ZETApress

hírportál

Az easyJet hibrid repülői

Az easyJet hibrid repülőgépeket tervez, idén indulhat a tesztüzem ? tudatta Ruskó Rita tanácsadó, Avantgarde PR Kft. Az easyJet, Európa vezető légitársasága egy olyan forradalmi, gyakorlatilag zéró káros anyag kibocsátású üzemanyag-rendszeren dolgozik, mellyel jelentősen csökkenthető utasaik ökológiai lábnyoma.

A gépek földi gurulásakor használható rendszerrel évente körülbelül ötvenezer tonna üzemanyagot spórolhat a cég, és ehhez kapcsolódóan jelentős mértékben csökkentheti a CO2-kibocsátást. A légitársaság évek óta elkötelezett utasaik ökológiai lábnyom-csökkentése mellett: a legfejlettebb technológia használatával, gazdaságos működéssel és az ülőhelyek magas arányú kihasználásával más légitársaságok azonos útvonalaihoz képest 22%-kal kisebb egy utas ökológiai lábnyoma. Az easyJet 2020-ra a jelenlegi 81,05 gramm CO2/utaskilométer kibocsátást 7%-kal kívánja csökkenteni. Az easyJet fenntarthatósági stratégiájának részeként ez a mutató az elmúlt 15 évben 28%-kal javult.

A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a világ egyik vezető műszaki egyetemének, a Cranfield Egyetemnek hallgatói adták az inspirációt. A tavaly 20 éves easyJet születésnapja alkalmából pályázatot hirdetett, ahol arra vártak ötleteket, hova fejlődhet a légi-közlekedés a következő 20 évben. Az easyJet ennél sokkal hamarabb szeretné a technológiát bevezetni: beszállítóival és partnereivel együttműködve már idén tervezi a forradalmi újítás tesztelését.‎‎

A hibrid repülőgépet a gép rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával. Az innovatív zéró káros anyag kibocsátású rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el a Formula?1-es autók KERS rendszeréhez hasonlóan. Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának. A gyakori felszállások és a jellemzően rövid-távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4%-át a repülőgépek gurulásakor használja fel. Az easyJet repülőgépek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve ? ez mintegy négymillió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza ? nyolcszor.

Az easyJet minden repülőgépének kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelné fel, így a pilóták ugyanolyan biztonságosan irányíthatnák a repülőgépet a repülőtér betonján, mint eddig. A rendszerrel kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők és tovább növekedhetne a pontosság. A rendszer egyetlen hulladéka a tiszta víz, amely később felhasználható a repülőgép vízrendszerének feltöltéséhez. A koncepción az easyJet műszaki igazgatója, Ian Davies és csapata dolgozik, bevonva az eredeti ötletet bemutató diákokat is.

Az easyJet

Az easyJet flottája jelenleg 243 Airbus A319-esből és A320-as ból áll, melyek átlagéletkora mindössze 6 év. A légitársaság 2017 júniusától új generációs hajtóművekkel ellátott A320neo típusú gépeket állít forgalomba, melyek üzemanyag-hatékonysága 13-15%-kal kedvezőbb a korábbi típusokhoz képest. Az easyJet ma Európa első számú légi közlekedési hálózata, mert többet repül Európa fő útvonalain és repülőterein, mint bármelyik másik légitársaság. Az easyJet több mint 240 repülőgépe több mint 780 útvonalon közlekedik, 31 ország 135 repterét érintve. Évente 68 millió utast szállítunk, köztük 12 millió üzleti utazót. Az easyJet számára fontos a fenntartható környezet. A légitársaság befektet a legújabb technológiába, hatékonyan működik, és üléshelyei legtöbbjét kihasználja, így 22 százalékkal kevesebb az utasonként egy kilométerre jutó CO2 kibocsátás, mint egy hagyományos légitársaság ugyanazon útvonalán.

Szóljon hozzá!