Újabb siker a Liliom jegyében
Lezárult a szervezett méhnyak- szűrővizsgálatok részvételi arányának növelését célzó Liliom program második szakasza, tudtuk meg a délelőtti sajtótájékoztatón az Egészségügyi Minisztériumban. Ennek során összetett kommunikációval, valamint nyereményjátékkal is csábították az érintett hölgyeket a szűrésen történő részvételre. A program sikerét mutatja, hogy a kapcsolódó nyereményjáték során összesen tizenhatezer-háromszáz hölgy küldte be nevezési lapját. Ami még ennél is fontosabb, hogy a résztvevők 31 százaléka eddig soha, vagy öt évnél régebben vett részt szervezett szűrésen.
A most zárult kampány során a szűrésre történő meghívó levéllel együtt egy nyereményszelvényt is kézbesítettek. Aki a szűrővizsgálaton ? a megadott helyen és időpontban megjelent ? részt vehetett a nyereményjátékban. Az ellenőrizhetőség érdekében a kitöltött és visszaküldött nyereményszelvényen szerepeltetni kellett a szűrést végző orvos nevét, valamint a szűrésre irányító, vagy azt elvégző védőnő nevét is.
A kommunikációs program azonban nem szorítkozott egyedül a nyereményjátékra. Augusztus utolsó napján, rendhagyó módon virágba borult a Duna Lánchíd és Erzsébet híd közti szakasza. Az esemény célja az volt, hogy felhívják a hölgyek figyelmét a méhnyak-szűrés fontosságára. A Lánchíd pesti hídfője mellett megtartott sajtótájékoztató után a rendezvény védnöke, a miniszterelnök felesége, Dobrev Klára, a Liliom program háziasszonyai és a meghívottak 500 óriás papírliliomot bocsátottak vízre, ezzel szimbolizálva azt az 500 hölgyet, akik a rendszeres szűrés segítségével amúgy elkerülhető méhnyakrában halnak meg évente.
A hölgyeket nem csupán a szűrésen ösztönözték aktív részvételre. A Kívül-belül nő című fotópályázaton arra kérték a hivatásos és amatőr fotósokat, fogalmazzák meg egy képben, vagy akár képsorozatban mindazt, amit számukra a nőiesség, a női egészség jelent. A közel 230 alkotásból a legjobbakat Budapest egyik legforgalmasabb metróállomásán tekinthették meg az érdeklődők.
A média is támogatta az akciót
A szűréseket támogató televíziós reklám és rádiószpot több országos és regionális televízióban, rádióban volt látható, hallható. Ezen kívül sajtóhirdetések és női ruhaboltok öltözőiben elhelyezett plakátok is felhívták a hölgyek figyelmét a szűrés fontosságára. A hirdetések mellett ismert Zsuzsa keresztnevű hölgyek is közreműködtek a kampány arcaiként. A választás nem véletlenül esett rájuk, mert a Zsuzsanna név jelentése liliom.
A Liliomprogram ezúttal is az egészségügyi döntéshozók és a civil szféra együttműködésével valósulhatott meg. A program főtámogatója az első szakaszhoz hasonlóan a Lilly Hungária Kft. volt. Júniusi maratoni festőpályázatukról a KOGART-ban mi is beszámoltunk. A vállalat összesen negyvenmillió forinttal segítette a tavaly nyáron indult felvilágosító, a szűrési arányt növelő program sikerét.
A megyék versenye a várttól eltérően alakult, a legtöbb szelvényt a 396 ezer lakosú Békés megyéből küldték be, ami csak a 11-ik legnépesebb megye hazánkban. Érdekes az a trend, hogy az első négy legtöbb vizsgálatot végző megye olyanok közül került ki, melyek nem a legsűrűbben lakottak közé tartoznak, pl.: Hajdú-Bihar, Zala megye. Kivétel ez alól Borsod-Abaúj-Zemplén, ami az előkelő harmadik helyen végzett, de például Pest megye, Budapesttel együtt csak a 7-ik legtöbb szelvényt beküldő lett. A legkevesebb szelvény Tolna, Baranya és Komárom-Esztergom megyékből érkezett. A résztvevők 18 százaléka a védőnői hálózatból értesült a szűrőprogramról. A legtöbb hölgyet Kovács Sándorné Békés megyei védőnő irányította szűrésre.
A szponzori felajánlásból származó fődíjat, egy Nissan Micra típusú személygépkocsit Kepenyes Zoltánné Szarvasról nyerte meg. A második helyezettnek járó kétszázezer forintos IKEA utalványt Szabó Mihályné Téglásról nyerte meg. A tízezer forintértékű L?Oréal szépségcsomagot Honti Jánosné balassagyarmati, Safárné Kuruczi Noémi csécsei, Tilyó Györgyné szarvasi, Novák Józsefné izsáki és Ézsiás Anikó tiszakécskei hölgy nyerte meg.