékhelyeit is megtekintik a résztvevők. Ezen kívül Redipuglia olasz és Fogliano osztrák?magyar temetői is szerepelnek az utazás programjában. A résztvevők felkeresik továbbá a Kolovrat-gerincen kialakított szabadtéri emlékhelyet, Kobaridban (Caporetto) a háborús múzeumot és osszáriumot, valamint Tolmin (Tolmein) Loce osztrák?magyar katonatemetőjét.

Két élménykocsi is tartozik a vonathoz: az Orfeum kocsiban a Sebő-együttes autentikus katona- és népdalokat énekel majd a résztvevőkkel, a másikban pedig történészek tartanak előadásokat ? közölte az ügyvezető. Az Isonzó Expressz arra vállalkozik, hogy a családi érintettség okán és a történelem iránt fogékony érdeklődőkkel közösen kegyelettel és szeretettel emlékezzenek azokra, akik az I. világháború során hazájukért az életüket áldozták ? tette hozzá.

A különvonatot tavaly a MÁV Nosztalgia Kft, a HM Társadalmi Kapcsolatok Hivatala, az Indóház Közlekedési Lapkiadó, a Budakeszi Kultúra Alapítvány, valamint a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány összefogása hozta létre. Az I. világháború olasz frontjának jellegzetes helyszíneit ? az Isonzó folyót és a Doberdó-fennsíkot ? érintő vasúti emlékút célja, hogy a résztvevők a centenárium alkalmából emlékezzenek és egyúttal az egész társadalmat emlékeztessék azokra a katonákra, akik az Olaszország 1915-ös hadba lépésével megnyíló Isonzó-front véres harcaiban hősiesen helytálltak. Az I. világháborúban 1915 nyarától 1917 őszéig 11 támadást indítottak az olasz csapatok az Isonzónál. Az ottani, csaknem két és fél éven át vívott harcok hevessége és veszteségei vetekedtek a nyugati hadszíntér legvéresebb helyszínein vívott összecsapásokéval. A csaták során több mint másfél millió katona esett el itt. Az osztrák?magyar haderő kereteiben Magyarország minden területéről vezényeltek katonákat az Isonzóhoz.

Szóljon hozzá!