ZETApress

hírportál

Trükkös bemutatók

TermékbemutatóA GVH megosztotta velünk termékbemutatókkal kapcsolatos tapasztalatait. Nem csökken a piaci jelzések száma a termékbemutatókkal összefüggésben ? tudatta Dr. Basa Andrea sajtószóvivő.

Továbbra is számos panasz érkezett mind a Gazdasági Versenyhivatalhoz, mind az általa megbízott, vele együttműködésben dolgozó Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodák (Irodahálózat) Debrecenben, Egerben, Szegeden, Pécsett és Győrött működő ügyfélszolgálataira az elmúlt időszakban. Így a GVH ismételten felhívja a fogyasztók figyelmét a termékbemutatók veszélyeire. A GVH több versenyfelügyeleti eljárásban is vizsgálta a termékbemutatókon tevékenykedő vállalkozások gyakorlatát, és állapított meg jogsértést elsősorban e termékbemutatók keretében is elhangzott tájékoztatások tartalma, valamint a tisztességtelen felépítésük miatt, illetve sújtotta bírsággal az e magatartásokat tanúsító vállalkozásokat.

A GVH joggyakorlatában leggyakrabban üdülési jogok, orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt e termékbemutatók, illetve az értékesítések tárgya. A GVH-hoz és az Irodahálózathoz beérkező panaszokból, valamint a fogyasztók által az Irodahálózat országos roadshow-ján elmondottakból kiderült, hogy visszásságok tapasztalhatók különböző matracok, alvásszettek, edénykészletek és légtisztító készülékek népszerűsítésével összefüggésben. Az ajánlatok elsődleges címzettjei a nyugdíjasok vagy olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések. Gyakran fordul elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő.

A GVH az ilyen gyakorlatból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza a fogyasztók tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy mindenki gondolja végig higgadtan, hogy valóban szeretne-e a kedvező árú termékek és csábító ajándékok ígéretével hirdetett, egészségi állapotfelméréssel egybekötött rendezvényeken részt venni, s adott esetben ?besétálni? egy nem tervezett vásárlásba; tájékozódjon a termékről és a szervezőkről; a vásárlást megelőzően nézzen utána, hogy nem éri-e meg máshol megvásárolni a termékbemutatón is forgalmazott terméket; fontolja meg, hogy tényleg szüksége van-e a termékre vagy szolgáltatásra; mérlegelje, hogy valóban fel kíván-e venni áruhitelt a termék megvásárlásához ? a részletre történő vásárlás lehetőségét nem feltétlenül az eladó nyújtja, az eladók hitelt is közvetítenek.

Gondoljon a hitelfelvétellel járó, akár több évig tartó terhekre; mielőtt a vásárlás mellett döntene, győződjön meg arról, hogy rendelkezik-e a termék a róla hirdetett egészségre gyakorolt hatásokkal, kérje el a termék dokumentációját, hatósági tanúsítványait, tájékozódjon a termék vagy a terápiás módszer mellékhatásairól, illetve arról, hogy más, szintén fennálló egészségügyi problémája esetén alkalmazható-e; vegye figyelembe, hogy a szerződést nem feltétlenül kell aláírnia, ha nem kívánja igénybe venni az ajánlatot, azt megköszönve távozhat a rendezvény helyszínéről; ha a termék megvásárlását követően meggondolta magát, éljen a 14 napos elállási jogával (az elállási jog csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót). A termékbemutatók veszélyeiről további részletek idekattintva olvashatók.

Szóljon hozzá!