ZETApress

hírportál

Ápolási terv Győrött

A Semmelweis-terv működés közben nem más, mint kevesebb költséggel sokkal jobb kórházi ellátás ? tudtuk meg a győri Petz Aladár Kórházban készült felmérésből. A Semmelweis terv sikeres helyi megvalósításában a cél nem lehet más, mint a betegellátás egyértelmű javítása és az adóforintok jobb felhasználása.

A siker kulcsa most is a betegközpontúság és az egységes ápolási folyamat, valamint a személyre szabott, összköltség szemléletű ellátás megvalósítása. Egy nemrég lezárult próba (pilot) projektben az egyik legfontosabb ?rutin? ápolási feladat, a vizelettartási zavarok (inkontinencia) gondozása terén sikerült ? több mint harmadával ? emelni az ellátás színvonalát, mindeközben csökkentek a költségek és mérséklődött a kórházban dolgozó nővérek munkaterhelése is.

Nem gondolnánk ? főképp, mert a téma tabu jellege miatt alig beszélünk róla ? de az inkontinencia (széklet és vizelettartás zavara) az egyik leggyakoribb és legkomolyabb ápolási feladat a fekvőbeteg intézményekben. Az el nem látott ágybavizelés elviselhetetlen a betegnek, a pelenkázással járó állandó betegmozgatás igénybe veszi az ápolókat, miközben a pelenka-balesetes plusz mosatási kiadások a kórház számára jelentenek további anyagi terhet.

Érdekes, hogy maga a közvetlen pelenka költség ? azaz a beszerzett pelenka ára ? minimális a teljes kórházi kontinencia gondozási kiadáshoz képest. A kórházakban ?keletkező? használt pelenka, mivel az veszélyes hulladéknak számít, kezelési költségei már önmagukban is felülmúlják például a pelenka beszerzési kiadásokat. Éppen ezért a kapcsolódó szakmai irányelveket szem előtt tartó, a betegek valós rehabilitációs szükségletei szerint diferenciáló gyakorlat megvalósításáról szereztek tapasztalatokat az elmúlt időszakban. Nézzük az elért eredményeket: Pelenkacsere/hulladék: előtte 63 db, utána 47 db, a javulás 34%. Összes dologi kiadás: előtte 1049 forint, utána 796 forint, a javulás 24%. Környezetterhelés: előtte 6061 kg, utána 2897 kg, a javulás 52%. Betegek közérzete: előtte 86 pont, utána 55 pont, a javulás 36%. Dolgozók közérzete: előtte 39 pont, utána 20 pont, a javulás 49%.

Mint ahogy az látható a javulás mértéke egyszerűen óriási, akár a költségeket, akár az ellátás minőségét, akár a környezetvédelmi szempontokat is nézzük. Összességében elmondhatjuk, hogy miközben negyedével csökkent az egy betegre eső ellátási költség, a betegek ellátásának minősége mintegy egyharmadával javult, jelentősen javultak az ápolók munkakörülményei és mintegy felével csökkent a keletkező veszélyes hulladék mennyisége.

Mi kell ehhez az eredményhez? ? Mindenekelőtt szükség van egy modern inkontinencia eszköz (pelenka, betét) választásról szóló szabványra, és annak a következetes, rutinszerű alkalmazására a kórház beszerzésén át a betegágy melletti teendőkig. Való igaz, az ISO 15621 szabvány (a modern inkontinencia eszközválasztásról szóló szabvány) mérföldkő az vizeletvesztéses betegségek intézményi ellátásban, de a munkatársak áldozatos szakmai odafigyelése nélkül a legjobb szabvány sem ér a gyakorlatban semmit.

Manapság egyre inkább csak az intézmény szintű kihívásokkal és eredményekkel lehet találkozni, pedig egy-egy részterület sikere az adott kórház egésze számára is érték. Fontos kiemelni a projektben részt vevő munkatársak szakmai áldozatkészségét, ami mindig nélkülözhetetlen, ha egy új rendszert kell kipróbálni, betanulni. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a megvalósítást támogató számítógépes rendszer ? amit az SCA Hygenie Kft. támogatásával használtak a projekthez ? sokat segített a mindennapokban.

A tapasztalatok szerint hatalmas motiváló erő volt azonban, hogy már pár nap után is látható volt, hogy a nővérek könnyebben tudták elvégezni az ápolási feladatokat, és az is világosan látszott, hogy az érintett betegek hangulata, életminősége ettől az egy dologtól mekkorát javult. A szervezők nagyon bíznak benne, hogy ez a kísérlet nem marad egyedi példa és számos helyen lépik meg azt a változtatást, ami olcsóbb ellátás mellett jobb minőséget ad!

S mit szólnak mindehhez az érintettek az inkontinencia termék kipróbálásának tapasztalatairól a Petz Aladár Megyei Oktató Kórházban? ? A PAMOK egyik betegellátó osztályán kipróbálásra került inkontinencia termékek tapasztalatairól szeretnénk tájékoztatást adni. Megkeresett bennünket egy inkontinencia termékeket forgalmazó cég azzal a kéréssel, hogy egy hónapra elegendő pelenkát biztosítva kérnek bennünket egy teszt elvégzésére, lehetőleg geriátriai, illetve krónikus betegellátó osztályokat kiválasztva, ahol magas ápolási igényű betegek fekszenek.

Az egy hónapig tartó próbaidőszak elején a szakképzett ápolók oktatásban részesültek a pelenka használattal kapcsolatban. A dolgozók elmondása alapján az oktatás egyértelmű volt, könnyen elsajátítható és a gyakorlatban jól alkalmazható tudást szereztek meg. Betegeink a kipróbálási időszak alatt jobb közérzetről, kellemesebb körülményekről, kevesebb felesleges mozgatásról számoltak be. Egyébként is leterhelt ápolóink munkáját megkönnyítette a kevesebb pelenkacsere. Kevesebbszer volt szükség bőrápolásra, és csökkent a pelenkahasználat során a kiszivárgások száma is, ami amellett, hogy kellemetlen a betegnek a mosatási költségeinket is megnöveli, és tovább fokozza az ápolók leterheltségét.

Pozitív tapasztalatainkat felhasználva igyekszünk szűkös anyagi forrásainkat úgy átcsoportosítani, hogy a továbbiakban is legyen lehetőségünk a minőségi, személyre szabható inkontinencia termékeket használni a PAMOK-ban, ezzel is hozzásegítve a kiszolgáltatott, akár az inkontinencia kapcsán megalázó helyzetbe kerülő betegeink életminőségének javulását. Köszönettel tartozunk a felajánlásért, a szakmai segítségért, amit a cégtől kaptunk. Természetesen köszönet illeti a betegeinket, hogy segítették munkánkat, és az ápolókat, osztályvezető ápolót, hogy a napi munkájuk mellett vállalták a teszt lebonyolítását ? mondta el Csordás Adrienn ápolási igazgató.

Szóljon hozzá!