ZETApress

hírportál

Összefogás a kerékpárosokért

A kerékpárosok közlekedés-biztonságának javítása érdekében április 4-26. között fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség ? tudtuk meg a délelőtti sajtótájékoztatón az ORFK Teve utcai Székházában.

Napjainkban a kerékpáros közlekedés Európában és Magyarországon egyaránt a figyelem középpontjába került. Ennek oka, hogy a kerékpárosok ? mint a közúti közlekedés egyik legvédtelenebb résztvevői ? aránya az összes közlekedési baleseten belül magas. Ezen balesetekre jellemző, hogy szinte minden esetben személyi sérüléssel járnak, s igen gyakran súlyos, ül. tragikus kimenetellel végződnek.

A rendelkezésre álló statisztikai adatok szerint 2010-ben 16 307 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset következett be, melyből 3522 ?kerékpáros baleset” volt. Ezen balesetek 52 %-át (1832) kerékpárosok okozták.

Az elmúlt évben végrehajtott ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal, és sajnos egyre gyakoribbak az olyan esetek is, amikor szándékosan hagyják figyelmen kívül a közúti jelzéseket (pl. tilos jelzésen haladnak át).

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) értelmében a kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani, és a kerékpárt hajtó személynek ? lakott területen kívül ? fényvisszaverő mellényt kell viselnie. Amennyiben a kerékpárt toló személy (gyalogos) lakott területen kívül az úttesten, leállósávon, útpadkán tartózkodik, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet 116. § (1) bekezdésében foglaltak ellenőrzése és annak betartatása a Rendőrség feladata. A fenti rendeletben felsorolt kötelező tartozékokat ?attól függetlenül, hogy milyen időjárási körülmények között, mely napszakban, illetve milyen útszakaszon közlekedik a kerékpáros – a járműre fel kell szerelni.

A kerékpár kötelező felszerelései a 6/1990. KOHEM rendelet alapján: könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezés; két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat; hangjelző berendezés, amely csak csengő lehet; egy darab előre fehér, vagy kadmium-sárga fényt adó lámpa; egy darab hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpa; hátul egy, vagy két (nem háromszög alakú) piros színű fényvisszaverő prizma; legalább az első keréken minimum 1 db borostyán-sárga színű prizma, mindkét oldalán fényvisszaverővel.

A kerékpárosokat érintő közlekedési balesetek bekövetkezésének másodlagos oka, gyakran a kerékpárt ittas állapotban vezető (hajtó) személy felelőtlen magatartása. Az ittas állapotban okozott személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek 26 %-át ittas kerékpárosok okozzák. Ezért szükséges, hogy a nem gépi meghajtású járművek vezetőit, így különösen a szabálytalanul közlekedő kerékpárosokat a rendőrség folyamatosan és célirányosan ellenőrizze, és az elkövetett jogsértő cselekményt ? annak baleseti kockázatának megfelelően ? differenciáltan és következetesen szankcionálja.

Tekintettel a fentiekre a kerékpárosok által okozott, illetve elszenvedett balesetek megelőzése érdekében április 4-26. között országos fokozott közúti ellenőrzést tart a Rendőrség. A fokozott közúti ellenőrzés célja: a magyar közutak közlekedésbiztonságának javítása, valamint annak elérése, hogy a közúti közlekedési balesetek száma, súlyossági foka, valamint a meghalt és megsérült személyek száma tovább csökkenjen.

A fokozott közúti ellenőrzés alkalmával elsősorban a kerékpárosokkal kapcsolatos közúti közlekedési szabályoknak kell érvényt szerezni, azonban ennek során nem hagyhatók figyelmen kívül a gépjárművezetők által elkövetett jogsértések sem.

A közlekedési szabályokat megszegő személyekkel szemben a Rendőrség ? különös figyelemmel a 2010. január l-jén hatályba lépett KRESZ módosításra ? minden esetben határozottan fel fog lépni. Az akció során kiemelt figyelmet fordítunk a kerékpárosok közúti közlekedésére vonatkozó általános közlekedési szabályok betartására; a kerékpárosok éjszakai és korlátozott látási viszonyok közötti láthatóságára; valamint a kerékpár kötelező tartozékainak meglétére; továbbá a kerékpárt ittas állapotban hajtó személyek forgalomból történő kiszűrésére és szankcionálása. További hasznos információk honlapjukon találhatók.

