ZETApress

hírportál

Főszezonzáró számvetés

Átverés a termékbemutatónAz elmúlt időszak egyik legsikeresebb szezonja volt az idei nyári főszezon, a korábbinál sokkal kevesebb fogyasztóvédelmi szabálytalansággal találkoztak a hatósági ellenőrök ? hangsúlyozta Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára délelőtt.

József körúti sajtótájékoztatóján úgy vélte, hogy egyre több vállalkozás rájön arra, hogy érdemes betartani a szabályokat, mert a visszatérő ügyfél az igazán értékes. A helyettes államtitkár szerint az eredmények bizonyítják az elmúlt másfél évben a fogyasztóvédelemben végbement szemléletváltás sikerét, hogy a vállalkozásokkal együttműködve lehet eredményeket elérni. Barátságos, konzultatív jellegű hatóság kialakítására helyezik a hangsúlyt, nem a bírságolásra: konzultálnak, de sosem inzultálnak!

Szente István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) megbízott főigazgatója elmondta: a nyári főszezonban összesen 1844 ellenőrzést végeztek a hatóság munkatársai, amiből 424 esetben tártak fel kisebb súlyú szabálytalanságot, ez 23 százalékos kifogásolási arányt jelent, ami 7 százalékponttal kevesebb a tavalyinál. Összesen 884 ezer forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a hatóság, amit a megbízott főigazgató szerint pozitív, javulást jelent tavalyhoz képest. Elmondta azt is, hogy az ellenőrök a vizsgált kis- és középvállalkozásokat először csak figyelmeztetik, majd akkor bírságolnak, ha ismételten ugyanazt a jogsértést követik el.

A hatóság évek óta kiemelt figyelmet fordít a vendéglátóipar és a személytaxi-szolgáltatás ellenőrzésére. Az összes ellenőrzés közül 1667 vendéglátóipari egységben történt, 177 pedig taxi szolgáltatót érintett. Pozitívumként emelte ki, hogy a vendéglátó egységeknél a tavalyihoz képest 6 százalékponttal javult a helyzet, így 421 esetben találtak szabálytalanságot, míg a taxisok ellenőrzésekor a 2014-es adatokhoz képest 8 százalékponttal kevesebb, 12 százalékban állapítottak meg mulasztást a hatóság ellenőrei. A fogyasztók érdekeit súlyosan sértő kirívó jogsértést nem tártak fel az ellenőrök az idei nyári szezonban ? tette hozzá.

Kiss Anita, a NFH szóvivője elmondta: a legtöbb jogsértést a helytelen étel- és italmérés miatt állapítottak meg az ellenőrök, ezen kívül volt a vásárlók könyvét érintő hiányosság és előfordult, hogy nem tüntették fel a termékek árát. A hatóság összesen 1407 próbavásárlást is végzett, amelyből 254 alkalommal tártak fel valamilyen jogsértést ? ismertette Kiss Anita. Az ellenőrök 3465 termék tömegét, térfogatát, valamint fogyasztói árát vizsgálták, az esetek 12 százalékában, 421 alkalommal állapítottak meg jogsértést. Összesen 162 esetben, a próbavásárlások 12 százalékában magasabb árat számoltak ? ismertette a hatóság szóvivője.

Mivel rendszeresen hívnak különböző termékbemutatókra telefonon, Koszorús László és Szente István kérdésemre elmondták, minden olyan bejelentésre nyitottak, amikor ilyenekre hívják az idős embereket. Sajnos nagyon kevésről szereznek tudomást, pedig kapacitásuk függvényében ezekre is mindig elküldik ellenőreiket. A lakosság is sokat segíthet, ha közvetlen környezetében felhívja rá az idős emberek figyelmét, hogy ne ezeken az átverőshow-kon szerezzék be a több százezres vagy milliós bóvlikat! A KDNP törvényjavaslata is a Parlament előtt van, s elfogadása esetén sokkal szigorúbban büntethetők majd a tisztességtelen szervezők.

Szóljon hozzá!