ZETApress

hírportál

Sárga busz a habokban

RiverRide a habokbanAz elmúlt őszi hónapokban többen hívták a tűzoltókat, rendőrséget: egy sárga busz úszik a Dunán, ráadásul emberek is ülnek rajta. A járókelők nem tévedtek, de nem katasztrófát, hanem Budapest legújabb nevezetességét ? s egyben az egyik legérdekesebb TÜV tanúsítást ? látták.

A busz, vagy ha jobban tetszik hajó elkészítése igazi nemzetközi koprodukció: a közúti közlekedéshez használt alkatrészeket, az alvázat és a motort az olasz IVECO gyártotta, a hajótestet egy angol cég tervezte, a vízsugár hajtómű szintén olasz, CASTOLDI gyártmányú, míg a felépítmény Kínából érkezett Máltára (Valettába), ahol az egészet összeszerelték. Az első kétéltű jármű, a RiverRide járat, az öreg kontinensen elsőként egyszerre városnéző busz és hajó is ? tudtuk meg Lindenberger Tamástól.

A kétéltű városnéző busz ötlete nem új ? Angliában több helyen is közlekednek ilyen, még a II. Világháborúból megmaradt ?eszközök? ?, azonban a Budapesten közlekedő buszból eddig összesen öt darabot gyártottak, és ez az egyetlen, amelyik Európában forgalomba került. A magyarországi közlekedési engedélyek megszerzése a gyártáshoz hasonló bonyolult folyamat volt, a járműnek mind a közúti, mind, pedig a vízi közlekedés feltételeinek meg kellett felelnie. Ide értendő az is, hogy a buszvezetőnek például rendelkeznie kell D-kategóriás jogosítvánnyal és hajókapitányi vizsgával is. A járművet felkészítették az EU-s minőségi előírások teljesítéséhez. A kétéltűt környezetet kímélő EURO-5-ös motor hajtja.

A jármű műszaki megfelelőségét, beleértve a biztonságot is, közúti jármű tekintetében a TÜV Rheinland Magyarországi Csoport ellenőrizte, a Jáfi-Autókut Mérnöki Kft. közreműködésével. Ez a gyártó által rendelkezésre bocsátott bizonylatok felülvizsgálata mellett konkrét vizsgálatok végrehajtását is jelentette, melyek eredményekén módosítások végrehajtására is sor került a járművön (pl. világítótestek cseréje, külső visszapillantó tükrök elhelyezése, üléslekötési pontok megerősítése, vészkijáratok megléte és kezelhetősége).

Biztonság tekintetében külön figyelmet kapott a vízből kijövő jármű fékezésének vizsgálata. A hajózási oldalt érintő ellenőrzést a nagy-britanniai Lloyd?s Register végezte. A forgalomba helyezést ezek eredményei alapján a magyar Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Máltai Tengerészeti Hatóság engedélyezte. A nemzetközi csapatmunka nyomán érdekes a helyzet: az első európai kétéltű jármű magyar rendszámmal, máltai zászló alatt hajózik.

Szóljon hozzá!