ZETApress

hírportál

Mire jó az ápolói diploma?

Rendszeresen olvashatjuk az álláshirdetésekben, hogy kórházi osztályok, szociális otthonok főnővért keresnek. A munkához diploma, ezen belül is diplomás ápolói végzettség kell. Vizsgáljuk meg most röviden, hogy mi is a főápolók feladata, s mire jogosít a főiskolai ápolói diploma! ? javasolta egy kedves olvasónk.

Főiskolai végzettséggel orvosi tevékenység nem folytatható. Olyannyira nem nyújt a végzettség orvosi alapismereteket, hogy az orvosi egyetemet a diplomás nővéreknek is elölről kell kezdeniük, egy év nem sok, annyit sem számítanak be belőle. Folyamatosan térünk át a felsőfokú képzésben a kétszintű ? bolognai ? módszerre, itt viszont ezt sosem fogják bevezetni. Az orvosok egyetemi oktatásának a diplomás nővérképzés nem lett az előszobája.

S mit tehet vajon egy diplomás nővér? Csak azt, amit egy szakápoló is megtehet! Vért vehet, orvosi utasításra vénás injekciót beadhat, infúziót beköthet, pedig a vénázáshoz csak kézügyesség kell. Azért tanult tehát további három évet, hogy semmivel sem tehessen többet diploma nélküli kollégáitól. Csak épp a fizetése lett jóval több azokénál, mert a százezer forintos diplomás minimálbért a hasonló munkát végző diploma nélküli kollégája még harmincévi gyakorlattal sem érheti el.

S hogy ne legyen bérfeszültség az osztályokon, a diplomás nővérekből osztályos főnővérek lettek. Diplomával készítik el már a nővérek beosztását, számolják ki hó végén az óráikat, rendelik meg a gyógyszert, kötszert, ágyneműt és egyéb felszerelést. Amit eddig egy gyakorlott szakápoló is elvégezhetett, azt most már csak a diplomások tehetik. Kell a hely a sok frissen végzettnek, ha már annyi energiát fektettek taníttatásukba.

A diplomához a főiskolán alapfokú, míg az egyetemen középfokú nyelvvizsga kell. Nem véletlenül írtam ez utóbbit, hiszen újabban egyetemi szintű ápolónőket is képeznek! Ők sem tehetnek többet diplomátlan társaiknál, de miért ne koptatnák újabb három évig az iskolapadot feleslegesen! Aztán ha a nyelvtudással külföldre mennek ? ahol szintén csak nővéri munkát végezhetnek! ? mindenki szidja a hazai állapotokat, az alacsony bérezést. Eszünkbe sem jut, hogy nem a főiskolai végzettséget, hanem az elvégzett munkát kellene megfizetni, abban viszont egyenlők a nővérek, akár van diplomájuk, akár nincs!

Amíg az állami, vagy az önkormányzati költségvetésből gazdálkodó intézményeknél hatalmi szóval elrendelhető a diplomás főnővérek alkalmazása, olyannyira érthetetlen ez az üzleti szférában. Sosem értettem, miért jó egy magánmunkáltatónak, hogy magas fizetéssel alkalmaz diplomást főápolónak, mikor ezt a munkát egy szakápoló is könnyen elvégezhetné. Eddig a gyakorlott nővérek idősebb korukra a főnővéri székben pihenhettek meg, újabban viszont kiszorulnak onnan a friss diplomások, a főiskolákról épp kikerülő fiatalok miatt. Annyi baj legyen, egyszer majd ők is kiöregszenek! Lehet, hogy őket majd az akkori doktorok ? persze nem az orvos-, hanem a nővérdoktorok! ? szorítják ki a főnővéri pályáról, hogy még nagyobb legyen a rongyrázás? ? dohogott a nyugdíj előtt álló ápolónő.

13 hozzászólás

  1. Ezt a cikket felháborítónak tartom! Úgy vélem, hogy a főiskolát vagy egyetemet végzett ápolók tudása nagyobb, mint az OKJ végzettségű szakápolóknak! Tudom, hiszen magam is előbb OKJ szakápoló, majd diplomás ápoló lettem! Így jogom van “minősíteni” a cikket ily módon!

