ZETApress

hírportál

Biciklin Baliról Atlantába

Kerékpárral tekert Baliról az USA-ba Mátyás Zoltán, magyar kerékpáros. 135 nap alatt 9900 kilométert tett meg ? tudtuk meg a délelőtti városligeti élménybeszámolón, ahol a világkerülő kerékpárt tulajdonosa a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak ajándékozta. A megviselt járművet Domonkos Csaba, az MMKM sajtófőnöke vette át.

Az Indonéziában vett olcsó, hosszabb túrákra nem ajánlott kerékpárral 2012 áprilisában ? minden előzetes edzés nélkül ? indult el Mátyás Zoltán, hogy Thaiföldön, Nepálon, Indián, Cipruson, az európai kontinensen ? közben Magyarországon ? keresztültekerve, az USA-ban New Yorktól Atlantáig biciklizzen. A budapesti fiatalember 2001-ben szervezett utazáson vett részt, de ilyet nem tett többé. 2004-től járja a világot, mindig egyedül utazik. A kerékpáros Földkerülés 6500 eurós költségét matrózként kereste meg. Háromárbocos holland vitorláson dolgozott, az Atlanti-óceánon Skócia és a Kanári-szigetek között szelték a habokat.

Kerékpárján csak egy kis hátizsákot vitt. Helyi ételeket, italokat fogyasztott, egyszer egy ételtől, egyszer meg a csapvíztől rontotta el a gyomrát, s ekkor több napot is kellett pihennie. Mindkettőből felgyógyult, maradandó egészségkárosodást nem szenvedett. A 135 nap a kerékpáron töltött idejét jelenti, a pihenőnapok ebben nem szerepelnek. Motelekben lakott, többször sátrat vert és a helyiek is gyakran befogadták, etették-itatták a helyi specialitásokkal.

Az első-hátsó gumiköpeny alaposan megkopott az úton, de ezt nem kellett cserélnie. Egyszer viszont a küllőket kellett javíttatnia, s ezt Ázsiában másfél óra alatt másfél euróért elvégezték. A belsőkkel kevesebb szerencséje volt, többet elhasznált, hétszer kapott defektet, az utolsót már itthon, a Ferihegyi-repülőtér és a lakása között. Ekkor már meg sem állt, hogy kijavítsa, az utolsó másfél kilométert leeresztett gumival tette meg az úton állók nagy derültségére.

Általában hajnalban kerekezett. Ázsiában ilyenkor még nincs nagy meleg, s kicsi a forgalom. Inkább kamionokkal találkozott. Az első két hétben napi 150, utána csak napi 100 kilométer, később már csak 50-70 volt a leküzdött távolság. Többször támadták meg a kutyák ? volt hogy egyszerre négy is ?, de megúszta harapás nélkül. Mindig megállt, ha a kutyák üldözték, olyankor azok is megálltak, de amikor elindult, újra követni kezdték. Drága lett volna a veszettség elleni oltás, így nem csak az egészségét, de a pénztárcáját is féltette. A közbiztonságra sem panaszkodott, sehol sem támadták meg, pedig néhol zavargásokkal is találkozott útja során. Igaz az összecsapások csak a tüntetők és a rendőrök között zajlottak, az idegent, a kerékpáros turistát nem bántották. A rendőrökkel máshol is jól kijött, ártalmatlan őrültnek tartották. Többször lezavarták viszont az autópályákról, mellyel felesleges kerülőutakra kényszerítették.

Kétszer ázott el alaposan útközben kívül (belül talán többször is), egyszer Ázsiában, egyszer meg Európában. Az első alkalommal a csúszós úton, a vizes gumikkal megcsúszott, nekiment az előtte haladó motorosnak, de komolyabban nem sérült meg. A fékezéssel máskor is akadt gondja, megkopott fékbetétjei miatt előfordult, hogy lábbal kellett fékeznie az első kereket. Emiatt a papucsa is kilyukadt, a cipőtalpa is leszakadt, végül már a lejtőn is tolnia kellett a kerékpárt, mert nem mert felülni rá. A nagy meleg (Ázsiában 35-45 fok) miatt rövidnadrágban hajtott, meleg holmit nem vitt, zoknikból, pólókból és gatyákból csak minimálisat csomagolt, hogy ne legyen súlyfelesleg.

Családjával kezdetben interneten tartotta a kapcsolatot, de gépe hamar összetört. Ekkor internet kávézókba ment, utána inkább mobilozott. Nem videózott, viszont rengeteg fotót készített, melyet kivetített az élménybeszámolón. Nem akar sokáig itthon maradni, újabb hosszú útra készül. Van már elképzelése erről is, de a részletekbe nem avatott bele. A Föld körbekerekezését sem jelentette be előre, nem csinált hozzá hírverést, nem keresett szponzorokat.

Azért választotta kiindulópontnak Balit, mert lejárt a repülőjegye, mellyel ausztráliai munkahelyéről akart hazajönni, ezért költségkímélésként vette meg a 135 ausztrál dolláros kerékpárt. Csak amikor Bulgárián, Románián és Szerbián át hazaérkezett döntötte el, hogy három hét pihenés után továbbindul Ausztria, Németország, Franciaország és Portugália érintésével Észak-Amerikába. Onnan repülővel még visszavitte megmutatni az indonéz kerékpárboltba az addigra igen megviselt, de működőképes kerékpárját, majd onnan repült végül haza.

Szóljon hozzá!