ZETApress

hírportál

Vitéz vízre száll

Rakonczay Gábor, az első magyar Atlanti-óceánt átevező házaspár férfi tagja, több ezer mérföld óceáni tapasztalattal és három óceánátkeléssel a háta mögött, ismét hajóba száll – tudtuk meg a délelőtti sajtótájékoztatón, a Városligeti fasori Ádám-villában.

A világon elsőként és egyedül fog kenuval átkelni az Atlanti-óceánon egy speciális hajóval, a Vitézzel, amit Fa Nándor, a híres óceáni vitorlázó tervezett és épített. A hajó a sikeres vállalkozást követően repülővel érkezik vissza Közép-Amerikából, majd a West City Centerben lesz kiállítva. 2007-ben Viktória és Gábor már átevezte az Atlanti-óceánt, első magyar párosként, egy saját tervezésű és építésű hajóval, vegyes párosként világrekord idő alatt. A Kanári szigetekről Antiguába 5200 km-t 51 nap, 6 óra 10 perc alatt tették meg.

Az általuk tervezett és épített Tűzhangya nevű óceáni evezős hajó Termék kategóriában 2007-ben elnyerte a Magyar Szabadalmi Hivataltól a Magyar Formatervezési Díjat. Az óceán átevezés sikere kapcsán Guinness World Records elismerést kaptak Londonban, és az Év kalandja-díjat a NationaJ Geographic Adventure-től, Washingtonban. A hajót Budapesten a Magyar Iparművészeti Múzeumban és Bécsben a Vienna Boat Show-n láthatta a nagyközönség. Útjukról könyv is született, a hajó nevével azonos Tűzhangya címmel, mely erősen inspiráló hatású, magával ragadó és hiteles beszámoló az emberi akaraterőről, célmegvalósításról. Eddig már két kiadást élt meg, karácsonyra tervezik a harmadikat.

Gábor vasárnap indul Portugáliából előbb a Kanári-szigetekig, majd az óceánon való átkelés után a Karib-szigeteki Antiguához érkezik. A táv első szakasza 1200 km, míg az óceáni szakasz 3455 tengeri mérföld, azaz 6400 km lesz. 20 napot tervez Lagosból Las Palmas-ig, míg az óceánátkelésre 80 napot Las Palmas-tól English Harbour-ig, ahová 2012. április 10-én szeretne megérkezni. Májusban romlik el az idő ezen az szakaszon, így a biztonságos átkelés miatt kell Karácsony előtt indulnia, s a tengeren egyedül szilvesztereznie.

Gábor a távot kísérőhajó, motor és vitorla nélkül fogja a kenuval teljesíteni. Az expedíció szponzorációs hátterének jelentős részét a BNI tagjainak vállalkozásai és cégei biztosítják. (A BNI a világ legnagyobb üzleti ajánlásokra és üzleti kapcsolatépítésre épülő üzleti networking szervezet.) Az expedíció együttműködik a világ legnagyobb természet-védelmi szervezetével, a WWF-el, aminek fő célkitűzése az élővilág sokféleségének megőrzése, az erőforrások fenntartható módon történő hasznosítása, és a környezetszennyezés csökkentése.

A hajón az energia ellátást egy 50 Wattos napelem biztosítja, egy töltésszabályzón keresztül tölti fel az akkumulátort, ami így folyamatosan ellátja energiával a hajó fogyasztóit. Gábor a navigációhoz elsősorban az áramlás és széltérkép alapján megszerkesztett útvonalat követi le egy GPS Chart Plotter által, de a fedélzeten megtalálhatóak a papír térképek és a hagyományos navigációs eszközök is. Egy műholdas (Irídium) telefonon keresztül tud kommunikálni az út alatt. Naponta kétszer 4-5 percet beszél majd feleségével, de képeket nem küld.

Viki a Kanári-szigeteken találkozik majd vele, s onnan hozza haza az addig készített fotókat, videókat. Ezeket feltölti majd az internetre, ahol az útról sok-sok érdekesség is olvasható. Gábor az óceánátkelés során is fog majd felvételeket készíteni, amit a sikeres partraszállás után hoz majd haza. Az óceáni kenu műszerezettsége: VHF rádió, Iridum satelit telefon. 2 kézi GPS és chartplotter, kézi vízkészítő, EPIRB, kompasz és radarreflektor lesz.

Napi 4-6 óra közötti időt tölt pihenéssel, amit időjárástól függően 2-3 részletben fog megvalósítani. Úgy tervezi, hogy az egész út alatt naponta 14 és 16 óra közötti időt kenuzással tölt és így kb. 80 nap alatt átkenuzhat a Karib térségi Antigua szigetre. Az alvás napi 4-6 óra közötti idő lesz, több részletben, és a fennmaradó idő az étkezésre, navigálásra, vízkészítésre, tisztálkodásra fog elmenni.

Élelemből mintegy egy köbméternyit visz, ami konzerv, leves por és más tartós élelmiszer lesz. Alufóliába csavarva, a napra kitéve fogja ezeket megfőzni, megmelegíteni. Vízből csak 35 liter lesz a hajón, mert ezt az óceán vizéből fogja előállítani. Egy speciális kézi víztisztítót, vagy só-evőt fog használni, ami eltávolítja az átszűrt/átpumpált vízből a sót, mely így ihatóvá válik. Naponta 30-40 perc között kell manuálisan működtetni a víztisztítót, hogy megfelelő mennyiségű ivóvízhez jusson a nyílt vízen. Szivaccsal a hajó oldaláról is összegyűjthető néhány deciliter lecsapódott vízpára, mely szintén iható.

Ha a hajó és a hajós jól össze van rakva, megfelelően fel van készülve, ha higgadt, gyors, precíz, problémamegoldó gondolkodással áll azokhoz a feladatokhoz, aminek a nagy részét a természet produkálja, akkor a veszély, mint olyan, meglehetősen minimalizálható – mondta Gábor. – Ami miatt mégis sokkal felelősség teljesebben kell meghozni minden döntést, az abból a fő különbségből származik, hogy a szárazföldön az esetek nagy részében, ha valami történik, hamar jön a segítség. Egy baleset után relatíve hamar megkapjuk az ellátást, az ilyesfajta extrém offshore sportteljesítménynél ugyanez az idő mindenképp napokban mérhető. E miatt a legapróbb napi rutin feladatokat is komolyan kell venni, mert a külső segítség hiánya miatt egy kis dolog is végzetes lehet!

Nem fél a tengeri betegségtől, bár ez sokaknak komoly problémát okozhat. (Neki eddig még minden vendége lehányta a hajóját korábbi útjain.) Ilyenkor csak infúzió bekötésével lehetne segíteni a bajbajutotton, ami csak a parton lenne megoldott. Visz magával valamennyit az alapvető gyógyszerektől, de nem fél a betegségektől. A nyílt vízen úgysem tud semmit elkapni – nincs is kitől! – s a célállomáson sem várható trópusi fertőzés. Ezért nem kellett oltásokat sem kapnia, s az előző útjai során egyénként is megfelelő immunitást szerzett.

Fél térden, vagy ülve egyaránt fog kenuzni. Mindkettő az időjárási helyzettől függ majd, az oldalt pedig 1-2 óránként váltja. A legnagyobb kihívás az expedíció folyamán az egyedüllét és a civilizáció hiányának leküzdése lesz. Egy ilyen hosszú expedíción a nyolcvan napra tervezett kenuzás a fizikai és technikai felkészültség mellett, elsősorban mentális felkészültséget igényel.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Gábor az óceánon | ZETApress

Szóljon hozzá!