    Nem csak a fizetésbeli különbségek szembetűnőek a két végzettség közt, hanem a szakmai tudás is más-más fokú! Ami így is van rendjén! Egy építésztechnikusi végzettségű ember sem egyenlő tudással bír egy építészmérnöki szakot elvégzett társával! Amiben viszont egyetértek: az elvégzett munkát (és annak minőségét is) kell megfizetni! Addig, amíg Hazánkban az egészségügy – szinte – egyetlen tagja sincs rendesen megfizetve, addig kár is különbséget tenni szakápoló és diplomás ápoló közt!

    Apropó, a szakápoló az egészségügyi ellátás keretén belül egy bizonyos szakterületre specializálódott szakember a maga területén, a diplomával rendelkező ápoló pedig a legtöbb helyen (szakterületen) elismert szakember! Pl. szakápoló lehet sebészeti szakápoló, vagy diabetológiai szakápoló, de az oklevéllel rendelkező ápolók mindkét helyen szakemberek, míg a sebészeti szakápoló a diabetológia területén nem elismert szakemberként, hanem “csak” (és itt nem lekicsinylő szándékú a “csak” jelző!) ápolóként tevékenykedhet!

    Ugyanis, az OKJ megnevezésű végzettség alapelnevezése: ápoló! Utána lehet “szakosodni”! Így lesz szakápoló az ápolóból! Ugyanez a diplomával rendelkező ápolók esetében nem szükséges, mert az egészségügy ápolási területeinek szakembere – bármelyik területen, elvileg. Sajnos, csak elvileg, mert mint minden más szakmánál, hivatásnál, itt is megvannak a kevésbé hozzáértő, ámbár okleveles végzettségűek… – Tisztelettel: Tímea

  2. Kedves Tímea! Ha diplomát szerzett és szakápoló között kellene választanom, sajnos én is a szakápolót, vagy olyan nővért választanák, aki klinikán eltöltött néhány évet, rutinra tett szert, nem ijed meg egy lavór vértől, hozzászokott a nehéz teherbíráshoz. Sok olyan kompetenciában szerzett jártasságot, amit sajnos tanítani nem lehet, csak megélni. Erőssé válik az alkalmazkodó készség, helyzetfelismerés, amit ők az életből merítettek. Fontos a tudás, sőt nagyon fontos, de ötvözni kellene a diplomásoknál a tudást a gyakorlattal.

    Kereskedelmi szférában vagyok érdekelt, sajnos amikor döntenem kell, kit vegyünk fel, ugyanezek a szindrómák jelentkeznek. Szakirányú suli munkával, vagy magasan képzett, de rutintalan? Csúnyán hangzik, de az élet nagyon kemény és nincs arra idő, hogy próbálgathassuk egymást, vagy rengeteg betanítási időt áldozzunk fel. Amikor állományszervezéssel foglalkozunk, törekedni kell a döntéshozatal legcélszerűbb szakmai irányelveire, ami azt jelenti, hogy a munkaerőnek meg kell felelni rengeteg olyan elvárás és követelménynek ami azt jelenti, hogy Ő egy kész szakember felső fokon és ezt be is bizonyította… Üdvözlettel: Ábrahám Gabriella

  3. Egy szart. Azért veszem fel a szakápolót, mert annak még annyit se kell fizetni és a diplomás képébe röhöghetek, hogy milyen hülye volt, de csak irígylem! Puszi

  4. Kedves Mindenki! Szóhoz sem tudok jutni, hogy ilyen módon beszélnek a diplomás ápolókról! Én 21 éve vagyok ápoló 4 különböző szakvégzettséggel, többek között diplomás ápolói képesítéssel! Lehet mindenkinek végigcsinálni! Én látom a most kijövő okj-s nővéreket! Köszönöm én azt a munkát és kommunikációt! Ha minőségi munka kell, akkor a jó szakember a diplomás ápoló, ha olcsó, hát jó bármilyen kategória! Nagyon sok a különbség! Én végigjártam! És a tananyag? Nyelvvizsga, szakdolgozat, kutatások… lehet gondolkozni!

  5. Kedves Mindenki! Normális országokban diploma nélkül egy fecskendőt sem vehet az ember a kezébe, az OKJ-s szintnek megfelelő végzettséggel rendelkező nővérek / ápolók jól elkülönült, megcsorbított munkaköri leírással rendelkeznek, a diplomás ápoló feladata ezen nővérek elméleti és gyakorlati képzése. Nincs olyan, hogy hát én értek hozzá, vagy majd megtanulom és csinálom, ugyanis erre sohasem lesz lehetőség olyan helyeken, ahol komolyan veszik a minőségi betegellátást. A magyar mentalitás már csak ilyen – valamit csinálni kell, de mindent csak félig, vagy bele sem kezdünk. Az egész otthoni rendszert átjárja a sötétség, a bűz, a kosz, az igénytelenség. Így spórol az állam a befizetett / be nem fizetett TB-járulékon. Gondolom, az OKJ-s után a magadfajta a befizetendő adót / járulékot is megspórolná!

