ZETApress

hírportál

Bűnhődik a Update

Megtévesztő Update hirdetések miatt bírságolt a GVH. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértést állapított meg a Foodorgany Kft. (Foodorgany) Update termékeinek reklámozásával kapcsolatban. A jogsértés elkövetéséért 15 millió forint bírságot szabott ki a GVH ? tudatta Dr. Basa Andrea sajtószóvivő.

A Foodorgany 2011 augusztusa és 2013 áprilisa között a Update termékeivel kapcsolatban intenzív reklámkampányt folytatott: reklámfilmekkel, sajtóhirdetésekkel, szórólapokkal, kültéri és vásárláshelyi reklámanyagokon, valamint az interneten népszerűsítette az élelmiszerként forgalomba hozható Update termékeket. A vizsgált állítások négy csoportba sorolhatóak: betegség megelőzésére, gyógyítására, kezelésére vonatkozó állítások, például Cukorbetegek is élvezhetik nem csak az ízét, hanem a kedvező hatását is: lassú vércukor emelkedés, egészségre vonatkozó állítások, például a Update termékek az egészség megőrzésében segítenek, a termékek összetételére vonatkozó állítások, például Nem 30%-kal, hanem 50%-kal csökkentett szénhidráttartalmú! Piacelsőségi állítások, például Ráadásul az egész világon csak a Update pékáruk rendelkeznek fogyáshoz, diabéteszhez elismert klinikai vizsgálattal.

A GVH döntésében megállapította, hogy a Foodorgany a vizsgált négy szempontból jogsértő magatartás folytatott: jogsértően tulajdonított a Update termékeknek betegséget megelőző, illetőleg azt kezelő hatást, valótlan egészségre vonatkozó állításokat tett a Update termékekkel kapcsolatban, valótlan állításokat tett a Update termékek összetételével összefüggésben és valótlan piacelsőségi állításokat tett. A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációk iránt, a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék.

Enyhítő körülményként értékelte többek között, hogy a Foodorgany módosította a reklámjait, bevonta az egyes szórólapjait, átvizsgálta a csomagolóanyagait, ezek ellenőrzésére szakértőt alkalmazott, felhívta a franchise partnerek figyelmét a jogsértéstől való tartózkodásra, ismertetve az egyes jogkövetkezményeket, honlapján feltüntette az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) oldalát, ami a fogyasztók tájékoztatását szolgálja, személyes konzultációt folyatott velük a jogszabálykövetés, helyes kommunikáció, termékbesorolás érdekében, és a Bizottsági engedélyezés menetéről, az engedélyeztetési eljárás megindítása érdekében.

A GVH hangsúlyozza, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint: gyógyhatás nem tulajdonítható a termékeknek (e tekintetben mindegy, hogy a vállalkozás igazolja-e az állításait vagy sem), egészségre vonatkozó hatásról állítás megfogalmazása csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően megengedett, igazolva az ágazati szabályoknak való megfelelést. Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/34/2013.

Szóljon hozzá!