ZETApress

hírportál

Légitaxik mentésben

Elektromos légitaxit fejleszt egy magyar startup: a légimentést forradalmasítanák. Együttműködést kötött az AerinX és az Orca. Újabb izgalmas magyar légiipari innováció kopogtat a nemzetközi piacok kapuján – tudatták sajtósaik

Az Orca nevű cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mely a légimentő szervezeteket támogatná egy költséghatékony és zöld, a helikoptereknél olcsóbb, gyorsabb és egyben biztonságosabb megoldással. Az Orca és az AerinX együttműködési megállapodást kötött, melynek keretében a két cég légitaxik high-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.

A nagyvárosi közlekedés világszerte egyre nagyobb kihívásokba ütközik a népesség és a forgalomban lévő személygépjárművek meredeken emelkedő száma miatt. A szinte elviselhetetlen közlekedési dugók és a városi környezetszennyezés visszaszorításának egyik lehetséges megoldása az elektromos légitaxik előretörése. Világszerte számos fejlesztés zajlik jelenleg ezen a területen. Az iparág becsült mérete pedig 2020-ban elérhette a 45 milliárd dollárt, míg szakértői előrejelzések szerint 2027-re a 97 milliárd dollárt is meghaladhatja a globális piac mérete.

A magyar Orca saját fejlesztéssel szállt be a nemzetközi versenybe, a startup cég ún. eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mellyel elsősorban a légimentést kívánják forradalmasítani. Az általuk tervezett légi-jármű ugyanis könnyű, gyors és elektromos-hajtású, azaz nincs károsanyag kibocsátása. Mindennek köszönhetően mind a beszerzése, mind a fenntartása jóval olcsóbb, mint a légimentésben jelenleg elterjedt gázturbinás helikoptereké.

Az eVTOL iparág szakértők szerint hatalmas növekedésnek indul majd a 2030-as évek elejétől. Szakértői becslések szerint Kínában például mintegy tízezer helyből felszállni képes, elektromos repülőgép bevetésére lenne igény a légimentés területén. Abban mindenesetre biztosak vagyunk, hogy a légitaxik a városi mobilitás egyik jelentős pillérét adhatják majd. Ehhez a technológia fejlődése mellett, a kapcsolódó szabályozások kidolgozására is szükség van és mindkettő jó ütemben halad – hívta fel a figyelmet Varga Soma, az ORCA Aerospace társalapító-ügyvezetője.

Az Orca többszörösen díjnyertes eVTOL repülőgép koncepcióját többek között a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) tervezői versenyén és az Airbus Fenntartható Mobilitás Kihívásán is elismerték. A csapat néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretne előrukkolni: első lépésként egy 1:5 méretarányú változatot épít meg és hamarosan tesztel, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását és tesztrepülést hajthassanak végre.

A pécsi csapat által tervezett gép járműkabinjában a pilótán kívül két orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos rotor hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép előrehaladásába is besegítenének. A kéttonnás gép összességében több mint 600 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig közel 100 kilométert tud megtenni akkumulátorának feltöltésével.

Előretör a magyar high-tech innováció a légiiparban

Az Orca alapvető stratégiája, hogy a repülőgépet Magyarországon kifejlesztve, a projektet magyar találmányként és termékként vigye a nemzetközi piacra. A cég célja, hogy a nemzetközi piacon is vonzó munkahelyek teremtése mellet erősítsék a fejlődő magyar repülőgépipart és gazdaságot. Éppen ezért a fejlesztéshez szükséges partneri körüket a kezdetektől fogva úgy alakították, hogy lehetőleg minden olyan képesség, ami ehhez szükséges az ország határain belül maradjon.

Ennek szellemében kötött együttműködési megállapodást az Orca és az AerinX, melynek keretében a két cég a VTOL légijárművek hi-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani. – Hisszük, hogy a légiipar olyan terület, ahol a magyar mérnöki tudás és innovációs képesség világszintű megoldások megalkotására képes. Éppen ezért nagy öröm számunkra, ha olyan hazai céggel működhetünk együtt, melynek hozzánk hasonlóan célja, hogy saját fejlesztésű technológiával jelentős értéket teremtsen és nemzetközi szinten is versenyképes megoldást vigyen piacra. Az AerinX számára a VTOL és az eVTOL iparág fontos, hiszen ezek a jövő meghatározó mobilitási technológiáit jelentik majd, mi pedig szeretnénk karbantartás terén nemzetközi szinten is meghatározó technológiai szereplővé, éllovassá válni a légi közlekedésnek ebben a szegmensében is – fűzte hozzá Kiss Antal Bence, az AerinX társalapító-ügyvezetője.

Mit tud az AerinX?

Az AerinX egy csúcstechnológiát alkalmazó innovatív repülőgép inspekciós rendszer, mellyel lényegesen csökkenthető a légi járművek külső átvizsgálásának ideje. A rendszer a karbantartó mérnökök munkáját segíti, és csökkenti az emberi hiba lehetőségét. A rendszernek köszönhetően a légijármű repülési alkalmasságáról a gép fordulóidején belül döntést lehet hozni. Az AerinX képes precízen lokalizálni és felmérni a felületi sérüléseket, illetve alapvető technikai információkat szolgáltat a sérült területről.

Szóljon hozzá!