    Kapsz valamit, de nem biztos, hogy túléled. Svájcból látogatóba hazatérve megdöbbenten tapasztaltam, hogy a legjobb barátom nagyapja mosdatlanul-borotválatlanul, felfekvésekkel tokától-bokáig megtűzdelve, nyáktól majdnem teljesen eldugult tracheostómával hörög a sebészeti osztály egyik ágyán. Jártam már Albániában, semmi különbség sincs. Az osztályon a nővérek (OKJ-sok, diplomások egyaránt) hangosan vihogva kávéztak a pihenőszobában.

    Szóval, kedves Gabriella, hiába nyitod ki a pénztárcádat a doktor bácsinak és a nővéreknek, mert ha nem értesz hozzá / nem vagy bennfentes, nyugodtan meg is dögölhetsz. És meg is fogsz! Ami késik, nem múlik, kétfajta ember van: aki már volt kórházban súlyos betegként és aki lesz. Akkor megízlelheted azt, amit úgy hívnak: szakember elvándorlás.

    A magam részéről megdöbbenve olvastam, amit a diplomás ápolókról írtál. Bár már lenne tőkém, hogy hazajöjjek és itt eldolgozgassak egy vállalkozás beindítása mellett, de nem teszem és egyikünk sem teszi. Egyszerűen azért, mert nem érdemlitek meg. A magadfajta ember még a köszönöm szót sem ismeri, ellentétben a külföldiekkel. Igaz, hogy bevándorló az ember, de még ott is sokkal jobban bánnak vele, mint a saját hazájában. Ahogy a svájciak mondják: kulturális különbségek, na!

  6. Drága Gabriella! Az OKJ-s ápolók elméleti tudása, vagyis éppen annak hiánya néha már a beteget veszélyezteti. A diplomások meg azok képébe röhögnek kintről velem együtt, akik itthon verik a tamtamot, amíg mi kényelmesen élünk a kezdő 1,5 milliós fizetésünkből, illetve még többől, amint megcsináljuk az MSc-t is. Nem véletlenül tanul tovább a diplomások 80%-a mesterképzésben a PhD felé. Puszi 🙂

  7. Tisztelt Mindenki! Általános ápoló, majd szakápoló végül diplomás ápoló lettem mindezt munka mellett kórházban végezve egyetlen napot sem pihenve., 20 éve középvezetői pozíciókban, s most menedzserképzésben harmaddiplomaként koptatom a padot, szintén munka mellett. Ma Magyarországon siralmas a helyzet a képzettségi színvonalat empátiát hozzáállást, szemléletet tekintve. Aki jó és képzett szakember mindegy mennyire nagy része már nincs itthon. aki maradt tisztelet a kivételnek az silány és alul-képzett, és sajnos szégyellnivaló. Természetesen vezetői pozíciókért és egyéb előjogokért kapaszkodva, kikönyökölve értékesebb munkatársaikat s mivel nincs más meg is kapják. innen indul a rossz szemlélet, a hiányos útmutatás, az ápolói intelligencia, szakmai tisztelet alázat, szeretet-hivatástudat és fokozhatnám hiánya!

    A vezető ápolói beosztás, státusz nem megpihenés az kiemelt hivatás plusz feladat, tanító oktató példamutató, és nagy felelősséggel járó. Ez egyfajta szolgálat! A diplomás vagy egyéb magasabban kvalifikált ápoló az iskolában kap egyfajta plusz tudást, tapasztalatot és a legfontosabb szemléletmódot ami egész életén át elkíséri. sajnos nem kapunk olyan kiemelt helyet ami megilletne minket! A magyar eü.-ben sajnos bárki lehet ápoló az ágy mellé odaállva, fecskendővel, gyógyszerrel, eszközökkel a kezében-akár 15 évig tanulta, akár gyorstalpalón 1 év alatt sajátította el. A jogrendszeren kellene változtatni, a munkabéreken, a körülményeken. akkor talán mindenki és minden az őt megillető helyre kerülne, s beszélhetnénk minőségibb betegellátásról. Tisztelettel: Gabriella

