Közös nyilatkozat az elhízás ellen
A táplálkozási reklám korlátozásáról adott ki nyilatkozatot a Magyar Kardiológus Társaság székházában, ma délben több szervezet. Dr. Nagy András a Magyar Nemzeti Szívalapítvány elnöke, Dömölki Lívia az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és Dr. Klujber Valéria az Országos Gyermek-egészségügyi Intézet képviselőjeként ismertette a sajtó képviselőivel az okiratot. Nyolc szervezet írta alá: Magyar Nemzeti Szívalapítvány, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, az Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózata, a Tegyünk Egészségünk Színvonaláért Alapítvány, a Fodor József Iskola-egészségügyi Társaság, a Pápai Pariz Egészségnevelési Országos Egyesület, az Országos Gyermek-egészségügyi Intézet és a Nemzeti Cukorbeteg Alapítvány.
Az elhízás a szív- és érbetegségek önálló kockázati tényezője, számos kórfolyamat kiváltója, áll a nyilatkozatban. A túlsúlyos embereknél a szívbetegség kétszer, az elhízottaknál már háromszor gyakoribb, mint a normál testsúlyúaknál. Magyarországon 2004-ben 67 ezer 165 ember hunyt el keringési betegségek következtében. Valamennyi más betegség és egyéb halálok együttesen nem szed annyi áldozatot, mint a szív- és érrendszeri betegségek.
Figyelembe véve az elhízás járványszerű terjedését az Európai Unió egészén, különösen a gyermekek között, valamint felismerve az egészségtelen élelmiszerek és italok hirdetésének az elhízás elterjedését segítő hatását, a nyolc aláíró meggyőződése, hogy a gyermekeket védeni kell az egészségtelen ételek és italok audiovizuális kereskedelmi kommunikációjától.
Az Európai Parlamentben megkezdődött a Televízió határok nélkül direktíva módosításának előkészítése, a bizottsági szavazásokra idén ősszel kerül sor. A nyilatkozat aláírói hisznek abban, hogy a direktíva revíziója ideális lehetőséget teremt arra, hogy munkájukkal segíteni tudják az obesitás járványszerű terjedésének megállítását és visszafordítását szolgáló erőfeszítéseket, és ezzel megakadályozzuk az olyan táplálkozással összefüggő elkerülhető betegségek kialakulását, mint például a szív- és érrendszeri betegségek.
A közös nyilatkozat aláírói javasolják, hogy az egészségtelen ételeket és italokat az Európai Unió szintjén elfogadott tápanyagprofiloknak megfelelően határozzák meg. A gyermekek általános, átfogó védelmének érdekében javasolják továbbá, hogy ne engedélyezzék közvetíteni reggel 6 és este 9 között azon élelmiszerek és italok audiovizuális kereskedelmi kommunikációját, melyek nem veszik figyelembe a vonatkozó tápanyagprofilokat, mert a legtöbb gyermek ilyenkor néz televíziót.
A nyolc aláíró közös módosítási javaslata az Európai Parlament és a Tanács módosítási javaslatához a tagállamok törvényi, rendeleti vagy közigazgatási intézkedésekben megállapított, televíziós műsorszolgáltató tevékenységre vonatkozó egyes rendelkezéseinek módosítását szeretné elérni.
A nyilatkozat aláírói abból a megfontolásból támogatják az előterjesztést, hogy az kiinduló pontja legyen egy olyan minőségi szabályozásnak, mely vonatkozik valamennyi kereskedelmi kommunikációra az audiovizuális médiában, beleértve a lineáris (programszerű) és a nem lineáris (igény szerinti ? on demand) audiovizuális tartalom közvetítését egyaránt.
Audiovizuális kereskedelmi kommunikáció
Megalapozott tény, hogy a hirdetések hatással vannak a gyermekek étel- és italválasztására, vásárlási és fogyasztási szokásaira, mind a márkák mind a kategóriák szintjén, és ez független más faktoroktól. A népegészségügyért aggódók úgy tartják, hogy az egészségtelen élelmiszerek és italok reklámozása, ? azaz az olyan élelmiszerek és italok melyek magas zsír (különösen telített zsír) só vagy cukor és alacsony ásványi anyag tartalommal bírnak ? jelentős mértékben hozzájárul a rossz étkezési szokások kialakulásához, és a gyermekkori elhízáshoz.
Becslések szerint az Európai Unióban az elhízás áll az egészségügyi kiadások hét százalékának hátterében és a jelenlegi elhízási trendeket figyelembe véve ez az arány tovább fog növekedni. Az egészségtelen étrend és az elhízás a szív-érrendszeri betegségek és a daganatok jelentős rizikófaktorai.
A gyermekekkel, az elhízással és a társult elkerülhető betegségekkel foglalkozó páneurópai projekt keretében, melyet az Európai Szívhálózat koordinált és az Európai Bizottság társfinanszírozott, tanulmányozták a gyermekeknek szóló egészségtelen élelmiszerek reklámozásának természetét és kiterjedtségét. A kutatás eredménye azt mutatta, hogy a televízióban a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok 49-100% százalékban egészségtelenek voltak. A vizsgálat végén megállapította, hogy az élelmiszerreklámokra fordított pénz döntő többségét televíziós hirdetésekre költötték.
Termékmegjelenítés
A nyilatkozat aláíróinak értelmezésében a jelenlegi Televízió határok nélkül direktíva alapján a termékmegjelenítés korlátozott mértékben engedélyezett ? elsődlegesen azzal a céllal, hogy a szponzort azonosítsa ? máskülönben az azonosítás és az elkülönítés elveinek megfelelően nem megengedett. A nyilatkozat aláírói kifejezik aggodalmukat a Bizottság előterjesztése kapcsán, mely elhagyná az elkülönítés elvét, és általánosságban jogszerű kereskedelmi kommunikációként megengedné a termékmegjelenítést.
Ez alól az általános szabályozás alól a hírek és az aktualitásokkal foglalkozó programok, valamint a gyermekeknek szóló audiovizuális szolgáltatások dokumentum műsorok képeznek kivételt. Ezekben nem lehetséges termékmegjelenítés. A nyilatkozat aláírói támogatják azt az intézkedést, mely megtiltja a termékmegjelenítést a gyermekeknek szóló audiovizuális szolgáltatásokban, de megjegyzik, hogy sem a gyermekeknek szóló audiovizuális szolgáltatások, sem a gyermekek programjai nincsenek meghatározva a Bizottság előterjesztésében.