ZETApress

hírportál

Jó-e a kézfertőtlenítő?

Versenyhatósági eljárás indult az ÉkszerTV kézfertőtlenítőt is értékesítő műsora miatt. A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárása az ÉkszerTV című műsort készítő Emporia Style Kft-vel, valamint az azt közzétevő ATV Zrt-vel szemben indult a COVID-19 vírusjárvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékek értékesítési módszerei miatt.

A Gazdasági Versenyhivatal számos jelzés alapján észlelte, hogy az ATV országos médiaszolgáltatást végző televízió-csatornán sugárzott Ékszer TV című műsorban a COVID-19 vírusjárvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékek (például kézfertőtlenítő) esetében

a feltüntetett eredeti árat az eljárás alá vont Emporia valószínűsíthetően a műsor sugárzását megelőzően, illetve azt követően nem alkalmazta, holott a kereskedelmi kommunikáció vizuális megjelenítése, illetve a műsorvezetők által alkalmazott narratíva is ezt a látszatot kelti;

azt a benyomást kelti, hogy a kínált termékek csak korlátozott ideig és folyamatosan csökkenő készletben állnak rendelkezésre a kedvezményesnek minősített áron, ezzel a fogyasztókat azonnali döntéshozatalra készteti, megfosztva őket a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól, különös tekintettel a jelenlegi járványügyi helyzetre.

A GVH eljárásában azt is vizsgálja, hogy az ATV Zrt. a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt-e el, amikor úgy biztosította az ÉkszerTV című műsor megjelenését, hogy valószínűsíthetően tudatában volt annak, hogy a műsorban megjelenő kereskedelmi kommunikáció – annak tartalma és vizuális megjelenítése révén is – alkalmas lehet a fogyasztói magatartás torzítására.

Valószínűsíthető, hogy a fenti magatartásokkal a két vállalkozás megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény egyes rendelkezéseit – tudatta a GVH Sajtó.

Az eljárás alá vontak kereskedelmi kommunikációs gyakorlatai valószínűsíthetően széles fogyasztói körhöz jutnak el, különös tekintettel az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) által pandémiaként azonosított vírusos járvány következtében a vizsgált kereskedelmi kommunikációkkal népszerűsített, továbbá ahhoz hasonló termékek iránt megnövekedett fogyasztói érdeklődésre, valamint a fogyasztók nagyarányú otthon-tartózkodásával valószínűsíthetően együtt járó, növekvő mértékű televízió-nézésre is tekintettel.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/14/2020.

Szóljon hozzá!