ZETApress

hírportál

Újabb minőségi fejlődés az elővárosi személyszállításban

A hazai hatósági engedélyezési eljárásokat követően Magyarországon is forgalomba állhatnak a korszerű, magas szolgáltatási színvonalat biztosító Bombardier Talent villamos motorvonatok. Három motorvonat immár teljesítette a normál futópróbát, vagyis ötezer kilométert tettek meg a hazai pályán. A hatóság az eredmények kiértékelése után utasforgalmi próbaüzemre adott engedélyt, így február 22-től, a Budapest Déli pályaudvar ? Tatabánya ? Oroszlány közötti elővárosi forgalomban menetrend szerinti személyvonatokként közlekedik három Talent motorvonat. A további hét jármű a normál futópróbáját végzi, s folyamatosan állnak forgalomba, adta hírül a MÁV ZRt. Kommunikációs Igazgatóság.

Jelenleg három motorvonat kapott a Vasúti Hatóságtól úgynevezett utasokkal elfoglalt próbaüzemi engedélyt. Várhatóan március elején újabb három vonat is megkapja az engedélyt, így rövidesen további négy Talent vonat is az utazóközönség rendelkezésére állhat. A Talent villamos motorvonatok olyan műszaki kialakításúak, hogy azok akár szólóban, akár három egység összekapcsolásával is közlekedhetnek, az utasforgalmi igényekhez igazodóan.

Forgalomba állnak a Talent villamos motorvonatok

Amint az ismeretes, a vasúttársaság az irányító testületek és a tulajdonos felhatalmazása alapján, a közbeszerzési törvény rendelkezéseinek megfelelően 2006. február 17-én indította el a hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárást a motorvonatok beszerzésére. A MÁV ZRt. és a Bombardier 2006. március 21-én írta alá a tíz Talent típusú motorvonat szállításáról szóló szerződést, amelynek beszerzési költsége 44 millió euró. A motorvonatok beszerzéséhez szükséges forrás már biztosított. Az ajánlattevők ? hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében ? kötelező érvényű ajánlatukat 2006. március 13-án adták be. Az ezt követő ártárgyaláson az OTP Bank adta a legkedvezőbb ajánlatot. Ezek figyelembe vételével a vasúttársaság az OTP Bankkal kötötte meg a hitelszerződést.

A Bombardier Talent motorvonatok alapvető szolgáltatásai

A 140 km/h sebességre alkalmas, alacsonypadlós utasterű, esztétikus és légkondicionált vonat kényelmes, elővárosi forgalomra kifejlesztett ülésekkel (190 fix, 9 lehajtható ülés) vannak felszerelve. A szerelvényben többcélú teret is kialakítottak, így az kerékpár, gyermekkocsi szállítására is alkalmas, és mozgáskorlátozottak által is használható, zártrendszerű WC-vel rendelkezik. Az utasokat korszerű GPS vezérlésű berendezés tájékoztatja. A rongálások megelőzésére és az utas-biztonság érdekében utastéri videó megfigyelő rendszert is felszereltek.

A mozdonyvezető munkáját segíti a videós külső megfigyelő rendszer, mely a szerelvény teljes áttekintését biztosítja. A beszálló ajtóknál vészhívó berendezés van, veszély esetén az utasok kapcsolatba léphetnek a mozdonyvezetővel

A MÁV elővárosi vonalainak fejlesztése

A budapesti elővárosi közlekedés mintegy 15 ezer négyzetkilométeres körzetében közel 3,5 millió ember él. A MÁV kiemelt célja ezért az elővárosi közlekedés fejlesztése. Az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése, a szolgáltatási színvonal emelése és az elővárosi vonalakon közlekedő vonatok menetidejének csökkentése érdekében a vasúttársaság folyamatosan korszerűsíti járműparkját és az elővárosi vonalak infrastruktúráját. A folyamatos pályafejlesztések eredményeként a vecsési és az újszászi vonalakon már jelentősen csökkent a menetidő. A munkálatok a Bombardier Talent és a Stadler FLIRT motorvonatok leendő útvonalain jelenleg is folynak, és 2007-ben újabb jelentős pályarekonstrukciós munkák kezdődnek meg.

Szóljon hozzá!