ZETApress

hírportál

Két új IC+ Szolnokról

Magyar mérnöki tudással, hazai munkával ? az utasok kényelméért. Forgalomba állt a MÁV-START két saját fejlesztésű és gyártású IC+ kocsija, melyek holnaptól az ország több térségében szállítják az utasokat ? tudtuk meg a Gödöllői Királyi Váróban, ahová a két új kocsiból álló szerelvény negyed 10-kor indult velünk a Keleti pályaudvar 10. vágányáról.

A vasúttársaság szolnoki üzemében készült korszerű járművek légkondicionáltak, elektromos csatlakozókkal és WiFi-vel, kamerákkal, GPS alapú utastájékoztatási rendszerrel felszereltek. A MÁV-START IC+ kocsijainak kifejlesztésével hosszú évek után éledt újra Magyarországon a vasúti személyszállító járműgyártás, ami a jövőben is sok embernek és számos hazai beszállítónak biztosíthat munkát.

? A két elkészült IC+ kocsi a magyar vasút reneszánszát jelképezi. A kormány 2010-ben abból a felismerésből kiindulva kezdte meg a vasúti ellátórendszer újjászervezését, hogy nem képzelhető el fenntartható gazdasági növekedés versenyképes vasút nélkül. A vasúti járműgyártás újjáélesztése Magyarország újraiparosításának egyik motorja lehet ? hangsúlyozta Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára forgalomba helyezés alkalmából tartott ünnepségen.

? Az IC+ kocsik sikere bizonyítja, hogy a hazai vasútgépész szakma tehetsége, tudása nemzetközi mércével mérve is kiemelkedő. A MÁV-START mérnökei magas műszaki színvonalon, az utaskomfort-igények figyelembe vételével tervezték meg a járműveket. A kocsikkal október 22-től találkozhatnak az utasok, a járművek ekkor kezdik utasforgalmi próbafutásukat a hazai IC-vonalakon. Útvonaluk az első időszakban hetente változik, hogy minél többen ismerhessék meg, próbálhassák ki őket ? mondta el Zaránd György, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója.

Az IC+ prototípus kocsikat a MÁV-START Zrt. szolnoki vasútjármű javítási telephelye gyártotta, azok teljes egészében hazai fejlesztésűek. Mindkét jármű légkondicionált, a laptopok és más mobil eszközök működéséhez szükséges energiát elektromos csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt audiovizuális utastájékoztató-rendszer mindig pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, míg a biztonságról belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik.

Az új-generációs IC+ kocsik több hónapos tesztsorozaton bizonyították a magyar mérnöki munka kiválóságát, mintegy tízezer oldalas dokumentáció szerint megfelelve az Európai Unió által alkalmazott TSI rendszer követelményeinek és hozzávetőlegesen száz vizsgálatnak. A zömében külföldön, független szervezetek által végzett tesztek alátámasztják, hogy valóban biztonságos, az utasok számára komfortos utazást biztosító kocsik kerülnek forgalomba. Mindezt garantálja a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott utasforgalmi próbaüzemi engedély is, melyet Bíró József elnökhelyettes adott át Zaránd György vezérigazgatónak. (Egy hete a Keleti pályaudvaron adott át két FLIRT-engedélyt a vasutasoknak.)

Október utolsó hétvégéjén mindkét jármű forgalomba áll, és ? ahogy az ilyenkor előírás ? 250 ezer kilométeres belföldi utasforgalmi próbaüzemet teljesít. A próbaüzem alatt szerzett tapasztalatokat a várhatóan jövőre induló sorozatgyártás során is felhasználja a vasúttársaság. A majdani megrendelői igények szerint zajlik majd az új kocsik kialakítása, legyen szó akár speciális akadálymentesített, a kerekesszékesek számára kialakított, emelőszerkezettel ellátott változatról, kerékpárszállításra alkalmas vagy étkezőkocsikról.

Az IC+ innovációs fejlesztési projekt összköltsége 1,4 milliárd forint volt, amelyhez 460 millió forint európai uniós támogatási keretösszeget nyert el a vasúttársaság. Az uniós támogatással kapcsolatos projekt fázis már lezárult, jelenleg az elszámolás zajlik. A projektköltség tartalmazza a tervezési költségeket, a két prototípus legyártását és az ehhez szükséges eszközöket, szerszámokat, infrastrukturális beruházásokat is.

A 2013-as Centenáriumi Emlékévre átadott Weöres Sándor-villanymozdony fél 12-kor indult vissza velünk Gödöllőről a Keletibe. A félórás út alatt a gyönyörű ajándékkönyvet nézegettük az új kocsikról, melyek érkezésünk után a 12. vágányról a Nyugati pályaudvarra mennek tovább. Az utasok elsőként holnap a Budapest?Debrecen?Nyíregyháza vasútvonalon, aztán a soproni és szombathelyi, később a pécsi, kaposvári és dombóvári, majd a Budapest?Miskolc?Nyíregyháza IC vonalon találkozhatnak velük.

Szóljon hozzá!