Évente mintegy 1300 haláleset a közutakon
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter december 12-én ismertette a KRESZ tervezett módosításait, melyekről akkor mi is beszámoltunk. Magyarországon évek óta átlagosan 1300 ember veszti életét közúti balesetben. Sajnos nem javul a helyzet a könnyebb vagy súlyos sérülések esetében sem. Különösen sokkoló az a tény, hogy sok esetben gyermekek is áldozataivá válnak e baleseteknek. Közel 68 százalékuk gépjárműben utasként, több mint 23 százalékuk gyalogosként és majd 9 százalékuk kerékpárosként veszti életét.
A fenti számok mindenképp indokolttá teszik a KRESZ módosítását, amelyen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériummal közösen dolgozik.
Tervezett módosítások többek között:
- lakott területen kívül az úttesten közlekedő vagy az úttesten tartózkodó gyalogosok számára ? éjszaka és rossz látási viszonyok mellett – kötelezővé válik a fényvisszaverő mellény használata;
- éjszaka és rossz látási viszonyok mellett lakott területen kívül kerékpárral közlekedők részére szintén kötelezővé válik a fényvisszaverő mellény használata;
- járműveken minden gyermeket külön ülőhelyen kell elhelyezni, illetve kötelezővé kell tenni biztonsági gyermekülésben történő elhelyezésüket;
- a lakott területen kívüli forgalomban közlekedő autóbuszokban kötelezővé kell tenni az ülésekhez beszerelt biztonsági övek használatát,
- a csoportos gyermekszállítást végző iskolabuszok külső megjelölését, az ülésekhez biztonsági öv beszerelését és a biztonsági gyermekülés használatát kötelezővé kell tenni.
A gazdasági tárca a honlapján a tervezett módosításokról szavazási lehetőséget biztosít a nagyközönség számára. A GKM nyitólapján heti rendszerességgel jelennek meg a KRESZ módosítandó pontjai, amelyekről voksolva fejezheti ki egyetértését vagy egyet nem értését az állampolgár. A tárca honlapját hetente átlagosan több mint kétszázezer érdeklődő keresi fel, s közülük sokan szavazással is kinyilvánítják véleményüket.
A GKM honlapján (az első, nyitó oldal jobb sarkában) jelenleg a következő kérdésre lehet válaszolni: Egyetért-e azzal, hogy a lakott területen kívüli forgalomban közlekedő autóbuszokban kötelezővé legyen a biztonsági övek használata?
Az első kérdésre ? amely felvetette, hogy lakott területen kívül, éjszaka és rossz látási viszonyok mellett az úttesten közlekedő vagy az úttesten tartózkodó gyalogosok és kerékpárosok számára kötelező legyen-e a fényvisszaverő mellény használata ? a válaszadók 56 százaléka igennel voksolt.
Az összes szavazat száma: 12800 volt.
A második kérdés: Egyetért-e azzal, hogy minden gyermek külön ülőhelyen, illetve minden 14. életévét még be nem töltött és 135 cm-nél alacsonyabb gyermek gyermekülésben utazzon?
A szavazók 45%-a igennel 55% nemmel voksolt. A szavazatok száma: 1603.
A harmadik kérdésre – Egyetért-e azzal, hogy a lakott területek védelme érdekében ? a folyamatosan növekvő kamionforgalom miatt ? a nehéz teherjárművek forgalmát jelzőtáblák korlátozzák, adott esetben a lakott terület egészén? ? január 5. délig ? a szavazás lezárásáig – 1920 szavazat érkezett. A válaszadók 92%-a igennel 8%-a nemmel voksolt.
A negyedik kérdés január 5-én került fel a honlapra : Egyetetért-e azzal, hogy a csoportos gyermekszállítást végző iskolabuszok esetében kötelező legyen a buszok külső megjelölése, a biztonsági övek beszerelése és a biztonsági gyermekülések használata?. Január 12-éig, a szavazás lezárásáig 1094 szavazat érkezett erre a kérdésre. A szavazás eredménye: 81% igen, 19% nem.
Az ötödik, egyben utolsó kérdés : Egyetért-e azzal, hogy a lakott területen kívüli forgalomban közlekedő autóbuszokban kötelezővé legyen a biztonsági övek használata? Erre péntekig lehetett szavazni. Hétfő estig erre jóval több, mint ötszáz szavazó formált véleményt, s küldte el a honlapon erre lehetőséget adó felületre. A csekély többség igennel voksolt.