ZETApress

hírportál

Tisztább Uniót!

CNG busz KaposváronAz Európai Unió radikális káros-anyagkibocsátás csökkentésről döntött. Hazánk nagyon rosszul áll az európai rangsorban. Az Európai Parlament elfogadta a légköri szennyezőanyagok kibocsátásaira vonatkozó irányelv módosítását ? tudatta Aranyi Péter PR és kommunikációs tanácsadó.

Az Európai Unió jogalkotó testülete az október 28-i strasbourgi ülésén döntött az EU-ban évi 400 ezer ember idő előtti elhalálozását okozó levegőszennyezés csökkentéséről. A tervezetnek köszönhetően 2030-ra 40 milliárdnyi eurót takaríthat meg az Európai Unió. ? A változtatás az európai levegőminőség javítását célozza, ugyanis szigorúbb határértékeket ír elő, emellett arra ösztönzi a tagállamokat, hogy hatékonyan csökkentsék a káros-anyagkibocsátást ? tette hozzá Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke.

A szeptemberben kirobbant dízelbotrány széles körben felhívta a figyelmet arra, hogy az ipar, az energiaszektor, a mezőgazdaság és a lakosság mellett a közlekedés is jelentős szerepet tölt be a légszennyezésben. Az európai járműpiacon jelenleg a dízelesek 50 százalékos részesedéssel rendelkeznek. Ha összehasonlítjuk az európai városok levegőminőségi adatait az észak-amerikai városokéval, akkor rádöbbenhetünk, hogy mind a szilárd-részecskék, mind pedig a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációja rendkívül magas kontinensünk nagyvárosaiban. Ez egyértelműen a dízelmotorok emissziós hatásának tudható be.

Egészségünk védelme

A most elfogadott EP szöveg egyrészről az emberi egészség védelme érdekében, másrészről pedig a környezetterhelés jelentős csökkentése érdekében határoz meg a korábbiaknál szigorúbb levegő szennyezettségi célértékeket és ambiciózusabb csökkentési folyamatokat. ? A levegőminőség javítása érdekében, különösen a városi területeken, a nemzeti levegőszennyezés-csökkentési programoknak konkrét intézkedéseket kell tartalmazniuk a nitrogén-oxidok és a szálló por kibocsátásának csökkentésére. Mindez Magyarország számára különösen fontos, mivel a 28 tagállam rangsorában nagyon rossz helyen állunk és a levegőszennyezettséggel párhuzamosan az idő előtti elhalálozások terén sem vagyunk irigylésre méltó helyen ? hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Hazánknak javítania kell!

A következő oldalon található diagram tökéletesen szemlélteti Magyarország helyzetét a levegőszennyezettséggel kapcsolatban. Az ábra a 2,5 mikronnál kisebb szálló por koncentrációjának mért éves átlagértékeit és az átlagos expozíció indexet (AEI = narancs pont) jelöli a tagállamok városi mérő állomásain. Az EEA szerint a WHO egészségügyi ajánlásának megfelelő karcinogén por átlagkoncentrációt mindössze 5 tagállamban mértek a 2009-2011 közötti három évben.

A nitrogén-oxidok és a szálló por városi területeken történő kibocsátásának szabályozását célzó intézkedések a járműtechnológiára vonatkozóan az alábbiakat célozzák meg: a járművekre kivetett adók mértékének felülvizsgálata a dízelüzemű és a közvetlen befecskendezésű benzinüzemű járművek magasabb valós kibocsátását elismerve, a kevésbé szennyező járművek eladásainak ösztönzése érdekében; közbeszerzések és adóösztönzők a nagyon alacsony kibocsátású járművek korai elterjedése érdekében. Az EP módosította a korábbi szövegtervezetet. A képviselők kitértek a járművizsgálati módszerek minél korábbi módosítására, hogy a jövőben a valóságoshoz jóval közelebb álló mérési sorozat során lehessen megállapítani egy-egy típus kibocsátását. A dízelek mostani típusvizsgálatának megbízhatatlan eredményei miatt azok újbóli lefolytatása is lehetséges.

Felgyorsulhat az alternatív hajtások elterjedése

Mindezen célok a gázüzemű járművek fokozott ütemű elterjesztésére kell, hogy sarkalják a tagállamokat, hiszen a közlekedés területén a bio- és földgáz hajtású motorok forgalomba állítása szolgálja a leghatékonyabb költségmegtérüléssel a levegő minőségének javítását. Mára bizonyítottá vált, hogy a gázmotor a mostani NOx-kibocsátási határérték huszadára is képes valós körülmények között és mindamellett az üzemanyag tisztasága teszi lehetővé, hogy több nagyságrenddel kevesebb koromrészecskét juttasson a levegőbe, mint a dízel járművek. ? Az MGKKE megalakulása óta dolgozik azon, hogy minél szélesebb körben ismertesse a CNG és LNG járművek emissziós előnyeit, a kipróbált és bevált technikából származó, alacsony költséggel megvalósítható levegőminőség javító lehetőséget ? jegyezte meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke az EP irányelv-módosítása kapcsán.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület

Az MGKKE alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és ?forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, míg az LNG ugyanannak a gáznak a cseppfolyós halmazállapotig mélyhűtött állaga. Származása szerint lehet kitermelt földgáz, de eredete lehet megújuló forrás, mint biogáz is, melynek fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez leválasztás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható. Az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metánt eredményez. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb káros-anyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki.

Számszerűen, mintegy 25%-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nullára is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az elmúlt és következő években életbe lépett és lépő európai és amerikai előírások által megszabott határértékek alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5-6 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami harmad akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és főként a kőolaj kitermelés és finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket.

Szóljon hozzá!