Kíváncsi voltam, vajon az ittas kerékpárosokat hogyan szankcionálják? Eltilthatja-e őket a bíróság a járművezetéstől, mely egy villamosvezető, vagy egy taxisofőr esetén áttételesen a foglalkozástól való eltiltást így munkahelye elvesztését is eredményezi. Óberling József rendőrezredes úr elmondta, hogy önmagában az ittas kerékpározás csak szabálysértés, így maximum harmincezer forint pénzbírsággal sújtható.

Más a helyzet, mondta el az ezredes, ha az ittas kerékpáros balesetet is okoz. Ez már bűncselekmény, melyet a bíróság tárgyal, s ezért már szabadságvesztés főbüntetés is kiszabható. A börtönben viszont ? s ezt már csak én teszem hozzá ? nem szoktak a rabok villamost, vagy taxit vezetni.

Az ORFK képviselőjén kívül a Magyar Kerékpáros-klub is jelen volt. László János elnök a kerékpáros közlekedés terjedésének fontosságáról beszélt és ismertette a biztonságos kerékpáros közlekedés érdekében meghatározott közös üzeneteket.

Közös üzenetek

Legyünk partnerek, működjünk együtt! A közlekedés nem harc. A közlekedők akár gyalogosan, kerékpárral, akár más járművet használva közlekednek, egymás partnerei. Közös érdekük és feladatuk, hogy egymást kölcsönösen segítsék, egymás közlekedését ne veszélyeztessék, indokolatlanul ne akadályozzák vagy nehezítsék.

Fontos és hasznos, hogy egyre többen kerékpárral közlekednek. Azért, mert a közlekedők így jobban figyelnek a kerékpárral közlekedőkre, ezáltal csökken a súlyos kerékpáros balesetek száma. Az utóbbi 4 évben Budapesten megduplázódott a hétköznapi kerékpáros forgalom, azonban a súlyos kerékpáros balesetek száma nem nőtt.

Ne feledd, a kerékpár is jármű! A kerékpár vezetője a közlekedés egyenrangú résztvevője. Jogait és kötelezettségeit a KRESZ szabályozza. Védd a sérülékeny közlekedőket! Minden közlekedőnek a sérülékenyebb partner védelmének elvét kell követnie. Az autóval közlekedőnek fokozottan óvnia kell a nála sérülékenyebb kerékpárost és gyalogost. A kerékpárral közlekedőnek, pedig a nála sérülékenyebb gyalogosokra kell fokozottan odafigyelnie.

A járda a gyalogosoké! A kerékpárral közlekedő csak vendég a járdán, ott a gyalogosan közlekedőket nem veszélyeztetve közlekedhet, de csak akkor, ha más biztonságosabb lehetőség nem biztosított az adott útszakaszon.

Egyirányú utcákban szabályosan közlekedj! A kerékpáros csak a behajtást engedélyező táblával jelölt egyirányú utcába hajthat be a menetiránnyal ellenkező irányba. Ezekben az utcákban azonban minden közlekedőnek fokozott óvatossággal és körültekintéssel kell közlekednie!

Látszódj, hogy lássanak! A lámpa nem divat és nem is ciki. A lámpák, fényvisszaverők, prizmák és a fényvisszaverő felületekkel ellátott ruházat a kerékpárral közlekedők biztonságát szolgálják. A többi közlekedő jobban látja és hamarabb észreveszi a kerékpárral közlekedőt, ami az együtt közlekedés biztonságát növeli. Tájékozódj! Ha bizonytalan vagy a kerékpározással kapcsolatos kérdésekben a Magyar Kerékpáros-klub weboldalán és letölthető tájékoztató kiadványaiból!

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Félidőben a tavaszi Bam! | ZETApress

Szóljon hozzá!