ZETApress

hírportál

Pótjegyet a honatyáknak!

InterCityGyorsvonati pótjegyet kell váltaniuk az országgyűlési képviselőknek is. A miniszterelnöki utasításnak megfelelően nem mentesülnek a vasúti felár megfizetése alól az Európai parlamenti képviselők sem. Ma az NFM a MÁV-START Zrt. kapcsolódó üzletpolitikai kedvezményének azonnali hatályú megszüntetését kezdeményezte.

A MÁV-START Zrt. saját üzletszabályzata alapján üzletpolitikai kedvezményként biztosított éves bérletet az országgyűlési és európai parlamenti képviselők részére. A névre szóló, fényképes bérlet ára bruttó 190 ezer forint, azzal csak jogos tulajdonosa utazhat a képviselői igazolvány felmutatásával, kizárólag a lakhelye és Budapest között. A képviselőket ez az éves bérlet jogosította volna fel a gyorsvonati pótjegy nélküli utazásra is egy adott viszonylaton.

A miniszterelnöki rendelkezés nyomán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az üzletpolitikai konstrukció azonnali hatályú megszüntetését kezdeményezte a személyszállító vasúttársaságnál. A MÁV-START Zrt. a továbbiakban nem ad ki kedvezményes éves bérletet az országgyűlési és európai parlamenti képviselők számára. A korábban forgalomba hozott bérletek ? tavaly hat darabot adtak el ? érvényességi idejük lejártáig használhatók.

A közlekedők többféle módon mentesülhetnek a gyorsvonati pótjegy megváltása alól. A MÁV-START Zrt. bérletével, vagy START Klub kártyával rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük. A rendszeresen munka vagy iskolába vonatozókat így a pótjegyes járatok körének kiterjesztése nem érinti ? adta hírül az NFM Kommunikációs Főosztály.

Mi már csak azt nem értjük, mitől lesz attól jobb az átlagutasnak, ha a honatyák is fizetnek? Persze a Dögöljön meg a szomszéd tehene is! ? szemlélet alapján néhányan bizonyára sajnálták a kedvezményt a 386-nál jóval kevesebb országgyűlési és a 22 Európai parlamenti képviselőtől, hiszen ez a kedvezmény csak vidékiekre vonatkozott. Mivel a miniszterelnök is fővárosi lakos ? s amúgy sem utazik sosem vonaton ? így őt sem érintette. A kormányfő tehát nem saját kárára intézkedett. Könnyű más karjával verni a csalánt! ? vallja ennél egy kicsit drasztikusabban a népi bölcselet.

Gyorsvonati pótjegyek a rendszerváltoztatás előtt is voltak, s akkor is kilométer arányosan kellett megfizetni. Úgy emlékszem, 50 kilométerenként emelkedtek az árak, a pótjegyekre viszont az egyéb kedvezmények is érvényesek voltak. A közalkalmazottak, a nyugdíjasok és a 10 (vagy 14?) éven aluli gyermekek a félárú jegyük mellé félárút, a 90%-os kedvezményre jogosultak 10%-os pótjegyet válthattak a menetjegyük mellé. A MÁV dolgozók és szabadjegyes családtagjaik pótjegy nélkül utazhattak, míg a mostani pótjegyeket mindenkinek teljes áron kell majd megváltani.

A pótjegyek megszüntetését akkor azzal indokolták, hogy a nagy távolságokat megállás nélkül megtevő gyorsvonatok jóval gazdaságosabbak a személyvonatoknál, mert ez utóbbiak a folytonos megállás-indulás miatt sokkal energiaigényesebbek. Ekkor indultak el az InterCity vonatok is, melyeknél már mindenkinek teljes árú helyjegyet kellett váltani, amit a megnövelt komfortfokozattal magyaráztak. Több vonalon napi néhány személyvonat mellett szinte csak ilyenek közlekedtek, így választási lehetőségünk alig volt. Szerencsére ezt pár év után megszüntették, s az IC-ken is járnak felár nélküli, komfortmentes kocsik. Mivel a gyorsvonatokon is a személyvonatokéhoz hasonló komfortfokozatú kocsik közlekednek, a pótjegyekkel burkolt áremelést hajt végre a MÁV!

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Gyorsvonaton bérlettel | ZETApress

Szóljon hozzá!