  8. Kedves Mindenki! Ez a cikk kicsit felháborító, de gondolom, hogy nem egy diplomás végzettségű kollégánk írta! Nekem az egész cikkből az irigység jön le kb. Mivel egy fiatal, friss diplomás jóval többet keres egy 20-30 évet eltöltött szakápolóhoz képest is. A lehetőség mindenki számára adott, el lehet menni tanulni. Ha meg jót nem tudsz mondani, csak szidalmazni, akkor inkább semmit ne mondjál, vagy ne dolgozz egészségügyben! De gondolom máshol meg nem tudnál elhelyezkedni. Itt Magyarországon már nem a minőség kell, hanem a mennyiség! Egy 8 osztályost is felvesznek ugyanúgy dolgozni ápolóként, csakhogy ne legyen hiány, de attól ők még nem leszek szakápolók sem!

    Én most leszek 24 éves és tavaly nyáron végeztem el a a főiskolát az egyetemen. Nappalin végeztem és mellette dolgoztam egy sebészeti osztályon. Azt kijavítanám, hogy egy főiskolát végzettnek elég csak egy alapfokú nyelvvizsga! NINCS ÍGY! Ahhoz hogy a diplomát megkapd, már egy államilag elismert középfokú nyelvvizsga szükséges. Továbbá jól kell teljesítened az írásbeli, gyakorlati, szóbeli államvizsgán, plusz szakdolgozatot kell védened, amit megelőz majdnem 1 éves kutatás! Ahol felméréseket kell végezni, kérdőívet szerkeszteni, bújni a könyveket. De biztos fogalmad sincs arról, hogy mit jelent az, hogy nullhipotézis, Mann-Whitney próba, Kruskal-Wallis teszt, vagy bármi más. Azzal sem értek egyet hogy akár egy orvosi egyetemnek ne lenne “előszobája” az, ha valaki elvégzi a főiskolát. Itt is rengeteget tanulunk, minden félévben van szigorlat. Sebészet, belgyógyászat, gyerekgyógyászat, stb. És a gyakorlatok alkalmával mikor láttuk, hogy pl. egy 4. éves orvostanhallgató azt sem tudta, hogyan kell az EKG-t feltenni színek szerint… hát hagyott maga után némi kívánnivalót, vagy ha pl. a vérnyomásmérő mandzsettát fordítva helyezte fel a karra.

    Ez a cikk csak az irigység, mert gondolom, hogyha lenne diplomája annak a személynek aki megírta ezt a cikket, ez meg sem született volna! Mert a nyugdíj előtti pár évet már vezető beosztásban töltötte volna el, de nem tehette pont mert nincs meg hozzá a megkívánt végzettsége! Azt alátámasztom, hogy aki idősebb és akár x évet lehúzott az eü-ben, tényleg nagy gyakorlattal rendelkezik, viszont azt látom hogy nem képzik magukat, és már az embert is munkadarabnak tekintik, és ki vannak égve. Persze több oldala van a dolognak, hogy nagy fizikai megterhelés, kevés pénzt, stb. de erre a pályára SZÜLETNI KELL! És mi fiatalok mikor bemegyünk (mentünk) gyakorlatra, nem oly segítőkészek és szinte átnéznek rajtunk mert diplomások leszünk. És mi sem éreztettük ezt soha, és nem is kell, mert elvileg kollégák vagyunk. De azért mégis kibújik a szög a zsákból.

    Tanulj, képezd magad, akkor nem fogsz kiégni és a fizetésed és a megbecsültséged is több lesz! És igen van MSc ápoló képzés, ahová én is járok most. És nem értek azzal egyet, hogy az felesleges. Nem az! Mert ezzel a diplomával már lehet tanítani az egyetemen, EGYETEMI TANÁRSEGÉDKÉNT! sőt felvételt nyerhetsz a DOKTORI ISKOLÁBA is! Sőt így lehetsz majd ápolási igazgató is! Szóval nincs lehetetlen, csak tehetetlen, és olyan aki szidja a kollégáit és az egészségügyet! Változást akarsz?? Változtatni? Mindenki belül kezdje el!

