ZETApress

hírportál

Tesztautók földgázzal

Országos tesztprogram indul a CNG haszonjárművek népszerűsítésre. Két tesztjárművet is kipróbálhatnak a hazai üzemeltetők ? tudtuk meg a délelőtti sajtótájékoztatón a DanubeTruck Magyarország Kft. dél-budai, Hunyadi János úti telephelyén.

Országos tesztprogramot indít a DanubeTruck Magyarország Kft. és az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt-hez tartozó FŐGÁZ CNG Kft. a sűrített földgázzal (CNG) hajtott haszonjárművek népszerűsítésére. ? A kezdeményezés célja, hogy megismertesse a hazai felhasználókkal a környezetbarát hajtásban rejlő lehetőségeket. A sűrített földgázzal (CNG) hajtott haszonjárművek a dízeleseknél jóval gazdaságosabban üzemeltethetők ? hangsúlyozta Molnár Tamás, a DanubeTruck Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

A tesztprogram további célja, hogy növelje az IVECO márka ismertségét is, mely a legnagyobb CNG üzemű típuskínálattal rendelkezik jelenleg a piacon. A CNG haszonjárművek hazai tesztprogramja kedden indul. A DanubeTruck Magyarország két járművet, egy Iveco Stralis CNG nyergesvontatót, valamint egy Iveco Daily CNG kisteherautót bocsájt rendelkezésre fél éves időtartamra. Ez idő alatt mintegy 30 cégnek lesz lehetősége 1-2 hetes, vagy néhány napos időszakokban kipróbálni a járműveket.

A jelentkezés feltételei

A részvétel előzetes feltétele a környezetbarát technológiák iránti elkötelezettség, valamint a komoly vásárlási szándék. ? A sűrített földgázzal (CNG) hajtott járművek tesztlehetőségével elsősorban az esetleges beszerzéssel kapcsolatos, döntés előtti bizonytalanságokat szeretnénk eloszlatni ? jegyezte meg Molnár Tamás. Hozzátette: előzetesen hat hónapos tesztidőtartamban gondolkodtak, de ha szükséges, akkor akár év végéig is kitolják a programot. A kezdeményezés partnerei a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) és a FŐGÁZ CNG Kft.

A tesztprogram szervezői

Az ENKSZ-csoport tagjaként a FŐGÁZ CNG Kft. a közüzemi és kommunális vállalatok, az MGKKE a közlekedési és a technológiai szektorban tevékenykedők számára, míg a DanubeTruck Magyarország Kft. a fuvarozásban érdekelt üzemeltetők felé közvetíti ki a járműveket. Az érdeklődők ezeknél a szervezeteknél jelentkezhetnek szabad időpontokért, de a szervezők rövidebb, helyszíni prezentációk megtartására is nyitottak.

Már megvannak az elsők

A DanubeTruck Magyarország Kft. azért az IVECO Stralis CNG nyergesvontató és az IVECO Daily CNG platós teherautó mellett döntött, mert míg az előbbivel a legnagyobb terhelhetőség, addig az utóbbival a könnyű teherbírás iránt érdeklődő üzemeltetők igényeit is képesek kiszolgálni. A járműveket első ízben a sajtó képviselői próbálhatták ki, ezt követően a teherautók a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt-nél (FCSM), a Pick Szeged Zrt-nél, majd a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft-nál forgalomba állnak. A Stralis pedig a Szemerey-Waberer?s flottában már bizonyított a mindennapos élelmiszer elosztásban.

Tankolási lehetőségek

A tankolás költségei az üzemeltetőt terhelik a tesztidőszak idején. A résztvevők az egyes CNG töltőállomásokon tudják pótolni az üzemanyagot. A FŐGÁZ CNG Kft-nek köszönhetően a fővárosban két helyszínen is lehet CNG-t tankolni, a szervezők várakozásai szerint ez a lehetőség nagymértékben növeli majd a tesztprogramban résztvevők számát. ? Reményeink szerint idén további nyilvános töltőállomások nyílnak majd, így felgyorsulhat a sűrített földgázzal (CNG) hajtott járművek terjedése idehaza ? hívja fel a figyelmet Bálint Norbert, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezetője.

A jövő üzemanyaga

Magyarországon összességében jelenleg körülbelül 200 darab CNG-hajtású teherautó közlekedik a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) adatai szerint. ? A következő években jelentős növekedés várható a sűrített földgázzal hajtott járművek piacán, köszönhetően az Európai Unió döntésének. Az Európai Parlament és az Európai Bizottság 2014-ben fogadta el azt az irányelvet, mely kötelezi a tagállamokat, hogy 2020-ig építsenek ki minden városban és elővárosban CNG töltőhálózatot ? hangsúlyozta Domanovszky Henrik, a MGKKE elnöke. A 2014/94/EK-es irányelv ugyanakkor azt is meghatározza, hogy a legfontosabb európai autópályákon 2025-ig egy megfelelő sűrűségű CNG és LNG (CNG-nél sűrűbb, cseppfolyósított földgáz) töltőállomás hálózatot kell biztosítani. ? A tiszta üzemű járművek forgalomba állításával határozottan mérsékelhető a levegőben az emberi egészségre kritikus hatású szállópor koncentráció, emellett alkalmazásukkal az üvegházhatású gázok kibocsátása is csökkenthető ? jegyezte meg Domanovszky Henrik.

Szóljon hozzá!