ZETApress

hírportál

Mozgás = Ablak a világra

A Bethesda Gyermekkórház a Móra Könyvkiadóval együttműködésben egy olyan kötettel jelentkezik, ami hiteles és kézzelfogható segítséget nyújt a szülőknek abban, hogy mozgásfejlesztéssel hogyan alapozható meg a gyermek fejlődése vagy akár a jó iskolai előmenetele – tudatta Nagy Ákos, VMkomm.

Az Ünnepi Könyvhetet megelőző hónapban összesen 255 új könyv jelent meg magyar szerzőktől, melyek közel 40 százaléka gyermekkönyv volt. E kötetek között vannak egészen különleges és egyedi könyvek is, mint például a Móra Könyvkiadó és a Bethesda Gyermekkórház legújabb közös könyve: a MocorGO.

A kötet, méltóan a Bethesda könyves hagyományaihoz ismét több mint egyszerű olvasnivaló. A három szerző: Németh Zsófia mozgásfejlesztő, alapozó terapeuta, Sipos Zsanett gyógytornász és Szegleti Gabriella klinikai szakpszichológus, neuropszichológus tollából prevenciós jellegű, 0-12 évesek mozgásfejlődéséről és fejlesztésről szóló átfogó kézikönyv született MocorGO – Hogyan segítsük gyermekünk pszichomotoros fejlődését játékosan? címmel.

A Bethesda Gyermekkórház munkatársai egyre több tudatos szülővel találkoznak, akik szeretnének hiteles információhoz jutni és megfelelően segíteni gyermekük pszichomotors fejlődését (pszichomotoros fejlődés = a mozgás, a gondolkodási funkciók, a beszéd, valamint a figyelem minőségének összessége), illetve nagyobb hangsúlyt helyeznének a mozgásra, a rendszeres sportra, illetve okosító tornával kívánják megalapozni gyermekük jó iskolai előmenetelét.

Bár már több hasonló kiadvány is napvilágot látott, nem található közöttük olyan, amely 0-12 éves kor közötti életkorra vonatkozóan:

azt mozgásfejlődési szempontból a legfontosabb időszakokra lebontva,
szakmai háttérrel alátámasztva,
közben a feladatok otthoni, gyakorlati megvalósításra koncentrálva,
olvasmányosan, közérthetően és játékosan mutatja meg, mit és hogyan (vagy mit és hogy nem) érdemes a szülőknek figyelnie.

Az adott korra jellemző természetes fejlődési lépések ismertetése mellett felsorolja a figyelmeztető jeleket is, tanácsokat ad, és konkrét segítséget nyújt abban, hogyan válhat a mozgásfejlesztés az otthoni mindennapok gyakorlatává.

A szerzők kitérnek az ajánlott sportokra, az iskolaérettség feltételeire, az otthon végzendő feladatok eredményességi kritériumaira, és felsorolják nem csak a különböző mozgásterápiákat, hanem az otthoni gyakorláshoz használható eszközöket is.

A könyvben QR-kóddal elérhető videók is találhatóak, a mellékletében pedig mondókák és motivációs mesék. Mindezt színes fotókkal, gyermekrajzokkal és vicces szörnyfigurákkal díszítve, hogy a gyermekeknek is kedve legyen kézbe venni.

A szerzők több mint egy évtizede foglalkoznak mozgásfejlesztéssel, és mindhárman vallják, hogy a mozgás (és a zene) ablakot nyit a világra, hiszen az számos olyan tapasztalás és élmény forrása, amely elengedhetetlen az idegrendszer fejlődéséhez és további megfelelő működéséhez.

Az ellátórendszer is folyamatosan fejlődik, komplexebben vizsgáljuk a gyermekek pszichomotoros fejlődését és azt, hogy a mozgásfejlődésben megjelenő eltérések milyen problémákat, képesség- és rész-képességzavarokat okozhatnak a későbbiek során – ezért is növekszik ezeknek a gyerekeknek a száma. Akkor igazán hatékony a mozgásfejlesztés, ha be tud épülni a család heti rendjébe. Legalább heti 3-4 alkalommal 30-60 perc aktív gyakorlásra rá tudjuk venni a gyermekünket – írja a kiadvány.

Ehhez a gyermek motiválása is szükséges, hiszen a feladatok sokszor fárasztóak, esetleg még nehezek is a gyermek számára. A szerzők hangsúlyozzák: otthon is nagyon fontos, hogy az elvégzendő gyakorlatokat a gyermekek ne kötelező feladatként éljék meg, hanem játékként. Ehhez pedig arra van szükség, hogy a szülő be tudjon kerülni gyermeke varázslatos világába, és képzeletbeli történetekkel kísérje a mozgásos feladatot. Ebben segítenek a könyv végi mellékletben található mondókák és motivációs mesék. Fontos még a megfelelő jutalmazás is, ezért került bele a könyvbe egy jutalomtábla is.

A különböző mozgásformák felsorolása mellett a könyv külön megemlíti a relaxációt, a lazítást. Az erről szóló fejezet így kezdődik: érdemes időben, már óvodás korban elkezdeni megismertetni a gyermekeket a relaxációval. Jó lenne, ha minél többen tudatosítanák, hogy a torna, a mozgás része a bemelegítés és a nyújtás is, mindegyik elengedhetetlenül fontos az izmok és az idegrendszer számára.

Szóljon hozzá!