  9. Kedves T.E. 24 éves Diplomás Ápolónő! Sajnos magam sem tudom, mit jelent a nullhipotézis, a Mann-Whitney próba és a Kruskal-Wallis teszt, de nem is érdekel. Nem attól jobb ápoló valaki, ha ezekkel tisztában van, hanem ha a gondjaira bízottakat teszi időben tisztába! Jómagam pályaelhagyó vagyok, s már az is maradok. Még a ’70-es évek derekán érettségi után után álltam a betegágy mellé. Előbb a kétéves egészségügyi szakiskolát végeztem el munka mellett, majd a tíz hónapos felnőtt szakápolóit, tehát három évig tanultam egészségügyi ismereteket. Több mint másfél évtizedes ágy melletti munka után a ’90-es évek elején aztán más területre kerültem, diploma nélkül is jól megéltem, de rendszeresen figyeltem az egészségügy történéseit és kamarai tagként számos továbbképzésen részt vettem.

    A kétezres évek derekán vissza akartam térni az egészségügybe, de nem tehettem. Ápolónőként nem alkalmaztak, mert ahhoz az a tíz hónapos OKJ 54 képesítés kellett volna, amit csak 1990 után vezettek be. Nekem ez nincs meg, s nem is akartam elvégezni, mert a korábbi 3 éves iskoláim mellé semmi újat nem tudott volna adni. Akkor meg minek? Hogy eggyel több papírom legyen valamiről? Kórházban csak segédápoló lehettem volna, etethettem, tisztázhattam volna, de a gyógyszerekhez nem nyúlhattam volna.

    Jóval kisebb lett volna a felelősségem és fizetésem, mint ápolóként, de nem az utóbbi riasztott el. Nem tudtam volna elviselni, hogy egy újonnan kitalált és megkövetelt papír hiányában ne tehessem azt, amit korábban tíz évnél is hosszabb ideig rendszeresen megtettem. Szociális otthonban még gondozónő sem lehetnék, mert ott csak ápolói státusz van OKJ 54-gyel, vagy szociális gondozói OKJ 34-es végzettséggel. Akkor meg csak csinálják mások nélkülem! Ma már nem is keresek munkát, 40 éves szolgálattal a hátam mögött nyugdíjba mentem, családom körében élvezem a nyugodt semmit tevést! Remélem azóta már az az ápolónő is nyugdíjas, aki a 2008. április 21-ei Mire jó az ápolói diploma? című írást elkövette! Volt kollégáimat nem ekézem, csak a szépre emlékezem…

  10. Kedves Mindenki! Kár egymás torkának esni! Nyilván a diplomások sz@rul érzik magukat, mert ők 4 évig tanulták az ápolást és betegellátást és hát ők diplomát kaptak (emellett egy halom fölös rizsát is), de a 2+1 éves OKJ-t végzettek sem éppen lötyögős képzésben részesültek, hanem heti háromszori intenzív oktatás és rengeteg klinikai gyakorlat van a hátuk mögött, amelyet az adott iskolák kötelesek megszervezni.

    A modulok és a gyakorlati órák száma szerint ugyanúgy megfelel az OKJ 2 (54 gyakorló ápoló) + 1 (55 ápoló) éves képzése az egyetemi szintnek. Ezt az EU/2005/36/CE törvény szabályozza, az OKJ képzést ugyanúgy elismerik nemzetközileg, mint az egyetemi diplomát, mivel a minimum 3 éves képzés, ugyanazon modulok teljesítése és 4600 óra elméleti és gyakorlati óra ugyanúgy megvan OKJ-n, mint az egyetemen. Még mielőtt valaki a torkomnak ugrana, ezt nemzetközi adatok is alátámasztják: http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regprof/index.cfm?action=regprof&id_regprof=8190&tab=si

    Aki tud angolul, az láthatja, hogy az 1 éves post-secundary education level és a 4 éves general post secundary education megfelel a 2005/36/CE európai törvénynek, amely szabályozza az egészségügyi dolgozók engedélyét. Ezt a General menüpont alatt lehet látni: Recognition under: DIRECTIVE 2005/36/EC Akkor most már világos ugye, miért szeretik annyira a nyugati országokban az OKJ-t végzett ápolókat? Nem minősülnek diplomásnak, így hát nem is kell annyira megfizetni a végzettségüket, mégis el tudják látni a feladatukat! Szép napot mindenkinek 🙂

Visszajelzések

  1. ZETApress » Köszöntötték az ápolókat